Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 17

Ämne: Vikten av att använda båda bromsarna

  1. #1
    Medlem pastaruss avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    8

    Vikten av att använda båda bromsarna

    Gamla Saltsjöbadsvägen mellan Saltsjö Duvnäs och Fisksätra är en trevlig och lagom kurvig liten vägsträcka som jag kör ganska ofta. Häromdagen höll det dock på att gå lite illa.
    Körde mot Saltsjöbaden i ca 50-55 knyck. Vid båthamnen i en svag högerkurva finns en lite lurig (skymd) utfart och där kommer naturligtvis en glad och obekymrad bilist i full fart med mobilen i ena handen och andra handen på ratten. Det verkar som om han inte har den minsta tanke på att bromsa in för att kolla om kusten är klar.
    Jag panikbromsar (idiotiskt nog endast med frambromsen) vilket naturligtvis leder till att framhjulet låser sig och börjar kana. Samtidigt börjar hojen att wobbla en aning och jag sätter instinktivt ner fötterna för att försöka hålla hojen på rätt köl samtidigt som jag lyckligtvis har sinnesnärvaro nog att lätta på frambromsen för att strax efteråt klämma till den lite mjukare. Till slut lyckas jag få stopp på mitt ekipage. Vid det här laget ser jag i ögonvrån att bilföraren är ganska vit i ansiktet och att även han har tvärnitat. Vart hans mobil tagit vägen vet jag inte men han har den inte längre tryckt intill örat...
    Jag inser att jag gjort en dundertabbe eftersom jag bara använde frambromsen och jag blir därför lite generad, rundar bilen, som nu står halvvägs ute i mitt körfält, och kör vidare.
    Hade jag använt båda bromsarna så hade det hela förmodligen förlöpt ganska odramatiskt och ingenting att skriva om på detta forum.

  2. #2
    Medlem Gurrags avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    736
    Läskigt det där. Som sagt bör man vara uppmärksam på att bilar som ska köra ut har sett mig.

    Tycker även det är vansinne att sverige som ett av två länder i europa tillåter att man pratar i mobilen när man kör.

    Man arbetar lixom emot nollvissionen där.

  3. #3
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Ja att öva på bromsning kan man inte göra för mycket. Avrostningar och BKK bör man besöka så ofta man kan, och det går ju även att öva på egen hand.

    Bromsar olika på mina hojar. SV'n som har ABS har jag nog aldrig rört bakbromsen på, får nog med tryck fram för att friktionen ska försvinna bak. Tenerén med ett slitet 21" nabbdäck fram och ingen ABS får man lirka med lite mer. Känner mig inte alls lika säker med den men med lite mer övning så kanske det ger sig.
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  4. #4
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Bra att det var fram-bromsen du använde, bör inte vara något större problem att använda bara den. Hade du bara använt bak-bromsen hade du kunnat få rejäla problem med sladd och kast på hojen. Använder nästan bara fram-bromsen själv, så jag tycker att du gjorde rätt.
    Senast redigerat av Mats Liifv den 2009-09-03 klockan 06:38.
    ~ Mats

    Min blogg

  5. #5
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av pastarus Visa inlägg
    Hade jag använt båda bromsarna så hade det hela förmodligen förlöpt ganska odramatiskt och ingenting att skriva om på detta forum.
    Nja, jag tycker nog du gjorde rätt jag med. Eftersom det gick bra! Bättre bromsa med frambromsen bara som ändå står för ungefär 70-80% av verkan på din hoj än att låsa bakbromsen av misstag. Du behövde kanske inte ens stanna utan kunde kanske bara väjat förbi med lite mer tid på dig?

    Att sätta ut fötterna hjälper dock inte balansen utan är en reflex vi har, som är jättesvår att få bukt med. Tyvärr sabbar det för oss då det snarare stjälper balansen, när det händer är det dock ett så gott som 100% säkert tecken på att man tittat för nära och/eller låst blicken på nånting vilket ger dålig balans och begränsar vårt utrymme. Som i sin tur gör att vi sätter ut de där förb-nnade fötterna fast vi fortfarande kanske åker framåt snabbare än vi kan paddla oss...

    Jätteskönt att du klarade dig med bara förskräckelsen, misstänker att bilisten var minst lika skakig som du. Förhoppningsvis mer så att nånting gick in....
    Senast redigerat av Jåke den 2009-09-03 klockan 07:06.

  6. #6
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Bromsprov kan man aldrig få nog av, det är bra att öva på. BKK-kurs är en annan bra sak, med instruktörer som berättar saker. Man blir aldrig fullärd men ju mer man övar desto säkrare blir man på en hoj.

    Vid bromsprov; du ska göra så här:

    Lägg fingrarna på spakarna
    Räta upp ryggen, spänn magen
    Upp med blicken långt fram (trädtoppar, fåglar etc)
    Tryck knäna mot tanken och bromsa in

    Försök att inte lägga tyngden på styret, håll lite löst.

    Det där att trycka knäna mot tanken är mycket bra, du får en stabil hoj (även om det blåser rejält på vägen). Att sätta ut fötterna kan innebära att endera fot skadas om hojen går omkull, försök håll dem på fotpinnarna. Du kan nypa åt frambromsen så pass att styret guppar/vibrerar upp och ner. Jag tycker du ändå gjorde rätt som valde frambromsen, en bakbroms har bara 20-30% bromsverkan.

    Bilisten kanske lärde sig nu att titta ordentligt innan han kör ut där. Vi får hoppas han lärde sig att vara mer uppmärksam på trafiken i fortsättningen.
    Senast redigerat av Nina den 2009-09-03 klockan 07:51.

  7. #7
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    Vid bromsprov; du ska göra så här:

    Lägg fingrarna på spakarna
    Räta upp ryggen, spänn magen
    Upp med blicken långt fram (trädtoppar, fåglar etc)
    Tryck knäna mot tanken och bromsa in

    Försök att inte lägga tyngden på styret, håll lite löst.

    Det där att trycka knäna mot tanken är mycket bra, du får en stabil hoj (även om det blåser rejält på vägen). Att sätta ut fötterna kan innebära att endera fot skadas om hojen går omkull, försök håll dem på fotpinnarna. Du kan nypa åt frambromsen så pass att styret guppar/vibrerar upp och ner. Jag tycker du ändå gjorde rätt som valde frambromsen, en bakbroms har bara 20-30% bromsverkan.
    En utmärkt beskrivning av hur det ska gå till. Vill trycka på att du ska hålla upp blicken. Dels blir det stadigare, dels ser du vart du ska ta vägen om det är ett hinder du måste väja för. Även jätteviktigt att det inte är armarna som tar upp tyngden, där måste du vara avslappnad för att kunna manövrera hojen. Går inte med stela armar. Fötterna måste i det längsta vara på fotpinnarna, annars kan det gå riktig, riktigt illa!
    Träning, träning och åter träning är vad som gäller. Har man sedan ABS-bromsar blir allt så oerhört mycket lättare och säkrare....
    ~ Mats

    Min blogg

  8. #8
    Mc-Bosse
    Gäst
    Mina tankar är att om du även låst bakhjulet samtidigt som framhjulet hade du säkert vurpat. Nu hade du lite styr och stabilitet med ett icke låst bakhjul. Det behövs så ytterst lite tryck på pedalen till bakbromsen när du tvärnitar med frambromsen för att bakhjulet ska låsa sig. Bakhjulet lättar i princip från marken vid en tvärnit med en ordinär mc så det är ingen mening med att aktivt försöka få stopp på mc:n med bakbromsen.

    Som min körlärare sa på min utbildning för 3 månader sedan. Nudda bara bakbromsen när du gör bromsproven så att inspektören på uppkörningen ser att du även använder högerfoten när du bromsar. Låser du bakbromsen blir du underkänd.

    Du bromsade helt enkelt för hårt med frambromsen vilket ju inte är så konstigt när man känner total panik! Svårt det där med bromsning och det finns ju en anledning till att ABS-bromsar är att föredra. Panik eller inte panik kvittar ju då, bara att nypa till allt vad man orkar med alla bromsar.

    Något du nu vet är att din reptilhjärna fungerar som den ska och bromsar instinktivt med frambromsen och du gjorde bara felet att dra lite väl hårt i handtaget.

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Molgan Visa inlägg
    Ja att öva på bromsning kan man inte göra för mycket. Avrostningar och BKK bör man besöka så ofta man kan, och det går ju även att öva på egen hand.
    Amen!

  10. #10
    Mc-Bosse
    Gäst
    Bilisten kanske lärde sig nu att titta ordentligt innan han kör ut där. Vi får hoppas han lärde sig att vara mer uppmärksam på trafiken i fortsättningen.
    Bilisten lärde han sig nog inte ett dugg. Jag ser samma bilister göra samma dumma saker flera gånger i veckan eftersom jag ju kör samma sträcka på jobbet och vid samma klockslag veckovis. Trots tvärnitar och tutningar från andra bilister så står människan vid samma stopptecken några dagar senare och gör exakt samma dumhet och kastar sig ut med för små marginaler mot oss som kommer på 90-vägen eller tror att en cirkulationsplats är vilda västern och det är bara till att köra in i den när det behagar.

    Vissa idioter är idioter och har inte förmågan att lära av sina misstag!

Liknande ämnen

  1. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2019-06-28, 16:25
  2. låsa bromsarna
    Av Hondamannen i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2013-12-28, 19:41
  3. Testat bromsarna.
    Av Jan-Olov i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-08-23, 16:42
  4. Använda film som avskräckning
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-09-14, 15:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •