Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 15

Ämne: Att stanna i bredd (rödljus, stop-plikt osv.)

  1. #1
    Hilda
    Gäst

    Att stanna i bredd (rödljus, stop-plikt osv.)

    Citat Ursprungligen postat av adara Visa inlägg
    Hur gör man vid ett rödljus, stanna i rad eller bredvid?
    Vid rödljus och stopp kör den som ligger till vänster och höger upp till varandra så man står två och två

  2. #2
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Hilda Visa inlägg
    Vid rödljus och stopp kör den som ligger till vänster och höger upp till varandra så man står två och två
    Fast vid rödljus får man inte stå i bredd, däremot är det tillåtet vid stopp- och väjningsplikter. Jag vet, korkat men så är det.

  3. #3
    Hilda
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    Fast vid rödljus får man inte stå i bredd, däremot är det tillåtet vid stopp- och väjningsplikter. Jag vet, korkat men så är det.
    Se där då lärde jag mig något nytt
    Det har jag faktiskt aldrig hört, och vi har alltid utan undantag stått två i bredd även vid rödljus.
    Kan man läsa det någonstans så att jag kan ha något att hänvisa till?
    Det är ju alltid lättare att övertyga om man kan visa upp fakta, istället för "det har jag hört"

  4. #4
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Hilda Visa inlägg
    Se där då lärde jag mig något nytt
    Det har jag faktiskt aldrig hört, och vi har alltid utan undantag stått två i bredd även vid rödljus.
    Kan man läsa det någonstans så att jag kan ha något att hänvisa till?
    Det är ju alltid lättare att övertyga om man kan visa upp fakta, istället för "det har jag hört"
    Kolla trafiklagen. Eller fråga en mc-lärare, jag fick veta detta av min mc-lärare när jag gjorde som alla andra och ställde mig bredvid honom.

  5. #5
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Hilda Visa inlägg
    Det är ju alltid lättare att övertyga om man kan visa upp fakta, istället för "det har jag hört"
    Jag sitter och letar på nätet i trafiklagen om detta, men tydligt står inte *alla* regler upptagna. Det ska de göra tycker jag. Fortsätter söka, annars skickar jag ett mail till nån trafikansvarig och ber om skriftligt svar.

  6. #6
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    Fast vid rödljus får man inte stå i bredd, däremot är det tillåtet vid stopp- och väjningsplikter. Jag vet, korkat men så är det.
    Den regeln, om den finns, är rejält korkad. Vad skulle man vinna på att stå på en lång rad och ta upp en massa plats, tro. Den här regeln bryter jag och många, många andra emot i Stockholm varje dag. Hade faktiskt aldrig hört talas om den förrän Nina tog upp det.

    Vore intressant att få reda på varför. Borde ju då gälla även cyklister , vilket det inte verkar göra. Dom har fått stora rutor framför ett antal lysen i Stockholm, där dom kan samla sig i flock, framför bilarna. Där är det minsann inga som står på rad!
    ~ Mats

    Min blogg

  7. #7
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    Kolla trafiklagen. Eller fråga en mc-lärare, jag fick veta detta av min mc-lärare när jag gjorde som alla andra och ställde mig bredvid honom.
    Kan inte hitta något om detta, och enligt polisen finns ingen regel om hur många som får stå i bredd vid trafikljus. Finns inte med i några bötesmallar heller. Är även helt ok att smita fram till linjen om det finns plats bredvid övriga fordon, om man passerar bilarna på vänster sida och inte börjar gena över heldragna linjer, som jag förstått det. =/
    Senast redigerat av Molgan den 2009-08-31 klockan 10:38.
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  8. #8
    Mc-Bosse
    Gäst
    Min trafiklärare för 3 månader sedan sa att vid trafikljus var det på rad som gällde, vid stopp och väjningsplikt var det ok att stå i bredd och köra samtidigt men han var kanske inte välinformerad, vad vet jag?

    Eller var det att om det är separata filer vid trafikljuset så är det på rad som gäller. Är där inga filer så var det fritt fram att stå i bredd. Jag minns inte riktigt men det verkar väl vettigt?

  9. #9
    Moderator Jonass avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    1 560

    Att stanna i bredd (rödljus, stop-plikt osv.)

    Har läst här någonstans att det är tillåtet att stå i bredd vid stopp-markering, men att det inte är tillåtet vid rödljus. Det har i mina öron låtit ologiskt, så idag frågade jag min mc-lärare vad som gäller och han sa att det är både tillåtet och att rekommendera om det finns plats för två eller tre hojar. Så nu har vi knäckt den nöten.

  10. #10
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av jonas Visa inlägg
    Har läst här någonstans att det är tillåtet att stå i bredd vid stopp-markering, men att det inte är tillåtet vid rödljus. Det har i mina öron låtit ologiskt, så idag frågade jag min mc-lärare vad som gäller och han sa att det är både tillåtet och att rekommendera om det finns plats för två eller tre hojar. Så nu har vi knäckt den nöten.
    Det är ju så det fungerar i praktiken.

    Har t.o.m fått MC-poliser som stått bredvid mig vid ett par tillfällen. En gång när jag stod vid S:t Eriksplan med en polis vid sidan kommer en cyklist och kör om oss, mot rött ljus. Polisen slår på siren och saftblandaren och drar ikapp cyklisten. Jag står kvar vid lyset och ser hur cyklisten får en utskällning efter noter. Verkar på kropps-språket som att han inte kan inse att han gjort fel, ser mycket frågande ut.

    Tycker det är illa ställt när man inte ens är ögontjänare, han kunde inte missat att det var en polis, utan drar rakt ut i korsningen mot rött ljus som att det vore den naturligaste sak i världen.
    Som yrkesbilist borde jag, egentligen, inte bli förvånad. Cyklar mot rött gör säkert sju av tio i Stockholms innerstad. När det gäller cykel-bud är siffran än värre. Har aldrig sett ett cykel-bud som stannat för rött, med mindre än att det finns synliga poliser i närheten.
    ~ Mats

    Min blogg

Liknande ämnen

  1. Biker's stop
    Av Jourtjänst i forum Touring
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-03-20, 09:27
  2. Cykla i bredd?
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-08-01, 11:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •