Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 17 av 17

Ämne: Vikten av att använda båda bromsarna

  1. #11
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    Bilisten lärde han sig nog inte ett dugg. Jag ser samma bilister göra samma dumma saker flera gånger i veckan eftersom jag ju kör samma sträcka på jobbet och vid samma klockslag veckovis. Trots tvärnitar och tutningar från andra bilister så står människan vid samma stopptecken några dagar senare och gör exakt samma dumhet och kastar sig ut med för små marginaler mot oss som kommer på 90-vägen eller tror att en cirkulationsplats är vilda västern och det är bara till att köra in i den när det behagar.

    Vissa idioter är idioter och har inte förmågan att lära av sina misstag!
    Tyvärr är det nog som Bosse säger, åtminstone är det min erfarenhet!
    ~ Mats

    Min blogg

  2. #12
    Medlem pastaruss avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    8
    Sedan jag för ca fyra år sedan började köra hoj igen är detta den första riktig allvarliga incident jag råkat ut för. Övriga obehagliga händelser i trafiken kan nog bara klassas som just obehagligheter. Nästan alltid har det rört sig om ouppmärksamma bilförare med mobilen i ena handen (när kommer förbudet?).
    En annan sak som har slagit mig är att jag förmodligen inte syns särskilt bra i trafiken; silverfärgad hoj och svart skinnjacka. Funderar på att börja köra med helljuset på istället för halvljuset (tillåtet?). Helst skulle man väl ha en "saftblandare" oppanpå hjälmen...

    Det där med bromsar:
    Jag använder i 99 fall av 100 endast frambromsen. Denna gång nöp jag uppenbarligen till lite för hårt. Den ljusa sidan av saken är att jag fått mig en tankeställare och insett hur lätt det är att gå omkull och kommer därför i fortsättningen att träna inbromsning lite då och då.

  3. #13
    Medlem adaras avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    141
    Vad jag vet är det enligt lag inte tillåtet att köra med helljus, dock verkar det vara någorlunda socialt accepterad att motorcyklister gör det. Att använda ljustuta vid just omkörningar kan ju annars vara ett alternativ. Finns tyvärr alldeles för många bilförare som inte tittar i döda vinkeln och bara byter fil..=/
    Senast redigerat av adara den 2009-09-03 klockan 12:18.

  4. #14
    Mc-Bosse
    Gäst
    Finns tyvärr alldeles för många bilförare som inte tittat i döda vinkeln och bara byter fil..=/
    I Helsingborg i tisdags var där en från påfarten till motorvägen som var på väg ut i vänsterfilen direkt utan blinkers och där kom jag lunkande i 110 km/ tim på hojen. Han hann se mig i ögonvrån och lugnade sig samtidigt som jag lättade på gasen för hans sätt att köra på påfarten sa mig att han inte var riktigt redig i skallen...

    Jag körde upp jämsides och bara glodde på honom. Sen gjorde han ännu en dum sak när han skulle av motorvägen igen. Kastade sig in i högerfilen framför en lastbil och 5 meter innan spärrfältet och ut på avfarten. Jag kan bli så jädra sur på sånt. Det skulle vara sanktionerat av staten att om man fick tag på en sådan person så skulle det vara ok att dra ut honom ur bilen, kasta bilnycklarna ut i åkern, ge honom två flata lusingar och bara lämna honom där utan att riskera några repressalier. Ja rättsväsendet skulle hylla mig! Kanske dagens ros i Aftonbladet?

  5. #15
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av pastarus Visa inlägg
    En annan sak som har slagit mig är att jag förmodligen inte syns särskilt bra i trafiken; silverfärgad hoj och svart skinnjacka. Funderar på att börja köra med helljuset på istället för halvljuset (tillåtet?). Helst skulle man väl ha en "saftblandare" oppanpå hjälmen...
    Det här har jag funderat på rätt mycket, visserligen utan att komma fram till nåt definitivt. Min upplevelse av att ta på sig reflexväst tex är att jag syns nästan sämre än utan. När jag kör min svarta SV iförd svart ställ, svart hjälm och mörkt visir upplever jag det som att jag uppmärksammas mer. Med tanke på vad Jåke skrev i det här inlägget så handlar det nog mycket om reptilpsykologi och dominans.

    Min Yamaha är hög, vit och skräckinjagande, om jag ställer mig upp så jag befinner mig långt över bilisternas huvuden och kör dominant "här kommer jag"-stil (inte vårdslöst, bara visa tydligt att jag tar plats) så blir effekten att de nästan kör i diket för att underlätta min framfart. Sitter jag ner och kör avvaktande å försiktigt slutar bilisterna se mig, tränger sig osv. Därför håller jag alltid till vänster i körfältet för att visa att jag äger platsen, sitter eller står så högt å brett jag kan, gasar bestämt och lever om så mycket det går när jag kör i stan.

    På SVn är det lite svårare pga sittställningen då man sitter ihopkurad bakom en kåpa men som jag sa innan så funkar svart bättre än neongult enligt mina ovetenskapliga undersökningar. Nåt jag ska pröva är att pilla dit xenonlysen, vet inte men jag tittar iaf till en extra gång när jag ser en hoj med sånt.

    Sen skadar det inte att lära sig köra som om man var osynlig, då blir de gånger bilisterna faktiskt ser mig positiva överraskningar istället.
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  6. #16
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    2 172

    Red face

    har haft samma tanke som du bosse men ja vet ju inte vad de har ibilen kanske ett vapen som de gillar att använda.

  7. #17
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av leffa Visa inlägg
    har haft samma tanke som du bosse men ja vet ju inte vad de har ibilen kanske ett vapen som de gillar att använda.
    Jo tur är det väl egentligen att man får på fan om man gör som jag föreslog...
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2009-09-03 klockan 14:23.

Liknande ämnen

  1. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2019-06-28, 16:25
  2. låsa bromsarna
    Av Hondamannen i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2013-12-28, 19:41
  3. Testat bromsarna.
    Av Jan-Olov i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-08-23, 16:42
  4. Använda film som avskräckning
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-09-14, 15:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •