Sidan 57 av 180 FörstaFörsta ... 747555657585967107157 ... SistaSista
Resultat 561 till 570 av 1799

Ämne: Vilka tar mc-kort nu??

  1. #561
    Medlem Gurrags avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    736
    Citat Ursprungligen postat av Jonas Visa inlägg
    Hua, det börjar pirra en del. Det borde dock gå bra. Känner mig ordentligt förberedd, men man vet ju aldrig. Kan ju få en blackout och glömma allt eller bara få en sur inspektör med nageltrång.

    Vi fixar det här, Gurrag!! Om inte så är det bara att snabbt som attan beställa ny tid.
    Mjoe. Går det åt skogen så får man vara ybersnabb om man ska få en till tid. Här stänger uppkörningen sista.

    Man får önska dig lycka till med =) (Vi hinner nog göra det både en och två gånger till medan nerverna sätter in)

  2. #562
    Moderator Jonass avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    1 560
    Citat Ursprungligen postat av Gurrag Visa inlägg
    Mjoe. Går det åt skogen så får man vara ybersnabb om man ska få en till tid. Här stänger uppkörningen sista.

    Man får önska dig lycka till med =) (Vi hinner nog göra det både en och två gånger till medan nerverna sätter in)
    Är det något moment som du känner dig osäker på? Jag är lite osäker på krypkörningen även om det gått bra till 90% när jag övet, men ibland har det gått stappligt. Mest för att jag kört alldeles för sakta, i princip stillastående och då varit tvungen att sätta ned foten. Jag tenderar också att glömma att knipa om tanken med mina knän. Högfartsdelen eller inbromsningsproven oroar mig inte. Inte heller körningen i trafik. Glöm bara inte att vara övertydlig med att visa att du har uppsikt åt höger och vänster när du passerar korsande vägar. Lär vara en vanlig anledning till att de kuggar. Men det ska vi snuva dem på!

  3. #563
    Medlem Gurrags avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    736
    När jag har övat lågfarten på en parkering i Örebro fungerar det fint. Vid täby i Örebro där uppkörningen äger rum så lutar det lite grann vilket gör att det blir lite svårare. Snabbare nerför, svårare vändning men kommer man runt brukar det gå fint.

    Högfarten är samma visa. Har övat mest på Ytongbanan i kumla och där har det gått lysande. Men högfarten på täbybanan lutar snett uppåt. Där brukar det sluta med att jag gasar lite för att inte "tappa Fart" vilket slutar med att jag tappar mark istället. Vändningen brukar bli för snäv också.

    Har CA en halvtimme till att prova alla banor innan uppkörningen börjar.

    Är också lite nervös hur bromsningen blir om det har regnat. Har aldrig bromsat i vått väglag men i torrt brukar jag fläska på rätt rejält. skulle vara fint att veta hur mycket sämre grepp man har så man inte låser och klotar.

    Kommer jag så långt som till körningen är jag inte orolig även om alla kan göra missar. Då gåre som det går!

  4. #564
    Moderator Jonass avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    1 560
    [QUOTE=Gurrag;27315]
    Är också lite nervös hur bromsningen blir om det har regnat. Har aldrig bromsat i vått väglag men i torrt brukar jag fläska på rätt rejält. skulle vara fint att veta hur mycket sämre grepp man har så man inte låser och klotar. [QUOTE]

    Har heller aldrig bromsat i högfart i regn, men enligt min lärare så brukar inspektörerna be en att ta det lugnare. Och konstigt vore det annars. För inte kör vi i 90 i hällregn där vi kan råka ut för plötsliga hinder.

  5. #565
    Medlem Gurrags avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    736
    [QUOTE=Jonas;27317][QUOTE=Gurrag;27315]
    Är också lite nervös hur bromsningen blir om det har regnat. Har aldrig bromsat i vått väglag men i torrt brukar jag fläska på rätt rejält. skulle vara fint att veta hur mycket sämre grepp man har så man inte låser och klotar.

    Har heller aldrig bromsat i högfart i regn, men enligt min lärare så brukar inspektörerna be en att ta det lugnare. Och konstigt vore det annars. För inte kör vi i 90 i hällregn där vi kan råka ut för plötsliga hinder.
    Dock blev jag lite mindre nervös för bromsningen i vått väglag senaste körlektionen. Då påminde körläraren om att vi kunde prova ett par gånger innan uppkörningen om det regnade.

  6. #566
    Medlem tomahs900s avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Skåne, Ystad
    Inlägg
    359
    Hur e de nu förtiden ni som e mitt uppe i det..
    Har hört något om att man ska köra mer miljövänligt även med mc...?
    När jag tog kortet skulle man dra på rullen ordentligt o komma snabbt upp i önskade hastigheter.
    (lite aggressivt)
    Men nu har jag hört att man ska ligga o sega upp den gärna i hög växel....(ute i trafiken alltså)
    Verkar ju rätt trist om de stämmer...måste ju ta bort halva nöjet med att köra hoj?

  7. #567
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    13
    Är i slutfasen nu och har gått i 2 olika skolor. Har inte hört ett ord om miljövänlig körning.
    Klart man ska upp i hastighet snabbt men kontrollerat.
    Däremot vet jag inte exakt vad Riskettan kommer med nu i november.
    kanske någon annan är insatt ?

  8. #568

  9. #569
    Bra länk!

    För vidare diskussioner kring riskutbildningen, använd denna tråd: Riskutbildning för MC
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

  10. #570
    Medlem ellies avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    38
    Citat Ursprungligen postat av Jonas Visa inlägg
    Glöm bara inte att vara övertydlig med att visa att du har uppsikt åt höger och vänster när du passerar korsande vägar. Lär vara en vanlig anledning till att de kuggar. Men det ska vi snuva dem på!
    En till sak som dom kollar mycket på - iaf här i Umeå - är att man har bromsberedskap. Även om du bara ska sänka farten från säg 90-70 eller kommer till ett övergångsställe eller när som helst du kan tänkas bromsa - gå alltid fram med handen på frambromsen. Även om du bromsar med bakbromsen. Det var tydligen en vanlig anledning till kuggning här. Så alltid fram med handen. Jag tog det säkra för det osäkra och såg till att bakljuset tändes lite vid sånna situationer oxå - typ järnvägskorsningar, övergångsställ etc.

    Här var alltså prio - uppsikt (vrid huvudet även om du ska kolla backspeglarna), bromsberedskap även med frambroms och såklart placering placering placering.

    Ni fixar det! Håller alla tummar och väntar på jubel inom snar framtid 8)

Liknande ämnen

  1. Ny på det här. Vilka mc-glasögon?
    Av Iceman7 i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2020-06-04, 16:23
  2. Vilka allvädershandskar?
    Av Mymlan i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-06-18, 00:05
  3. Vilka event ?
    Av pentti01 i forum Off topic
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-04-04, 03:00
  4. A1 kort, vilka kurser MÅSTE man gå?
    Av Dannne11 i forum MC-kort
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-04-25, 10:48
  5. Vilka kör ännu?
    Av Jonas i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-12-08, 17:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •