Sidan 43 av 180 FörstaFörsta ... 3341424344455393143 ... SistaSista
Resultat 421 till 430 av 1799

Ämne: Vilka tar mc-kort nu??

  1. #421
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Citat Ursprungligen postat av soulcat Visa inlägg
    GRATTIS Leif!

    Önskar att även jag hade en sån grym handledare då jag enbart kör på skola och har noll bekanta med hoj! Bara att gilla läget.
    Men nog måste det väl gå att skaka fram en juste kvinna/man som kan använda några minuter av sitt liv till att stödja en mc-kollega med utbildning (hoppas jag)?
    Har du provat att efterlysa en sån på exempelvis www.sporthoj.com? Någon mc-klubb nära dig?

    Håller alla tummar jag har!

  2. #422
    Citat Ursprungligen postat av Guzzi-Leif Visa inlägg
    Men nog måste det väl gå att skaka fram en juste kvinna/man som kan använda några minuter av sitt liv till att stödja en mc-kollega med utbildning (hoppas jag)?
    Har du provat att efterlysa en sån på exempelvis www.sporthoj.com? Någon mc-klubb nära dig?

    Håller alla tummar jag har!
    Mnja, det är ju kanske inte bara att skaka fram någon (även om jag önskar att det vore så lätt). Det behöver vara någon som jag kan ha förtroende för och samtidigt den personen för mig. Jag har ju ingen hoj heller för den delen och det försvårar det hela ytterligare. Jag får hoppas att jag kan ta kortet så snabbt som möjligt och då helst innan jag blir ruinerad.

  3. #423
    Medlem Gurrags avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    736
    Citat Ursprungligen postat av soulcat Visa inlägg
    Mnja, det är ju kanske inte bara att skaka fram någon (även om jag önskar att det vore så lätt). Det behöver vara någon som jag kan ha förtroende för och samtidigt den personen för mig. Jag har ju ingen hoj heller för den delen och det försvårar det hela ytterligare. Jag får hoppas att jag kan ta kortet så snabbt som möjligt och då helst innan jag blir ruinerad.
    Även fast massträning är bra så är det lite som kan mäta sig med de tipps och den feedback som en erfaren MC-lärare ger. Att köra privat kan ge kvalitet men att köra i en MC skola ger nästan garanterat kvalitet. Även fast det svider i plåmboken så betalar jag gärna för den kvalitet som en trafikskola ger.

    =)

  4. #424
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av soulcat Visa inlägg
    Mnja, det är ju kanske inte bara att skaka fram någon (även om jag önskar att det vore så lätt). Det behöver vara någon som jag kan ha förtroende för och samtidigt den personen för mig. Jag har ju ingen hoj heller för den delen och det försvårar det hela ytterligare. Jag får hoppas att jag kan ta kortet så snabbt som möjligt och då helst innan jag blir ruinerad.
    Hade du bara haft en hoj att öva på hade jag gärna hjälpt dig. Om du skaffar en innan körkortet är klart och behöver hjälp är det bara att höra av sig.
    ~ Mats

    Min blogg

  5. #425
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Hade du bara haft en hoj att öva på hade jag gärna hjälpt dig. Om du skaffar en innan körkortet är klart och behöver hjälp är det bara att höra av sig.
    Jag tycker hon skall köpa en Kawasaki Z750 GT -83 som övningshoj.

  6. #426
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Gurrag Visa inlägg
    Även fast massträning är bra så är det lite som kan mäta sig med de tipps och den feedback som en erfaren MC-lärare ger. Att köra privat kan ge kvalitet men att köra i en MC skola ger nästan garanterat kvalitet. Även fast det svider i plåmboken så betalar jag gärna för den kvalitet som en trafikskola ger.

    =)
    Jag hade svärfar som handledare, jag tyckte DÅ att vi bara körde omkring utan nån direkt övning, mestadels på grusvägar i Sörmland och inte ovanligt handlade det om minst 30-50 mil under en dag. Så här funderat efteråt var det bara bra. Det var mycket träning i uthållighet, det behövs. Jag krävde mer av mig själv, jag ville ha en handledare privat och varva honom med trafikskolan. Och med de långa turerna fick jag uthållighet på köpet.

  7. #427
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Katarina Visa inlägg
    Jag hade svärfar som handledare, jag tyckte DÅ att vi bara körde omkring utan nån direkt övning, mestadels på grusvägar i Sörmland och inte ovanligt handlade det om minst 30-50 mil under en dag. Så här funderat efteråt var det bara bra. Det var mycket träning i uthållighet, det behövs. Jag krävde mer av mig själv, jag ville ha en handledare privat och varva honom med trafikskolan. Och med de långa turerna fick jag uthållighet på köpet.
    Tror att det är den ideala kombinationen, skola och privat körning. En egen hoj att öva på är nog ett riktigt stort plus för att kunna få den körvana som krävs, inte minst på olika underlag.
    ~ Mats

    Min blogg

  8. #428
    Medlem Gurrags avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    736
    Naturligtvis hjälper det massor att köra själv men jag tror att de tipps som man får av en trafikskollärare är guld värda. De har lite koll på vad de kikar på på uppkörningen också.

  9. #429
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Hade du bara haft en hoj att öva på hade jag gärna hjälpt dig. Om du skaffar en innan körkortet är klart och behöver hjälp är det bara att höra av sig.

    Sweet av dig Mats. Om jag någonsin hittar en hoj? Kollar hela tiden på nätet efter en bra gammal första hoj. Inte så lätt det heller då jag inte har någon erfarenhet av vad som är bra och inte bra. Idag under min banlektion blev jag nästan gråtfärdig (gick pissdåligt) men det vara bara att bita ihop och köra på. Det är bara en utav dom där jobbiga dgrna i månaden!

  10. #430
    Medlem pea_72s avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    87
    Kämpa på! När jag hade det som tuffast, också fel tid månaden, funderade jag allvarligt på att lägga ner alltihop. Jag gick på en intensivkurs så jag slapp vara hemma och fundera på alla andra måsten under tiden. Jag insåg ganska snabbt att en vecka var för lite, bestämde mig för att åka hem och sedan upp igen tre veckor senare. Under tiden så köpte jag en övningshoj. Var tok disiplinerad och övade krypkörning på parkeringen en timme varje dag, ritade upp banan och stälde ut koner. När jag övade där ute på parkeringen, markeringarna i backen är fortfarande ilsket röda, tänkte jag hela tiden att du e fan ingen dumskalle du kommer klara detta!
    Veckorna gick och jag var så småningom tillbaka i Norrland för min andra vecka. Min lärare sa redan efter första lektionen att jag inte alls behövde stanna veckan ut då mina framsteg var "enorma" som han uttryckte det. Man blir ju givetvis mallig då. Sedan på uppkörningen i tisdags gick det ju tillslut bra. Jag är helt säker på att du kommer fixa det! Min erfarenhet säger att det är krypningen som är nyckeln till övrig körning, kan du den kan du resten. Det är ju i grund och botten balans det handlar om. Givetvis är trafikkunskap en viktig del men jag hade ju haft körkort i 20 år så den biten kändes inte svårast. Balans och mod var problemen för mig. Fortfarande sviker modet då och då, speciellt i kurvor men jag övar vidare på det här hemma, tack och lov får jag nu mera öva på vägen.
    Tusen lycka till!

Liknande ämnen

  1. Ny på det här. Vilka mc-glasögon?
    Av Iceman7 i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2020-06-04, 16:23
  2. Vilka allvädershandskar?
    Av Mymlan i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-06-18, 00:05
  3. Vilka event ?
    Av pentti01 i forum Off topic
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-04-04, 03:00
  4. A1 kort, vilka kurser MÅSTE man gå?
    Av Dannne11 i forum MC-kort
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-04-25, 10:48
  5. Vilka kör ännu?
    Av Jonas i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-12-08, 17:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •