Sidan 513 av 548 FörstaFörsta ... 13413463503511512513514515523 ... SistaSista
Resultat 5 121 till 5 130 av 5473

Ämne: 60+

  1. #5121
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    I min ungdom jobbade jag på ett lantbruk, var svårt ibland att kombinera lååånga dagar i traktorn med ett nattliv. En gång stannade traktorn i ett dike med framhjulen.
    Se där! Nu kan jag räkna in en till.
    Ove

  2. #5122
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Wink

    I Småland är åkerlapparna små så man hinner inte få en blund i ögat. I skogen är det stenigt så man måste hela tiden söka rätt spår. När vintern kommer är det fin terapi att köra virke från skogen. Kan man tjäna någon krona till däck å bensin. Nästan glömde nämna att skogspengar funkar om man vill käka kokt torsk på Norgeturen.
    Jan

  3. #5123
    Medlem Chappys avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    Mitt i småland
    Inlägg
    335
    Du har helt rätt Räven. På många av tegar som fött smålänningar i hundratals år kan dagens stora maskiner knappt vända, när man väl rivit halva sten muren för att komma in på åkern.
    Undantag finns dock. 1976 sällade jag mig till de sovandes skara, faktiskt i dina hemtrakter,
    Hos bröderna??? på Djurlemyr.
    En sa va förveten o spörja om en sa få sport nå´t

  4. #5124
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Chappy Visa inlägg
    1976 sällade jag mig till de sovandes skara, faktiskt i dina hemtrakter,
    Hos bröderna??? på Djurlemyr.
    Myr, utdikad på 1800-talet med lätt och stenfri torvjord. Lätt att sussa till där i en jämnt brummande och mjukt vaggande traktor.

    Blir väl likadant på vägarna när TrV kommer att sänka hastihetsgränserna på en massa raka och jämna vägar riket runt. Sovande bilförare är en reell risk som jag tror kommer att öka när stolligheterna är genomförda.
    Ove

  5. #5125
    Medlem Chappys avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    Mitt i småland
    Inlägg
    335

    Heureka!

    Efter att ha kört en hel sommar med hjärtat i halsgropen, har jag hittat felet.
    Mitt senaste förvärv, en Suzuki 1100 med Watsonian holk, har hoppat omkring som en skadeskjuten fågel över hela vägbanan vid minsta vindpust eller gupp i vägen.
    Ökade toe in med 2cm till 4cm. Böt ut sidovagns stötdämparen. Höjde fjädertrycket och ökade oljemotståndet i hojens främre stötdämpare.
    Ekipaget går nu stadigt som en pansarvagn. Det bästa med allt är att jag nu inte blir tvungen att lura på någon annan stackars sate en okörbar hoj.
    En sa va förveten o spörja om en sa få sport nå´t

  6. #5126
    Medlem Chappys avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    Mitt i småland
    Inlägg
    335
    Den gamla damen får nu hänga med ett tag till nu när hon uppför sig.

    20160424_194027.jpg

    20160427_144840.jpg

    20160429_135146.jpg
    En sa va förveten o spörja om en sa få sport nå´t

  7. #5127
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Chappy Visa inlägg
    Efter att ha kört en hel sommar med hjärtat i halsgropen, har jag hittat felet.
    Mitt senaste förvärv, en Suzuki 1100 med Watsonian holk, har hoppat omkring som en skadeskjuten fågel över hela vägbanan vid minsta vindpust eller gupp i vägen.
    Ökade toe in med 2cm till 4cm. Böt ut sidovagns stötdämparen. Höjde fjädertrycket och ökade oljemotståndet i hojens främre stötdämpare.
    Ekipaget går nu stadigt som en pansarvagn. Det bästa med allt är att jag nu inte blir tvungen att lura på någon annan stackars sate en okörbar hoj.
    Ja ibland kan det vara ganska enkla saker att rätta till, men ack så svåra at hitta. Får väl se om mitt ekipage blir klart före vintern. Sidovagnen har jag. Håller på med fasthängningsramen. Lite problem eftersom jag inte vil svetsa eller borra i orginalramen till hojen. Om det inte blir för kallt att hålla på, så kanske det går att provköra i slutet av nästa vecka. Sedan skall det hela besiktas av SFRO och så småningom lackeras. Den gamla Dnepern går ju fint, men ingenting att åka långt med , tror jag.

  8. #5128
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Ja ibland kan det vara ganska enkla saker att rätta till, men ack så svåra at hitta. Får väl se om mitt ekipage blir klart före vintern. Sidovagnen har jag. Håller på med fasthängningsramen. Lite problem eftersom jag inte vil svetsa eller borra i orginalramen till hojen. Om det inte blir för kallt att hålla på, så kanske det går att provköra i slutet av nästa vecka. Sedan skall det hela besiktas av SFRO och så småningom lackeras. Den gamla Dnepern går ju fint, men ingenting att åka långt med , tror jag.
    Tja, nu har ju projektet blivit fördröjt ett tag pga. en brand, som förstörde taket.

  9. #5129
    Medlem Chappys avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    Mitt i småland
    Inlägg
    335
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Tja, nu har ju projektet blivit fördröjt ett tag pga. en brand, som förstörde taket.
    Frågan är som vanligt..Ska man vara glad för att det inte blev värre eller ska man vara förbannad för att det blev som det blev?
    Roligt är det i alla fall inte.
    En sa va förveten o spörja om en sa få sport nå´t

  10. #5130
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Chappy Visa inlägg
    Frågan är som vanligt..Ska man vara glad för att det inte blev värre eller ska man vara förbannad för att det blev som det blev?
    Roligt är det i alla fall inte.
    Svårt att svara på, men i mitt fall gäller båda delarna. En jäkla massa besvär med en utplockning av allt i garaget, men samtidigt blir det ju en rejäl genomgång och städning efter nästan 40 års samlande. Om det blir ett nytt garage eller bara reparation bestämmer försäkringsbolaget. Hade i alla fall betalt försäkringen två veckor innan.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •