Sidan 95 av 180 FörstaFörsta ... 45859394959697105145 ... SistaSista
Resultat 941 till 950 av 1799

Ämne: Vilka tar mc-kort nu??

  1. #941
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    2
    okej tack för hjälpen jaja riskettan får man göra då så man har kommit igång iaf, Risktvåan får man väl göra när läraren känner att man behärskar cykeln eller ?

  2. #942
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    STHLM
    Inlägg
    1
    Tänkte börja ta mc-kort nu, vet någon hur det går till när man hyr en hoj för risk 2 och förarprov? även vad det kostar att hyra?

  3. #943
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    12
    Citat Ursprungligen postat av FredrikN Visa inlägg
    okej tack för hjälpen jaja riskettan får man göra då så man har kommit igång iaf, Risktvåan får man väl göra när läraren känner att man behärskar cykeln eller ?
    Vet inte om det är olika på olika körskolor, men där jag går får man göra risktvåan när läraren känner att man behärskar hojen.
    Gick den nyligen och det var fokus på bromsning, kurvtagning, motstyrning (behöver inte kunna motstyrning innan) och risker såklart.
    Vi körde en bana flera gånger där även krypkörning var med som ett moment. Denna fick man även köra med olika körställningar (bl a stående).
    Vi fick även testa hur det var att köra med en passagerare.

  4. #944
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    12
    Citat Ursprungligen postat av Nystrom Visa inlägg
    Tänkte börja ta mc-kort nu, vet någon hur det går till när man hyr en hoj för risk 2 och förarprov? även vad det kostar att hyra?
    När du går risk 2 så tror jag att hojhyran ingår i priset, kanske är någon annan som vet här?
    Vid förarprovet kostar det 800:- för eleverna där jag går, vet inte om de hyr ut till någon som inte har tagit lektioner där.

  5. #945
    Medlem Sevils avatar
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    15
    Citat Ursprungligen postat av Nystrom Visa inlägg
    Tänkte börja ta mc-kort nu, vet någon hur det går till när man hyr en hoj för risk 2 och förarprov? även vad det kostar att hyra?
    Det är så olika från län till län men här i skåne tex måste man göra risktvåan via körskolorna, det finns alltså ingen möjlighet att boka bana osv till detta eller hoj. Risktvåan kostar runt 3200kr här i skåne inkl hoj.

    Vill man köra upp som privatist får du själv ordna en mc att köra under provet och då kostar uppkörningen 1500kr.
    På min skola och en del andra jag ringde till för att fråga om jag kunde hyra hoj av dom så var svaret nej.. de vill givetvis se att man kan hantera hojen och sen måste de ändå vara med för att köra till uppkörningen åtminstonde och då får man betala en lektion osv. Huruvida de tar emot sådana som övningskört privat är nog väldigt olika.
    jag fick betala de obligatoriska 1500 transportstyrelsen, sen 1200kr för hyra av hoj, 80min uppvärming.

    lycka till

  6. #946
    Medlem Phaedres avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Svartsjö, Ekerö
    Inlägg
    271
    Grattis till er alla som har klarat kortet!

    Själv har jag idag lagt min egen hoj i diket för första gången

    Övade bromsövningar och skulle vända över vägen, kom lite för långt ut, glömde hålla blicken uppe och tittade istället ner på diket och jaa, då hamnar man där! Tänk att det är så svårt med blicken!!

    Lite skrap på kåpan och en bruten arm på höger vänster sidospegel. Inga skador på mig som tur är. Nu blir det till att laga fort som attan så man kan ut och forsätta öva.
    Senast redigerat av Phaedre den 2011-09-10 klockan 22:26. Anledning: Lite svårt med höger och vänster, sorry!
    ~~~~~~~~~
    Chin, chin!

  7. #947
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Phaedre Visa inlägg

    Övade bromsövningar och skulle vända över vägen, kom lite för långt ut, glömde hålla blicken uppe och tittade istället ner på diket och jaa, då hamnar man där! Tänk att det är så svårt med blicken!!
    Där fick du insikt, "den hårda vägen", i hur viktig blicken är.
    Den har vi tryckt hårt på vid alla avrostningar jag varit med på som instruktör. Gäller samma oavsett om du kör på asfalt eller grus. Blicken högt och dit du vill komma. Har räddat mig flera gånger vid gruskörningar. Plötsligen har det varit stora hål i vägen. Om jag då hade gjort som nybörjaren oftast gör, fokuserat på det stora hålet i vägen, hade jag hamnat i det med en rejäl vurpa som följd. Om man istället kan titta var man kan köra för att undvika faran är möjligheterna att det ska gå bra mångdubblade. Titta aldrig på hindret utan sök istället vägen du ska ta dig förbi.
    ~ Mats

    Min blogg

  8. #948
    Medlem Henric_Ds avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Kil, Värmland
    Inlägg
    13
    Ska börja med allt nu till hösten, har bara kört i sommar.. Ska boka riskettan nu få tid till tvåan och teori direkt till säsongen börjar..

  9. #949
    Medlem DearHunters avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Base camp Stockholm 43 m.ö.h.
    Inlägg
    942
    Citat Ursprungligen postat av Phaedre Visa inlägg
    Grattis till er alla som har klarat kortet!

    Själv har jag idag lagt min egen hoj i diket för första gången

    Övade bromsövningar och skulle vända över vägen, kom lite för långt ut, glömde hålla blicken uppe och tittade istället ner på diket och jaa, då hamnar man där! Tänk att det är så svårt med blicken!!

    Lite skrap på kåpan och en bruten arm på höger vänster sidospegel. Inga skador på mig som tur är. Nu blir det till att laga fort som attan så man kan ut och forsätta öva.
    Oj, oj... blev orolig när jag läste lite snabbt: bruten arm på höger sida
    Du får inte skriva sådär, tänk på oss stackars forumister som riskerar att få hjärtstillestånd och falla av stolen så att man får en kalle anka bula i skallen och inte få ut det på försäkringen...

    Skönt att det gick ändå ganska bra.. Upp i sadeln och på't igen
    Hellre vara ute på hal is och ha ett glatt liv än gå i lera och sörja

  10. #950
    Medlem sally101s avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    NV Skåne
    Inlägg
    78
    Citat Ursprungligen postat av Phaedre Visa inlägg

    Övade bromsövningar och skulle vända över vägen, kom lite för långt ut, glömde hålla blicken uppe och tittade istället ner på diket och jaa, då hamnar man där! Tänk att det är så svårt med blicken!!
    Skönt att du klarade dig oskadd!! Men jo, det är jättesvårt att hålla blicken dit man ska, tog mig evigheter att verkligen nöta in det. Men på ett sätt är det bra att vurpa för då vet man att man inte vill göra om det

Liknande ämnen

  1. Ny på det här. Vilka mc-glasögon?
    Av Iceman7 i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2020-06-04, 16:23
  2. Vilka allvädershandskar?
    Av Mymlan i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-06-18, 00:05
  3. Vilka event ?
    Av pentti01 i forum Off topic
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-04-04, 03:00
  4. A1 kort, vilka kurser MÅSTE man gå?
    Av Dannne11 i forum MC-kort
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-04-25, 10:48
  5. Vilka kör ännu?
    Av Jonas i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-12-08, 17:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •