Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 25

Ämne: Gnisslande bromsar

  1. #1

    Gnisslande bromsar

    Upptäckte igår då jag var ute och körde att bakbromsen gnisslar lite. Ljudet kommer då man bromsar ganska kraftigt, ofta precis innan man stannar. Gnisslande/skrikande ljud.

    Hojen är rätt ny men har stått ute lite i regn och det känns som det börjat efter det.

    Har ni några tips på hur man kan minska ljudet? Byta belägg? Ett annat alternativ är att låta mekanikern titta på det då hojen ändå ska in och fixa till startmotorn framöver.
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

  2. #2
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Jo, jag har samma fenomen på min BMW fast i låg fart och bara ibland. Kanske beror på hur hårt jag bromsar (?) men man kan ju inte smörja in allt med olja, så hur man får bort gnisslet vill jag också veta.

  3. #3
    En standardlösning brukar väl vara att ha på kopparpasta på de ställen där bromsbeläggen rör andra ytor, DOCK INTE PÅ SJÄLVA BROMSMATERIALET.

  4. #4
    Jåke
    Gäst
    Det finns gummiplattor nån millimeter tunna att köpa som man lägger mellan belägg och kolvar, brukar lösa problemet. Annars brukar det sitta en metallbricka på baksidan av beläggen som man flyttar över när man byter, men kanske inte bak...

    3:e är att inte använda den så mycket

  5. #5
    På min hoj sitter skrikplattor för att ta bort vibrationer som kan uppstå, kolla här http://www.biltema.se/products/produ...?iItemId=89341 Detta bör funka.
    Jan-Olov

  6. #6
    finns bara en sak som hjälper , rengör och bra med kopparpassta gör inget om du tar på mycket men det får ej komma på skivan eller kontaktytorna på klossarna . det blir rost där kolven träffar och när det sen rör sig så blir det ljud

  7. #7
    Skrikande bromsar orsakas av en beläggning på ytan av bromsklotsen. Antingen har man för hårda belägg eller så fisbromsar man. För att råda bot på problemet så kan man plocka ur klotsarna och rugga dom med grov smärjelduk, detta hjälper tills du polerat upp en ny blank yta genom "fisbromsning". Ett sätt är att med en bågfil såga krysspår i klotsen. Fast det enklaste är att lägga in ettan, gasa och bromsa samtidigt, i ett par hundra meter, då "bränner" du bort den blanka beläggningen som förorsakar oljudet.
    60-årskrisare, tillbaks till barndomen, körde cross och lekte i sandlådan, nu kör jag BMW GS, Yamaha Virago och Case grävmaskin

  8. #8
    som ni ser finns det många olika teorier om var ljud kommer ifrån , och det är bara att prova sig fram , med andra ord det kan komma var som helst ifrån , vet en som hade detta med skrik när han brommsade och det var inte hojen utan frun som satt bak på

  9. #9
    Medlem turbos avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    södern
    Inlägg
    773
    Citat Ursprungligen postat av Nilsson Visa inlägg
    som ni ser finns det många olika teorier om var ljud kommer ifrån , och det är bara att prova sig fram , med andra ord det kan komma var som helst ifrån , vet en som hade detta med skrik när han brommsade och det var inte hojen utan frun som satt bak på
    he he, dags att ge frugan lite kopparpasta också

    kan man bromsa bort även om det skriker ganska mycket? jag har fått för mig att det bara hjälper lite..

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av turbo Visa inlägg
    he he, dags att ge frugan lite kopparpasta också

    kan man bromsa bort även om det skriker ganska mycket? jag har fått för mig att det bara hjälper lite..
    Du får lära dig en bra tecknik som kallas serlektiv hörsel. Du skall bara höra det du vill fruarna kan det redan.
    Jan-Olov

Liknande ämnen

  1. Bromsar på choppers?
    Av Olle Å i forum Mekhörnan
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2018-01-14, 17:19
  2. Bromsar
    Av hokhok99 i forum Veteran
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-09-14, 14:13
  3. Lufta bromsar
    Av rolfmm i forum Mekhörnan
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-03-12, 15:12
  4. Gnisslande skivbroms
    Av pastarus i forum Mekhörnan
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-09-01, 05:54
  5. Tur man bromsar bra
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-09-23, 20:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •