Sidan 506 av 548 FörstaFörsta ... 6406456496504505506507508516 ... SistaSista
Resultat 5 051 till 5 060 av 5473

Ämne: 60+

  1. #5051
    När det gäller vindkraften så skulle staten bestämma inte privatekonomiska intressen o avundsjuka bönder som inte får verken på sina marker. Det är så mycket tams när det gäller detta skuggor o bllnkande varningsljus tex. Se till samerna när vattenkraften byggdes, där tvångsförflyttades hela byar dränktes o så gnäller folk här över trams. Vi behöver alla miljövänliga energiresurser vi kan och då får egen intressen stå tillbaka.
    Jan-Olov

  2. #5052
    Medlem Chappys avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    Mitt i småland
    Inlägg
    335
    Du har så rätt Jan -Olof. Vi behöver alla miljövänliga energiresurser vi kan få och då får egna intressen stå tillbaka
    Men det är jäkligt lätt o vara kaxig när det inte är ens egna fastigheter o hus som faller flera hundra tusen i värde eller tom blir osäljbara så man blir "livegen" på platsen, bara med ett kommunalt pennstreck
    En sa va förveten o spörja om en sa få sport nå´t

  3. #5053
    Sälja marken med vindkraft. Står ett verk på marken finns det avtal som ger pengar, kan inte vara fel och ha det som granne tror jag ärligt att det vänjer man sig inte värre än en motorväg eller gärnväg eller varför inte ett flygfält. Sonen har en flyglinje rakt över huset mot landvetter och det funkar. Djurliviet störs inte mycket möjligen flyttfåglar men även bilar o kraftledningar kräver fågelliv.
    Jan-Olov

  4. #5054
    Medlem Chappys avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    Mitt i småland
    Inlägg
    335
    ??? Vem blir lycklig av att grannen täljer guld när man själv inte kan flytta, då "bankens hus" blivit osäljbart???
    Du har rätt i energitänket, men det kan inte vara lätt att bli offer.
    En sa va förveten o spörja om en sa få sport nå´t

  5. #5055
    Jag tror nog att när verken är vanligt förekommande så blir dom en del av tillvaron och man tänker inte på att dom finns. Svårt att sälja är det nog endast i början. Motorvägar eller järnvägar hindrar inte folk att köpa.
    Jan-Olov

  6. #5056
    Medlem Chappys avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    Mitt i småland
    Inlägg
    335
    Du har rätt på den punkten med. När väl någon stackars sate tagit den ekonomiska smällen börjar man om från scratch och man får ett normalpris för området med dess olägenheter inräknade i priserna. (ex. huspris inkl. flyglinje)
    En sa va förveten o spörja om en sa få sport nå´t

  7. #5057
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Chappy Visa inlägg
    Du har rätt på den punkten med. När väl någon stackars sate tagit den ekonomiska smällen börjar man om från scratch och man får ett normalpris för området med dess olägenheter inräknade i priserna. (ex. huspris inkl. flyglinje)
    En bonde hade glatt sig åt att kunna gläjas åt sin mycket välskötta skog, som han hade tänkt avverka som sin pensionsförsäkring. Han fick då ett brev en dag där det stod att hans skog skulle bli ett naturområde. Den lilla ersättning han då skulle få var bara en bråkdel av skogens värde.
    Det kallas stöld då det gäller det privata, men inte då det gäller det statliga.

    Ett verkligt vattenslöseri är det väl på en biltvätt. Jag kör fort då det regnar. Man kan ju schamponera bilen först, men då bryter man nog mot någon lag.

  8. #5058
    Ja mycket händer som inte är planerat, se bara på stormen Gudrun o Pär som härjade här i Småland, många skogsägare förlorade massor, så planera på lång sikt är i bland vanskligt.
    Jan-Olov

  9. #5059
    Medlem Chappys avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    Mitt i småland
    Inlägg
    335
    Vatten slöseri. Uch fy för den lede. Vissa envisas med att hälla i en massa vatten o t.o.m. is i whiskeyn. isch!
    En sa va förveten o spörja om en sa få sport nå´t

  10. #5060
    Medlem Chappys avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    Mitt i småland
    Inlägg
    335
    Sär skrivning som vatten slöseri är också ett o tyg.
    En sa va förveten o spörja om en sa få sport nå´t

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •