Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 31

Ämne: Hur stort bakdäck ?

  1. #11
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    2 172
    välkommen hit kain 76

  2. #12
    Medlem klauss avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    863
    rullningsomkrets är däckets längd på marken när den rullar ett varv,finns angivet i däckskatalogen eller kolla på nätet.Vi säger att ditt däcksvarv är 200cm,då får du ha ett annat däck som har rullningsomkrets mellan 190cm - 210cm.Idealet är att ha en så nära originalet som möjligt pga felvisning av hastighet,markfrigång mm.
    Du kan mäta hur mycket bredare däck som går in jämfört med originalet (tänk på fjädring), sedan är det bara och kolla vad är det för fälgbredd som ska vara till det däcket och vad som bjuds på just din hoj.Vill du ha större fälg så måste du gå ner i däcksprofil för att allt skall stämma.
    Exempel på min hoj: original 230-60-15 däck på 7x15 fälg bytte till 330-30-17 däck på 12,5x17 fälg
    Nu har mitt nya däck mindre rullningsomkrets (laglig) så får höja hojen bak lite och som sagt hastighetsmätaren visar för mycket (lättare att köra lagligt nu när jag har procenten på min sida)
    Idealet hade varit att ha 300-35-18 däck på 10,5x18 fälg,då hade rullningsomkretsen varit nästan exakt samma som original
    Men jag är nöjd med min 330 däck,trots att jag har 1mm tillgodo till bältet och 1mm mellan sving och bakre drivhjul och jag fick bredda bakskärmen rejält,vad gör man inte för lite estetik
    Allting handlar om pengar i slutändan,hur mycket man är beredd att betala för att få tag i allt som behövs, i mitt fall var det värt allt,det blev som jag ville och funkar utmärkt,lycka till

  3. #13
    Medlem swedans avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Roslagen
    Inlägg
    385
    Citat Ursprungligen postat av Kain76 Visa inlägg
    Hur e den o köra?
    Gaffelkronorna är bytta, är nog c:a 4 graders rake. Den är sänkt i bak så markfrigången är c:a 9 cm mitt under hojen. Ramen framför svingen skrapar i marken ibland, likaså fästena till fotpinnarna (händer mest i rondeller och liknande). I kurvor där man lägger ner lite, och det är ojämnt så att fjädringen får jobba, så vinglar och slingrar den sig.
    Trots ovanstående tycker jag att den är riktigt skön att köra.
    Ska försöka kolla upp vad det sitter för fälg på den.

  4. #14
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    11
    Tack leffa!

    Aha då förstår ja va du menar klaus! Tänker slita ut de däck som sitter på innan jag ändrar,men jag antecknar frenetiskt tills den dan dyker upp! I vinter blir de styre,blinkers bakskärm o lackering på listan=)

    Swedan:Kan tänka mig det,eftersom jag tydligen ska ha passagerare för jämmnan vill ja inte ha min för vinglig o slingrig..
    Ja de hade varit intressant op veta om fälgen!

  5. #15
    Medlem klauss avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    863
    vad det gäller blinkers så kolla att glasen är e-märkta så slipper du problem med polis och besiktning.Har du e-märkta glas sedan tidigare så går dom lätt att modifiera eftersom det är plast,själv har jag byggt om mina blinkersglas eftersom det var inte e på dom som satt på de blinkers jag ville ha.
    Måtta din bakskärm,ifall du byter till bredare däck än skärmen klarar nu,jag gjorde misstaget att ta hel lackering utan att tänka att jag behöver bredare skärm senare,har nu två bakskärmar

  6. #16
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    11
    har kollat lite på samsmotor hemsida-styrblinkers som han har där,räcker det man har det?
    Lyser dom både fram o bak?
    Shiit va knäckande de måste varit när du upptäckte det..

  7. #17
    Medlem klauss avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    863
    ingenting knäcker en sann customiserare,man lär av sina misstag, och allt är möjligt,det gäller bara hitta på hur man skall göra
    Det är bra med lite reservdelar som blir över
    Om du vill att andra skall se vad du tänker göra så se till att ha bakblinkers bak och inte vid styret

  8. #18
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    11
    He he sant har mycke "bra" o ha reservdelar till mina andra hobbies.
    Ok så ha dom i handtaget gör att dom syns dåligt bak?
    Tyckte annars de hade varit smart,då man lätt ser om man glömt o stänga av blinkern..

  9. #19
    Medlem klauss avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    863
    bilister bakom väntar sig blinkers bak på hojen,dessutom kan dina armar skymma blinkersen,kolla hur det är,förstår det praktiska men tänk på verkligheten också,är man utsatt så gäller att synas.Mina blinkers blinkar 7 gånger och slocknar sen,behöver ny tryckning ifall detta inte räcker blinkvis.Dom sitter så att jag kan se speglingen från framkronan och vet då att dom funkar,annars sitter en pil lampa på instrumentpanelen.
    Mats Liifv hade väldigt snygga bakblinkers på sin nya Triumph

  10. #20
    Medlem swedans avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Roslagen
    Inlägg
    385
    Citat Ursprungligen postat av Kain76 Visa inlägg
    Ja de hade varit intressant om veta om fälgen!
    Det sitter en 6x16" fälg i bak.
    Vet inte vad som är original eller om hela fälgen är bytt eller bara fälgbanan.

Liknande ämnen

  1. Nytt bakdäck.
    Av Ankan1 i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-03-28, 22:56
  2. Bakdäck med skruv i
    Av gunther i forum Mekhörnan
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2010-08-20, 09:48
  3. Slagit på stort i dag
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-02-10, 09:52
  4. Dragkedjor 10 mil fm och ett stort lugn
    Av on2wheel i forum Touring
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-10-17, 15:09
  5. Nåt stort och gult
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-04-25, 06:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •