Sidan 46 av 180 FörstaFörsta ... 3644454647485696146 ... SistaSista
Resultat 451 till 460 av 1799

Ämne: Vilka tar mc-kort nu??

  1. #451
    Citat Ursprungligen postat av adara Visa inlägg
    Jag kör på Jarla trafikskola (Bromma, vid flygplatsen). Har uppkörningstid bokad ngn gång i okt, men det ska flyttas fram tydligen så jag hoppas på september. Dumt bara att jag är bortrest 2 veckor i september också. Inte alls sugen just nu, vill hellre fokusera helt på kortet, men det går tyvärr inte att planera om. Med lite tur blir det innan eller kort därefter.

    Fick höra idag att sista uppkörningarna är mitten av oktober så man börjar ju känna sig aningens stressad nu.

    Hur långt har du kommit / vilka moment har du kvar?

    Tror jag läste ngnstans tidigare i den här tråden att det här var din tonårsdröm, vet hur det känns, det är precis samma för mig=) Har velat köra hoj sen jag var jätte liten. Det här året kändes det som "nu eller aldrig!", så det vara bara börja.. Om möjligt är det ännu roliga att köra än vad jag hade trott.
    Jag känner mig också stressad. Men det enda jag kan göra är att fokusera och skynda långsamt annars blir det bara pannkaka av alltihopa. Försöka lyfta upp mig själv och säga att jag kan och att jag är bra. Blanda mod med mjukhet. Jag har kört bana några ggr (krypkörning, manöverbana, hård inbromsning inte från 90 än) och 60 min trafik. Ingen landsvägskörning än. Det blir nästa vecka tror jag. Jag vill köpa en motorcykel men jag vet inte vilken och hur mycket pengar jag ska satsa riktigt än. Sen har jag ett ställe att träna krypkörning på.

    Vad roligt att du oxå haft det som dröm som liten.

    Jag är 37 nu och kände att det är bara att köra på. Lite som du, det är nu det gäller!

  2. #452
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av soulcat Visa inlägg
    Vad roligt att du oxå haft det som dröm som liten.

    Jag är 37 nu och kände att det är bara att köra på. Lite som du, det är nu det gäller!
    Det är aldrig försent att ha en lycklig barndom....
    ~ Mats

    Min blogg

  3. #453
    Medlem adaras avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    141
    Hoj har jag köpt nu för ngn vecka tillbaka den står där och blänger, känns mycket motiverande=)

    Imorse var det dags för trafiklektion igen. Körde runt lite i Jakobsberg och omgivning och sen ut på E18 riktning Enköping. Gjorde en flygande omkörning i ca 110 och när jag var nästan klar då ser jag en silver Audio med diodlykter komma ikapp bakom mig. Körandes som en tok och till slut ligger han rätt nära. Så jag blinkar höger och börja smyga över till innerfilen igen. Och när mina hjul precis hade kommit över markeringarna - då gasar han på och kör om mig i HÖGRA FILEN! Helt tokigt. Som tur var hade jag hållit koll på honom i backspegeln så jag hann komma tillbaka in i ytterfilen, men det hade ju kunnat gå riktigt illa.

    Läraren blev så upprörd att han gasade ikapp Audin (han körde kanske 130/140) och tittade argt på honom och pekade på övningskörninsskyltarna på elven bakom. Det sa han (läraren) i efterhand att han nog inte borde ha gjort men han blev så arg att han inte kunde hålla sig.

    Själv blev jag förvånad över hurpass lugn jag själv verkade ta det hela, det var ingen hög puls direkt och inte så att jag blev panikslagen. Hade nog mycket med att göra att jag såg honom i backspegeln. Men det är skönt att veta att man inte tappar all vett i en sån situation iaf, det vet man ju inte innan det har hänt ngn gång.

    Annars gick lektionen riktigt bra! =) Läraren tyckte det var dags för landsväg nu nästa fredag och sen ska jag ha UBK ngn gång efter det då. Så det börjar ju närma sig iaf *glad*
    Senast redigerat av adara den 2009-08-27 klockan 12:38. Anledning: Menade ytterfil men skrev innerfil

  4. #454
    Medlem M@ries avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    108
    Adara - Va härligt för dig att det gick så bra trots skumma mottrafikanter Man går runt som på små moln när man har haft en bra körlektion. Själv lyckades jag (nästan) köra rakt in i en järnkruka den andra gången jag var ute i trafik, rätt spännande faktiskt.

    Btw, UBK - vad betyder det? Jag är ju också ny så jag frågar också en massa

    Grymt sjysst hoj du har förresten

  5. #455
    Medlem adaras avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    141
    Citat Ursprungligen postat av M@rie Visa inlägg
    Adara - Va härligt för dig att det gick så bra trots skumma mottrafikanter Man går runt som på små moln när man har haft en bra körlektion. Själv lyckades jag (nästan) köra rakt in i en järnkruka den andra gången jag var ute i trafik, rätt spännande faktiskt.

    Btw, UBK - vad betyder det? Jag är ju också ny så jag frågar också en massa

    Grymt sjysst hoj du har förresten
    UBK = utbildningskontroll

    Yep, har varit små moln hela dagen för mig nu=) Hehe, Er6n är grymt snygg ja. Blir kär varje gång på nytt när jag tar bort överdraget. 09-modellen är ännu snäppet snyggare, lite kantigare och sånt. Vilken färg är det du har?

  6. #456
    Medlem M@ries avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    108
    Aha, det låter ju inte helt dumt. Då får ju både körlärare och elev koll på att allt går som det ska. Låter som något de borde införa på alla skolor tycker jag.

    Jag har en vit. Av någon anledning har jag haft siktet inställt på en vit hoj ändå sedan jag först började kolla på hojar (typ i juni ) så när den här fanns i vitt var det liksom inte så mkt att fundera över

  7. #457
    Medlem adaras avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    141
    Ah, trodde alla skolor hade det. *noll koll*
    Hos Jarla är det som en intern mini-uppkörning, dvs man går igenom alla moment som på den riktiga uppkörningen med samma typ av anvisningar både på gården och ute i trafiken. Den görs när man börjar närma sig slutet för att ta reda på dom sista sakerna man ska hålla koll på. Möjligtvis får man gå lite enstaka lektioner efteråt för att slipa på några saker men är dom nöjda på UBKn då vågar dom snart släpper en iväg till den riktiga uppkörningen.

    Tycker det är ett rätt bra system, som du säger så får man en bra överblick och man får smaka lite på hur det känns att köra upp.

    Den vita är helt klart snyggast!=) Funderade också på den en kort galen stund (okej, det var en rätt lång stund) tills hjärnan hann ikapp och jag insåg att det nog inte var en bra tanke för mig med en helt fabriksny båge som förstahoj. Grönt var det det som jag tyckte var nästsnyggast, hade det inte blivit den hade jag nog valt en orange (2007).

    Är dock nu väldigt nöjd med min gröna, den skimmrar fint i solljuset=)

  8. #458
    Medlem obans avatar
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Ale
    Inlägg
    177
    klart du ska ha en grön, du kände dig ju så!

    (sorry, kunde inte låta bli)

  9. #459
    Medlem adaras avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    141
    Citat Ursprungligen postat av oban Visa inlägg
    klart du ska ha en grön, du kände dig ju så!

    (sorry, kunde inte låta bli)
    Hehe, konsekvent ska man ju vara har jag hört=) Min lilla gräshoppa och jag ska nog ha det bra tillsammans!

  10. #460
    Medlem M@ries avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    108
    Haha, men jag är ju också newbie och min lilla vita är min förstahoj men det funkar hittills alldeles utmärkt. Men det kanske är lite samma sak som att gå på dagis och ha vita kläder på sig - Det är bara en tidsfråga tills fläckarna hoppar på dig!

    Och appropå att skimra i solljuset. När jag skulle köpa min hoj så körde säljaren ut den och den oranga bara för att jag skulle få jämföra "skimret" i riktigt solljus - Här snackar vi äkta säljartaktik som fungerar.

    Egentligen tycker jag att alla är snygga men av någon anledning är jag inte jätteförtjust i den svarta.

Liknande ämnen

  1. Ny på det här. Vilka mc-glasögon?
    Av Iceman7 i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2020-06-04, 16:23
  2. Vilka allvädershandskar?
    Av Mymlan i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-06-18, 00:05
  3. Vilka event ?
    Av pentti01 i forum Off topic
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-04-04, 03:00
  4. A1 kort, vilka kurser MÅSTE man gå?
    Av Dannne11 i forum MC-kort
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-04-25, 10:48
  5. Vilka kör ännu?
    Av Jonas i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-12-08, 17:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •