Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 12

Ämne: Äntligen.

  1. #1
    Moderator Gibsons avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Tyllinge (Västervik)
    Inlägg
    3 424

    Äntligen.

    När vi var i Loftahammar igår så hade åska slagit ner i våran ledning och datorn hade pajjat, totaldöd så idag har jag varit och skaffat en ny så nu kan jag skriva lite igen. Det var mitt eget fel att det gick som det gjorde, hade glömt att dra ur sladdarna.
    Min hojblogg
    Min vardagsblogg
    Det krävs talang för att spela hård rock och blues medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop.

  2. #2
    Mc-Bosse
    Gäst
    Utan dator och internetuppkoppling känns allt livet fattigt!

  3. #3
    Moderator Gibsons avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Tyllinge (Västervik)
    Inlägg
    3 424
    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    Utan dator och internetuppkoppling känns allt livet fattigt!
    Ja, men så är man så beroende av dator nu för tiden.
    Min hojblogg
    Min vardagsblogg
    Det krävs talang för att spela hård rock och blues medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop.

  4. #4
    Medlem Gurrags avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    736
    Citat Ursprungligen postat av Gibson Visa inlägg
    När vi var i Loftahammar igår så hade åska slagit ner i våran ledning och datorn hade pajjat, totaldöd så idag har jag varit och skaffat en ny så nu kan jag skriva lite igen. Det var mitt eget fel att det gick som det gjorde, hade glömt att dra ur sladdarna.
    Rätt så ofta när åskan slår ner och "pajar" datorn är det kraftaggregatet som fått sig en törn och givit upp. Har du en stationär dator kan man relativt enkelt byta den själv.

    Och även ifall du nu köpt nu kanske du kan tjäna några slantar på att fixa och sen sälja.

  5. #5
    Moderator Gibsons avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Tyllinge (Västervik)
    Inlägg
    3 424
    Citat Ursprungligen postat av Gurrag Visa inlägg
    Rätt så ofta när åskan slår ner och "pajar" datorn är det kraftaggregatet som fått sig en törn och givit upp. Har du en stationär dator kan man relativt enkelt byta den själv.

    Och även ifall du nu köpt nu kanske du kan tjäna några slantar på att fixa och sen sälja.
    Det är en bärbar dator.
    Min hojblogg
    Min vardagsblogg
    Det krävs talang för att spela hård rock och blues medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop.

  6. #6
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Gibson Visa inlägg
    Det är en bärbar dator.
    Och dom är slit och släng. En ny och fräsch kostar 5 000: - numera. Backup på det viktigaste är alltid en god idé... Har man som jag två datorer i nätverk så är Live Sync som är en del i Messegerpaketet kanon tycker jag. Jag har det viktigaste som synkas mellan mina två datorer hela tiden. Lägger jag en bild i den ena datorn kopieras den till den andra datorn och vise versa och allt sker i bakgrunden. En annan fördel är att jag har full tillgång till allt på mina datorer från vilken annan dator som helst någonstans, bara den då har internetuppkoppling.

    Rasar en dator så finns det viktiga på den andra. Att båda skulle rasa helt samtidigt är inte så troligt.
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2009-09-01 klockan 09:40.

  7. #7
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Att förlora alla bilder vore en rysare.
    Ibland kommer skräcken och då drar jag ner några backup-DVD men...

    Jag mår bra av tiden vid sommarstugan. Där finns inte el och Internet så det blir några "vita veckor" som omväxling till vardagens datorberoende. Berätta nu inte om solceller och mobila anslutningar är ni snälla - jag ska inte tänka så!

  8. #8
    När jag tömmer min kamera så bränner jag allt på en skiva som jag märker upp därefter spara jag i datorn. Min förhoppning är att bilderna får vara kvar längst på det viset utan att förstöras.
    Jan-Olov

  9. #9
    Mc-Bosse
    Gäst
    Dvd-skivor litar jag inte alls på. De kan bli oläsbara. Däremot finns det gratis webbutrymme. Telias kunder har 2 GB gratis http://www.telia.se/privat/produkter...erlagring.page och sen kan du skaffa samma sak via http://www.storegate.se/ och då har man ju totalt 4 Gb:s utrymme.

  10. #10
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Att sprida riskerna är alltid en god idé.
    Och Jösses, så snabbt det blir GB i bildmappen! Trots att jag scannat in ganska få av de gamla silverbilderna samt bara haft digitalkamera i fem år, har jag just nu 21 GB bilder på hårddisken.

    Något jag gillar är att använda Picasas utmärkta albumfunktion. Då kan jag ha bilderna sorterade med en undermapp per datum/per kvartal/per år på hårddisken men samtidigt ha en kategoriindelning i Picasa. Blir lätt att hitta bilder för olika ändamål samt att sortera på olika begrepp.
    Kategorin "Mc Körning" är just nu uppe i 1062 bilder, "Mc Mekning" 446, "Mc Semester" 1423 stycken och bilder där dottern förekommer 1892 st. ;-)

Liknande ämnen

  1. Äntligen! :D
    Av Phaedre i forum Ny på forumet
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-08-08, 14:55
  2. Äntligen!
    Av Guzzi-Leif i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-09-10, 06:18
  3. Äntligen.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-05-08, 16:12
  4. Äntligen.........
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-04-07, 13:52
  5. Äntligen.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-06-16, 12:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •