Sidan 54 av 180 FörstaFörsta ... 444525354555664104154 ... SistaSista
Resultat 531 till 540 av 1799

Ämne: Vilka tar mc-kort nu??

  1. #531
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av adara Visa inlägg
    Hmm.. Jag förstår. Jag tror på att öva motstyrning. Man kan ju "motstyra" mycket mer än vad man tror som nybörjare, utan att det är ngn fara. Nu vet jag ju inte hur mycket hon har åkt bakpå, men du kanske kan ta köra banan med henne bak? Så känner hon hur mycket det ska/kan luta. Man vågar ju inte riktigt att lägga ner bågen såpass mycket, iaf gjorde inte jag det. Tog en stund..
    Att känna känslan av att det är hon som bestämmer exakt när hojen ska lägga sig är ju ett sätt att bli i symbios med hojen. Att göra oexakta banansvängar genom att luta kroppen för att ändra riktning på en hoj i fart ger inte den direkta känslan.

    Edit: 50 är fullt tillräckligt för motstyrning.

  2. #532
    Medlem M@ries avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    108
    Du får låta/vara hur mycket besserwisser du vill - Så länge jag inte behöver hålla med dig

    Adara - Får du öva motstyrning med körskolan? Tyckte du isf att körläraren hade något vettigt sätt att lära ut det på? Dvs. rent praktiskt inte muntligt.

  3. #533
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    Att känna känslan av att det är hon som bestämmer exakt när hojen ska lägga sig är ju ett sätt att bli i symbios med hojen. Att göra oexakta banansvängar genom att luta kroppen för att ändra riktning på en hoj i fart ger inte den direkta känslan.

    Edit: 50 är fullt tillräckligt för motstyrning.
    Var svaret riktat till mig?

    Jag svarade bara på tidigare inlägg att jag har haft henne bak för att hon skulle få känna på.

  4. #534
    Medlem adaras avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    141
    Citat Ursprungligen postat av M@rie Visa inlägg
    Adara - Får du öva motstyrning med körskolan? Tyckte du isf att körläraren hade något vettigt sätt att lära ut det på? Dvs. rent praktiskt inte muntligt.
    Man får inte bara, utan dom kräver att man använder motstyrning=) Dom tjatar rätt mycket om det, särskild i samband med högfartsbanan för att man ska få in rätt svängar.

    Är inte helt säkert på att jag vet hur du menar med "vettigt sätt att lära ut det på". Intruktörerna förklarade vad motstyrning är, hur det funkar och när man ska använda det. Dom brukar även demonstrera det hela genom att åka med eleven bakpå i en rak linje och sen trycka till styret höger eller vänster. Men du kanske menade ngt annat?
    Senast redigerat av adara den 2009-09-07 klockan 16:48.

  5. #535
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    Ang. min åsikt om motstyrning i 50 km/h.
    Visst fungerar tekniken men jag tyckte att jag fick en fördröjning på förloppet i manöverbanan och tappade tid och effektivitet. Dvs att cykeln reagerar för långsamt i 50 km/h

    Har vi några utförsåkare här som även använder sig av motstyrning? I 50 km/h tycker jag att en väjning fungerar effektivare om man använder sig av ungefär samma teknik som i backarna.
    Så jag åker kroppsmässigt helt enkelt slalom genom högfartsbanan.

  6. #536
    Medlem M@ries avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    108
    Citat Ursprungligen postat av adara Visa inlägg
    Man får inte bara, utan dom kräver att man använder motstyrning=) Dom tjatar rätt mycket om det, särskild i samband med högfartsbanan för att man ska få in rätt svängar.

    Är inte helt säkert på att jag vet hur du menar med "vettigt sätt att lära ut det på". Intruktörerna förklarade vad motstyrning är, hur det funkar och var man ska använda det. Dom brukar även demonstrerar det hela genom att åka med eleven bakpå i en rak linje och sen trycka till styret höger eller vänster. Men du kanske menade ngt annat?
    Jo, det var nåt sånt jag menade Jag fick också åka med bakpå i högfarten, men de pratade väldigt lite om motstyrning så det var därför jag undrade hur de gjorde hos din körskola. Hade gärna haft lite fler moment inom det området nämligen. Men, får öva nu istället.

  7. #537
    Medlem adaras avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    141
    Citat Ursprungligen postat av M@rie Visa inlägg
    Jo, det var nåt sånt jag menade Jag fick också åka med bakpå i högfarten, men de pratade väldigt lite om motstyrning så det var därför jag undrade hur de gjorde hos din körskola. Hade gärna haft lite fler moment inom det området nämligen. Men, får öva nu istället.
    Det känns som en grej jag kommer vilja öva vidare på även när jag väl har kortet=)

    Men måste säga att jag är lite förvånad över hur dåliga vissa körskolor verkar vara när man läser det här och det som har stått i andra trådar ang deras bromsteknik tex. Är väldigt glad över att jag hamnade på en som verkar lära ut det man faktiskt ska göra sen, inte det som kanske gör sig bra under provet!

    jarlatrafik.se
    (och nej, jag får inte pengar för att skriva det här=)

  8. #538
    Medlem M@ries avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    108
    [QUOTE=adara;26499]
    Men måste säga att jag är lite förvånad över hur dåliga vissa körskolor verkar vara när man läser det här och det som har stått i andra trådar ang deras bromsteknik tex. Är väldigt glad över att jag hamnade på en som verkar lära ut det man faktiskt ska göra sen, inte det som kanske gör sig bra under provet!
    QUOTE]

    Jag är nöjd med min körskola också om man bortser från det här med motstyrning. Fick inte många kommentarer om det förutom 'Det ser bra ut' - och ibland vill man ju ha mer utförlig kritik än så. Hur går det för dig förresten?

  9. #539
    Medlem adaras avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    141
    Citat Ursprungligen postat av M@rie Visa inlägg
    Jag är nöjd med min körskola också om man bortser från det här med motstyrning. Fick inte många kommentarer om det förutom 'Det ser bra ut' - och ibland vill man ju ha mer utförlig kritik än så. Hur går det för dig förresten?
    Det går rätt okej. Hade landsvägskörning i fredags (weeee!), kom fram till att jag gillar gruskörning, skitkul=) Utbildningskontroll nästa vecka, sen åker jag på semester i 2 veckor (dålig planering sådär i efterhand, men går inte att boka om). Beroende på hur det går på UBKn hoppas jag att jag får köra upp strax efter jag har kommit tillbaka, dvs slutet sept/början okt.

    Måste bara skärpa mig lite i trafiken, har fortfarande svårt för att se/notera saker EFTER korsningen eller rondellen.. Framförhållning, framförhållning, framförhållning..=)

  10. #540
    Medlem M@ries avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    108
    Kalas! Då ska jag hålla tummarna!

Liknande ämnen

  1. Ny på det här. Vilka mc-glasögon?
    Av Iceman7 i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2020-06-04, 16:23
  2. Vilka allvädershandskar?
    Av Mymlan i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-06-18, 00:05
  3. Vilka event ?
    Av pentti01 i forum Off topic
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-04-04, 03:00
  4. A1 kort, vilka kurser MÅSTE man gå?
    Av Dannne11 i forum MC-kort
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-04-25, 10:48
  5. Vilka kör ännu?
    Av Jonas i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-12-08, 17:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •