Sidan 34 av 180 FörstaFörsta ... 2432333435364484134 ... SistaSista
Resultat 331 till 340 av 1799

Ämne: Vilka tar mc-kort nu??

  1. #331
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Jag var in där i tisdags och skulle prata BE-behörighet, det var en tjej som stod där som skulle köra mc, har nästan samma namn som jag. Kanske det var du..?

  2. #332
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Halland
    Inlägg
    61
    hej är det nån som vet om detta med riskkursena jag har bokat upskrivningsstid till 3september men tänkte vänta tills mars april innan jag tar upkörningen går det efter gamla regler att upskrivningen gäller 12mån när man tar den innan 1november ? eller är det bara 2mån som efter de nya reglerna ?

    ? verkar inte vara nån som vet vare sig på körskolor eller vägverket rättare sagt de ger olika teorier.

  3. #333
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    Citat Ursprungligen postat av intemartin Visa inlägg
    hej är det nån som vet om detta med riskkursena jag har bokat upskrivningsstid till 3september men tänkte vänta tills mars april innan jag tar upkörningen går det efter gamla regler att upskrivningen gäller 12mån när man tar den innan 1november ? eller är det bara 2mån som efter de nya reglerna ?

    ? verkar inte vara nån som vet vare sig på körskolor eller vägverket rättare sagt de ger olika teorier.
    Nja... för att få göra uppkörning efter första november vilket i praktiken innebär nästa år så måste man ha avklarat riskkursen. Har inget att göra med teoriprovet så det förstår jag inte att du får olika informationer om.
    Går att läsa mer här.
    http://www.korkortsportalen.se/jag-s...iskutbildning/

    Edit: Ok. ser att det står att man måste ha avklarat riskutbildningen innan kunskapsprovet. Tyvärr kommer du inte undan med det inför nästa år då du måste även ha det avklarat innan uppkörningen.
    Senast redigerat av Linnex den 2009-08-07 klockan 13:41.

  4. #334
    Citat Ursprungligen postat av Katarina Visa inlägg
    Jag var in där i tisdags och skulle prata BE-behörighet, det var en tjej som stod där som skulle köra mc, har nästan samma namn som jag. Kanske det var du..?
    Riktigt ruskigt! Jag tänkte på att det kanske kunde varit du. Såg dig där med. Jag kom när du backade in för att parkera din hoj. hehe....

  5. #335
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Ha ha ha, vad världen är liten ibland! Jag körde med Trajjan då.

  6. #336
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Halland
    Inlägg
    61
    Citat Ursprungligen postat av Linnex Visa inlägg
    Nja... för att få göra uppkörning efter första november vilket i praktiken innebär nästa år så måste man ha avklarat riskkursen. Har inget att göra med teoriprovet så det förstår jag inte att du får olika informationer om.
    Går att läsa mer här.
    http://www.korkortsportalen.se/jag-s...iskutbildning/

    Edit: Ok. ser att det står att man måste ha avklarat riskutbildningen innan kunskapsprovet. Tyvärr kommer du inte undan med det inför nästa år då du måste även ha det avklarat innan uppkörningen.
    ok tack så löjligt alla jag pratat med som gjort det för bil är 100% att det bara handlar om att tjäna pengar det var helt värdelöst inte ens 18åringarna lär sig nåt på dessa sk kurser.

  7. #337
    Medlem M@ries avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    108
    Lycka till alla med uppkörning i dagarna! Själv roade jag mig med att drömma mardrömmar natten innan uppkörning men när morgonen kom bestämde jag mig för att det skulle gå kanon och det gjorde det ju... nåja, nästan. Fick göra om inbromsningen från 70 en gång men i övrigt gick allt som det skulle.

    För övrigt kom jag igår hem från min första långresa på MC, fram och tillbaka till Helsingborg. Fy fan (ursäkta språket) men vobbling på motorvägen är ingen hit! Glad att jag körde lugnt så jag kunde reda ut det. Sedan måste jag väl även erkänna att Essingeleden hem från jobbet i spöregn och rusningstrafik inte heller är någon hit. Men, det är ju knappast någon nyhet.

    Imorgon är det dags för 100 milaservice

    Nu tänker jag hålla alla tummar och tår för att alla ska fixa korten. Då blir det ju dessutom fler att hälsa på - Jag är barnsligt förtjust i alla som vinkar till varandra på vägarna

  8. #338
    Moderator Jonass avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    1 560
    Du måste berätta mer om din tur till Hbg! Bilder? Upplevelser? Berätta gärna om dina intryck.

    Och vad hände när din hoj började wobbla?

  9. #339
    Medlem M@ries avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    108
    Tänkte dra det hela när bilderna kommer in i datorn

    Min hoj var grymt instabil på nervägen... men jag tänkte att det säkert berodde på att jag inte är van att köra. Så jag låg väl i 100 km/h under de sträckor vi var tvungna att välja E4an. Det vill säga betydligt långsammare än de flesta andra resterande trafikanter som var ute och åkte.

    Hur som helst, det var små vobblingstendenser konstant. Så jag kände mig som en mes som inte kunde köra snabbare - Men är ju samtidigt rätt förtjust i att leva så jag struntade i den känslan. Vid ett fikastopp i närheten av Gränna - myyyyysiga vägar - kom vi underfund med att däcktryck kan ju vara en intelligent grej att kolla av. Jag trodde ju i min okunskap att det är en sån grej de fixar i samband med servicen när man köper hojen. Men icke. Upptäckte att det ju var alldeles för lite tryck i bakdäcket. Framdäcket var dock ok. Så i med luft och iväg igen.

    Dagen efter (campade i Gränna) körde vi på motorvägen igen någonstans vid Markaryd (?) typ. Underbar känsla att äntligen våga lita på cykeln. Fortsatte dock köra lugnt eftersom jag är så pass ovan. Var i färd med en omkörning av en bil då cykeln sätter igång att svänga fram o tillbaka okontrollerat. Så, jag släppte gasen och tryckte knäna mot tanken - det är fascinerande att man kommer ihåg sånt man läst - och cykeln lugnade ner sig igen. Det såg tydligen inte allt för trevligt ut bakifrån. Fick i alla fall i mer luft i däcket. Glad att jag har första service imorgon. Funderar på om det är däcket som är kasst eller tryckmätaren på det första stället jag fyllde på luft, för trycket hade sjunkit andra gången jag fyllde på.

    Jaha, nu blev det ett på tok för långt inlägg.

  10. #340
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av M@rie Visa inlägg
    Tänkte dra det hela när bilderna kommer in i datorn
    Ja vi väntar fortfarande otåligt på bildbevis. =)

    Angående vobblet, en ny hoj ska inte uppföra sig sådär. Kan ju vara så enkelt som trycket i däcken men se till så den får sig en ordentlig koll på servicen.
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

Liknande ämnen

  1. Ny på det här. Vilka mc-glasögon?
    Av Iceman7 i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2020-06-04, 16:23
  2. Vilka allvädershandskar?
    Av Mymlan i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-06-18, 00:05
  3. Vilka event ?
    Av pentti01 i forum Off topic
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-04-04, 03:00
  4. A1 kort, vilka kurser MÅSTE man gå?
    Av Dannne11 i forum MC-kort
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-04-25, 10:48
  5. Vilka kör ännu?
    Av Jonas i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-12-08, 17:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •