Sidan 4 av 5 FörstaFörsta ... 2345 SistaSista
Resultat 31 till 40 av 47

Ämne: Teori & uppkörning (blandade frågor)

  1. #31
    Moderator Jonass avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    1 560
    Tack! Har nu också fått en uppkörningstid. Tyvärr ligger den flera veckor fram i horisonten. Men istället för att gräma mig över det, så beställde jag två körlektioner till för att verkligen nöta in manöverbanorna. Ingenting ska kunna gå fel när det väl är dags...

  2. #32
    Medlem on2wheels avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Huvudstaden
    Inlägg
    202
    Citat Ursprungligen postat av Jonas Visa inlägg
    Tack för tummar och uppmuntran. Jag skrev provet idag och det gick bra! Jag bläddrade förstrött i teoriboken i måndagskväll, men bestämde mig för att inte börja läsa den. Var rädd att den skulle göra mer skada än nytta. Läste dock igenom Mc-boken och en del frågor på provet hade jag inte klarat utan att ha läst den. Så det känns ju skönt. Hade fem fel och skrev provet på 26 minuter. Fick behärska mig för att inte vända mig om till de övriga med ett brett leende innan jag steg ut i solen.
    Grattis grabben.... Så djävla kul!
    Kör så det ryker!

    GB 2o)
    Återfalls skogsmulle!

  3. #33
    Mc-Bosse
    Gäst
    Ingenting ska kunna gå fel när det väl är dags...
    Helt rätt inställning! Uppkörningen är bara sista steget och sen ska det vara klart! Och att du skulle kuggas med din vana av mc med två hjul fram tycker jag skulle vara märkligt. Balansen förstås som du inte behövde bry dig om innan men vad jag förstått så kan du manöverbanorna.

    Lycka till!

  4. #34
    Moderator Jonass avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    1 560
    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    Helt rätt inställning! Uppkörningen är bara sista steget och sen ska det vara klart! Och att du skulle kuggas med din vana av mc med två hjul fram tycker jag skulle vara märkligt. Balansen förstås som du inte behövde bry dig om innan men vad jag förstått så kan du manöverbanorna.

    Lycka till!
    Alltså, nu måste jag återigen förklara att de två hjulen fram inte påverkar hojens stabilitet/balans alls. Den faller omkull som vilken tvåhjuling som helst och motstyr precis som andra hojar. Att den har två hjul fram är dock praktiskt vid parkering då man kan låsa framgafflarna och då står den utan att falla. Men under körning (över 2 km/h) kopplas låsningen ur och den körs som en tvåhjuling. Alltså två hjul fram gör den inte ett dugg mer "lättkörd" eller annorlunda än tvåhjuliga mc. Det märkliga är att den borde hyllas egentligen för dess innovation då den är skön att köra och bromsar 20 % bättre än en tvåhjuling med ytterligare en bromsskiva. På lördag ska några erfarna hojåkare härifrån forumet få köra den för att de ska kunna ge några omdömen. Men redan har bland annat en instruktör från SMC testat den och blev som alla andra positivt överraskad.

    Sorry, lite off topic, men jag bara måste försöka förklara. Om och om igen... Det tar tid att banka in lite nytt tänk i era konservativa hojåkarhjärnor. Allt är inte vad det ser ut att vara. Men okej, jag ger mig och kommer skaffa en tvåhjuling efter att kortet är i hamn. Bara för att jag vill ha en större maskin som kan ta mig på längre turer. Men jag sticker inte under stol med att det ska bli lite skönt att slippa alla kommentarer/frågor om hur det är att balansera på tre hjul när man kör. Vilket man ju inte gör...

  5. #35
    Medlem fistkillers avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    skåne
    Inlägg
    70
    Det gör du helt rätt i att ta extra på banorna det gjorde jag med det ska ju sitta som du sa så det löser du Mvh fistkiller

  6. #36
    Mc-Bosse
    Gäst
    Alltså, nu måste jag återigen förklara att de två hjulen fram inte påverkar hojens stabilitet/balans alls.
    Jag har dålig koll...

    Men i så fall kan du ju köra en ordinär mc. Då ska det ju inte vara några problem med handhavandet...

    Lycka till igen!

  7. #37
    Moderator Jonass avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    1 560
    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    Jag har dålig koll...

    Men i så fall kan du ju köra en ordinär mc. Då ska det ju inte vara några problem med handhavandet...

    Lycka till igen!
    Tack Bosse och jag har förståelse för att det är svårt att förstå hur den fungerar och känns. Man måste helt enkelt köra den för att förstå. Om du får möjlighet att testa, så gör det. Om inte annat så för skoj skull.

  8. #38
    Moderator Jonass avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    1 560

    Säkerhetskontroll

    Hur petiga är de vid säkerhetskontrollen på framkörningen? Jag tror att jag kan den, men det är ändå lätt att missa något när man är stressad/nervös. Om man t.ex. missar att kolla bromsoken när man gör allt annat rätt, åker man då?? Usch, det är nära nu...

  9. #39
    Medlem Jonas76s avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    249
    Tja, det e väl som med allt annat på en uppkörning...de vill väl se att man vet vad det handlar om.
    Men om man har satt allt annat förutom nån liten småsak kan jag inte tänka mig att de skulle kugga en på det...men träna på allt ett par extra gånger så du e säker på dig själv
    KTM 950SM

  10. #40
    Moderator Jonass avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    1 560
    Ja, jag tragglar det både på papper och praktiskt, men är rädd att få hjärnsläpp. Själva körningen är jag dock inte orolig för. Ännu...

Liknande ämnen

  1. uppkörnings\teori prov?
    Av Emma i forum MC-kort
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-06-13, 10:19
  2. Nybörjar frågor + Suzuki xn85 frågor?
    Av kryckan90 i forum Street
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2016-02-05, 00:32
  3. Donera Teori MC-material
    Av naak2803 i forum MC-kort
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-05-30, 15:18
  4. usch snart teori
    Av Bael i forum MC-kort
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-10-06, 16:42
  5. frågor om el
    Av kwimmm i forum Mekhörnan
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-08-13, 21:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •