Sidan 53 av 180 FörstaFörsta ... 343515253545563103153 ... SistaSista
Resultat 521 till 530 av 1799

Ämne: Vilka tar mc-kort nu??

  1. #521
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    Söker träningstips.

    Det börjar närma sig fruns uppkörning. Men hon får inte riktigt till det med vejningen i högfarten.
    Därför satte jag henne igår par timmar på att köra snabba 8:an.
    Det syns att hon och cykeln är inte är i symbios ännu. Hon verkar inte våga lita på cykeln samt saknar rörligheten i höften. Jag vill inte pusha utan låter henne skynda långsamt för att hon skall växa sig trygg på cykeln.

    Har ni några tips på fler lämpliga övningar än snabba 8:an? Eller är det bara att mala på där tills det släpper och sedan gå tillbaka till högfarten?
    Senast redigerat av Linnex den 2009-09-07 klockan 14:17.

  2. #522
    Medlem M@ries avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    108
    När jag började köra högfarten så startade jag alltid rakt framför väjning men jag fick aldrig till det. Precis som det alltid brukar vara beskrivet i bild, typ den här...
    Lyckades alltid välta någon av konerna i fyrkanten (dvs. de direkt efter väjningen). När läraren sedan sa åt mig att köra in diagonalt och lägga blicken bortanför väjningspunkten blev det mycket lättare. Men det har ni säkert redan tänkt på Sedan körde jag högfarten i låg hastighet (började på ca 30) och ökade allt eftersom - Det hjälpte också

  3. #523
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    Citat Ursprungligen postat av M@rie Visa inlägg
    När läraren sedan sa åt mig att köra in diagonalt och lägga blicken bortanför väjningspunkten blev det mycket lättare. Men det har ni säkert redan tänkt på
    Jupp. Tekniken med att köra in diagonalt har jag hört talas om. Men den är jag tyst med. Jag vill ha min fru kvar ett tag till så jag vill att hon istället lär sig hantera cykeln.

    Förutom högfartsmanövern så är ju sannolikheten ganska stora att förr eller senare så kommer det ett skarpt läge där hon måste vara i symbios med cykeln. i Annat fall så skall hon inte ha kortet....

  4. #524
    Mc-Bosse
    Gäst
    Om hon kör banan i 30 och sätter det klockrent flera gånger och ökar 5 km i taget upp till 50 så borde det gå.

    Kanske lite överkurs men bästa sättet att ändra riktning på hojen är ju motstyrning. Den är omedelbar och direkt. Man behöver inte jobba alls för att luta hojen. Ska hon väja höger så trycker hon litegrann med högerhanden och följer med med kroppen, sen med vänster runt konen och höger igen in i banan.

  5. #525
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    Om hon kör banan i 30 och sätter det klockrent flera gånger och ökar 5 km i taget upp till 50 så borde det gå.

    Kanske lite överkurs men bästa sättet att ändra riktning på hojen är ju motstyrning. Den är omedelbar och direkt. Man behöver inte jobba alls för att luta hojen. Ska hon väja höger så trycker hon litegrann med högerhanden och följer med med kroppen, sen med vänster runt konen och höger igen in i banan.
    Jo jag känner till detta. Jag har själv malt banan hela sommaren och i slutet hade 95%:ig statestik i 55 km/h. Alltså en miss på 20 (Jag räknade faktiskt).

    Sedan kan jag faktiskt inte hålla med om det där med hastigheten. I 40 och kanske 45 klarar man att "svänga" sig igenom utan att jobba något större med höften. I 50-55 måste man man ha en helt annan teknik om man med säkert skall ta det. Man måste jobba mer med höften. Typ som när man åker utförsåkning.

  6. #526
    Medlem M@ries avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    108
    Ja i så fall är väl egentligen enda tipset att få upp blicken Sedan har jag svårt att tro att MC-lärare lär ut något som är direkt farligt i trafiken men som tur är så är det upp till var och en.

  7. #527
    Medlem adaras avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    141
    Motstyrning är absolut det hon borde jobba med tycker jag, om hon inte redan gör det vill säga. Det är nog mycket svårare att klara banan utan att använda motstyrning.

    Ökning med 5kmh i taget har också funkat bra för mig.

    Sen brukar instruktörerna på körskolan säga till oss att man inte ska köra på en rak linje mot mitten av dom första kon utan ligga lite till vänster av mitten om man ska väja till vänster och till höger av mitten om man ska väja till höger. Kort innan dom första kon svänger man då in emellan dom (motstyrning även här) och sen tillbaka till vänster (respektive höger) under väjningen.

    Osäker om min förklaring är så tydlig, skulle behöva rita lite. Men tänk dig det som en slalombana som väjningen är en del av. Det gör att man istället för en plötslig ryckig väjning har en stor flytande rörelse genom det hela.

  8. #528
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    Citat Ursprungligen postat av M@rie Visa inlägg
    Ja i så fall är väl egentligen enda tipset att få upp blicken Sedan har jag svårt att tro att MC-lärare lär ut något som är direkt farligt i trafiken men som tur är så är det upp till var och en.
    Mja. Lärarna lär främst ut teknik för att du skall kunna ta kortet. Bla så har bromstekniken med sträckta böjda armar diskuterats flitigt på mer en ett forum.
    Att lära sig att ta banan genom att köra in diagonalt tycker jag är tvivelaktigt. Tanken med testet är ju att man skall visa att man klarar väja för en bil som sticker ut nosen. Och då hinner man inte planera att ta det diagonalt.

    Inte för att låta som någon besser... men det var inte hur hon skulle ta högfarten jag egentligen frågade efter om utan efter övningar för att leda upp henne samt få henne att komma i symbios med cykeln. Alltså nå nivån att jobba med cykeln istället för mot. Om ni förstår vad jag menar... Den enda jag känner till med lite fart är snabba 8:an.

  9. #529
    Medlem adaras avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    141
    Citat Ursprungligen postat av Linnex Visa inlägg
    Inte för att låta som någon besser... men det var inte hur hon skulle ta högfarten jag egentligen frågade efter om utan efter övningar för att leda upp henne samt få henne att komma i symbios med cykeln. Alltså nå nivån att jobba med cykeln istället för mot. Om ni förstår vad jag menar... Den enda jag känner till med lite fart är snabba 8:an.

    Hmm.. Jag förstår. Jag tror på att öva motstyrning. Man kan ju "motstyra" mycket mer än vad man tror som nybörjare, utan att det är ngn fara. Nu vet jag ju inte hur mycket hon har åkt bakpå, men du kanske kan testa köra banan med henne bak? Så känner hon hur mycket det ska/kan luta. Man vågar ju inte riktigt att lägga ner bågen såpass mycket, iaf gjorde inte jag det. Tog en stund..
    Senast redigerat av adara den 2009-09-07 klockan 16:14.

  10. #530
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    Citat Ursprungligen postat av adara Visa inlägg
    Hmm.. Jag förstår. Jag tror på att öva motstyrning. Man kan ju "motstyra" mycket mer än vad man tror som nybörjare, utan att det är ngn fara. Nu vet jag ju inte hur mycket hon har åkt bakpå, men du kanske kan ta köra banan med henne bak? Så känner hon hur mycket det ska/kan luta. Man vågar ju inte riktigt att lägga ner bågen såpass mycket, iaf gjorde inte jag det. Tog en stund..
    Jag har kört med henne både i manöverbanan så har har tjutit och i snabba 8:an så centralstödet har skrapat i (omsvetsat så det sker i 60-65 graders lutning).

    Personligt tror jag inte på motstyrning i högfartsprovet. Det går för långsamt i 50 km/h för det skall vara effektivt. I 50 så tyckte jag tekniken sitter mer i höften och att lägga ner cykeln. 70-90 km tror jag motstyrningen gör mer sin rätt.

Liknande ämnen

  1. Ny på det här. Vilka mc-glasögon?
    Av Iceman7 i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2020-06-04, 16:23
  2. Vilka allvädershandskar?
    Av Mymlan i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-06-18, 00:05
  3. Vilka event ?
    Av pentti01 i forum Off topic
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-04-04, 03:00
  4. A1 kort, vilka kurser MÅSTE man gå?
    Av Dannne11 i forum MC-kort
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-04-25, 10:48
  5. Vilka kör ännu?
    Av Jonas i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-12-08, 17:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •