Sidan 48 av 180 FörstaFörsta ... 3846474849505898148 ... SistaSista
Resultat 471 till 480 av 1799

Ämne: Vilka tar mc-kort nu??

  1. #471
    Citat Ursprungligen postat av ducati snubben Visa inlägg
    Ni kommer att klara er kanon tror jag...den värsta fienden på en uppkörning är ens nerver.
    Soulcat, kör du med grönlunds?
    Det stämmer bra. Kör med Grönlunds trots att Farsta är en hel del billigare.
    Nerverna ja, dom får jag försöka stoppa undan. Vet att jag kommer att vara grymt nervös!

  2. #472
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Då får vi ha en liten bönestund här på Hojen om en månad, kommer gå kanon!
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  3. #473
    Medlem Gurrags avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    736
    Citat Ursprungligen postat av soulcat Visa inlägg
    Coolt Gurra!

    Då har vi samma uppkörningsdatum. 20090929 ser snyggt ut och jag ber att vi båda klarar det!
    Håller alla tummar jag har och fortsätter träna. Men jag antar att det kommer mer och mer nerver ju närmare man kommer. Vi får hålla varandra uppdaterade med hur det går med körningen. =)

  4. #474
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Gurrag Visa inlägg
    Håller alla tummar jag har och fortsätter träna. Men jag antar att det kommer mer och mer nerver ju närmare man kommer. Vi får hålla varandra uppdaterade med hur det går med körningen. =)
    Bästa sättet att slippa vara så nervös är att veta att man kan! Träna, träna och åter träna är det som gäller. Känner du dig säker och lugn när du ska köra manöverprovet kommer det säkert att gå bra. Om man däremot redan från början tror att det ska gå åt skogen, är det precis vad det gör. Den mentala inställningen är jätteviktig. Gäller att tycka att det ska bli kul att få visa vad man kan, samtidigt som man måste inse att det inte är "jordens undergång" om man misslyckas. Var själv tvungen att köra upp tre gånger innan jag lyckades. Föll dock inte på manöverprovet utan mer på bristande trafikvana, vilket är svårt att ha som sexton-åring. Till slut gick det dock vägen och den lyckan jag kände då går utanpå det mesta.
    ~ Mats

    Min blogg

  5. #475
    Medlem Wolfies avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Vargön
    Inlägg
    40
    Citat Ursprungligen postat av soulcat Visa inlägg
    Coolt Gurra!

    Då har vi samma uppkörningsdatum. 20090929 ser snyggt ut och jag ber att vi båda klarar det!
    Har också fått tid den 29/9 för uppkörning

  6. #476
    Medlem Gurrags avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    736
    Citat Ursprungligen postat av Wolfie Visa inlägg
    Har också fått tid den 29/9 för uppkörning
    Coolt. Då tycker jag att vi ska göra gemensam sak och klara uppkörningen alla tre!

  7. #477
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Förutom det Mats säger om att man ska ha extra kunskap utöver det som krävs så att nervositeten kan ta en del samt hans kloka ord om mental träning:
    -Kör proven i ditt inre varje kväll innan du somnar (eller vad du nu ska göra där i sängen). Spela upp varenda detalj i säkerhetskontroll och manöverprov och se till att klara det varje gång. Förutom att du lyfter dig själv mentalt, kommer du också att lära in hur momenten går till så slipper du fundera på det sedan.
    -Förbered dig som inför en idrottstävling eller tenta. Varva ner och lägg dig i tid dagen innan. Ät ordentligt under dagen och ta med lite godis/choklad/termos/vattenflaska till uppkörningen så du kan fylla på förråden.
    -Välj kläder med omsorg så att du inte tappar fokus genom underkläder som skaver, blir för varm/fryser, vantrivs.
    -Kom aldrig med ursäkter och undanflykter till inspektören! Däremot kan du alltid be om bättre förklaring eller beklaga missen och be om en extra körning.
    -Kom i så god tid att du kan köra lite uppvärmning innan allvaret börjar.
    -Slut ögonen, andas djupt och slappna av i axelpartiet sekunderna innan körning.
    -Se till att ha med alla handlingar (ID och regbevis) samt ha komplett skyddsutrustning.
    -Försök bevara ditt sinne för humor och proportioner samt räta på ryggen och visa dem hur det ska gå till!
    Senast redigerat av Guzzi-Leif den 2009-08-30 klockan 22:11.

  8. #478
    Mc-Bosse
    Gäst

    Skratt bryter isen...

    Försök bevara ditt sinne för humor och proportioner samt räta på ryggen och visa dem hur det ska gå till!
    Jag är övertygad om att ett skämt som går hem hos inspektören bryter isen och kan göra inspektören gladare och kanske ha överseende med något fel du gör. De är bara människor. Mina första fösök på manöverbanorna var ju total katastrof men jag fick nya försök. Säkert därför att han uppfattade mig som en kul snubbe med glimten i ögat och jag fick honom till att skratta glatt innan själva uppkörningen började.

    Jag sa att jag var där för att bli 10 år yngre med A-kort vilket fick honom till att dra ordentligt på smilbanden! Var inte gravallvarlig inför inspektören!

  9. #479
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    Jag är övertygad om att ett skämt som går hem hos inspektören bryter isen och kan göra inspektören gladare och kanske ha överseende med något fel du gör. De är bara människor. Mina första fösök på manöverbanorna var ju total katastrof men jag fick nya försök. Säkert därför att han uppfattade mig som en kul snubbe med glimten i ögat och jag fick honom till att skratta glatt innan själva uppkörningen började.

    Jag sa att jag var där för att bli 10 år yngre med A-kort vilket fick honom till att dra ordentligt på smilbanden! Var inte gravallvarlig inför inspektören!
    När Hanna körde upp förra veckan, fick jag ett väldigt gott intryck av inspektörerna. De var artiga och trevliga, de försökte lätta upp stämningen en aning och de hade förståelse för nerverna. Allt detta utan att ge efter en millimeter på kraven.
    Och visst gick det att skoja med dem...

    Man kan ju försöka komma ihåg att man inte är på väg till sin egen hängning - snarare står man på tröskeln till något riktigt skoj!

  10. #480
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Kan berätta lite om utveckling;D

    Sommargrannens pojk håller på att ta A-kort med fadern som handledare. Vi har åkt en del tillsammans, men lite sporadiskt tidigare, med mig som "stigfinnare" oftest turer på 10 - 12 mil. Eftersom det blivit ganska långa uppehåll så var det väl lite börja om varje resa. Men i Juli tog vi en 2 dagars resa runt Vänern. Första dagen gick det väl så där, lite kritik när vi rastade på att hålla sig längre ut på vägen och inte smyga längs kanten och dra på sig täta omkörningar och att ta kurvan med en sväng osv.

    Första dagen slutade lite tidigt pga väder och möjligt boende, bara 16 mil, men med en del kurvorgier.

    Dag 2: Nu har det hänt något Nu får jag köra undan lite för att eleven börjar köra MC! ;D Inga "muttersvängar" längre utan han kommer svepande genom kurvorna som han aldrig gjort annat och han visar attityd! Den här dagen blev en ganska ordentlig genomkörare med 40 mil på mätaren. Snacka om mängdträning - blev väl kanske drygt 7 timmar i sadeln på små och krokiga asfaltsvägar nästan hela tiden. För oss alla var det en kul semestertripp;D

Liknande ämnen

  1. Ny på det här. Vilka mc-glasögon?
    Av Iceman7 i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2020-06-04, 16:23
  2. Vilka allvädershandskar?
    Av Mymlan i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-06-18, 00:05
  3. Vilka event ?
    Av pentti01 i forum Off topic
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-04-04, 03:00
  4. A1 kort, vilka kurser MÅSTE man gå?
    Av Dannne11 i forum MC-kort
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-04-25, 10:48
  5. Vilka kör ännu?
    Av Jonas i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-12-08, 17:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •