Sidan 31 av 180 FörstaFörsta ... 2129303132334181131 ... SistaSista
Resultat 301 till 310 av 1799

Ämne: Vilka tar mc-kort nu??

  1. #301
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    Citat Ursprungligen postat av sofo Visa inlägg
    Okej, bra tips där. Och visst är det en fördel att man inte behöver de marginaler som du nämner, men jag antar att man måste tänka på att instruktören måste hinna hänga med också. :-)
    Menar du vid uppkörning så är svaret. Nej. Sista inspektören sa innan vi gav oss iväg vid uppkörningen var att jag skulle köra som en cyklist och inte tänka på honom. Skulle han bli avhakad vid en korsning eller dyligt så skulle ha be mig via comradion att vänta in honom.

  2. #302
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    Citat Ursprungligen postat av sofo Visa inlägg
    Håller tummarna för dig! Själv tänkte jag ta A-kortet nästa sommar, men har bestämt mig för att göra teorin nu i augusti/september. Om det finns tider... Sen ska jag ta några lektioner på körskola för att lära mig något vettigt innan jag beställer tid för uppkörning senare i höst. Jag har stor nytta av att jag redan kör en 400cc och enligt mina vänner kör jag hoj som om jag inte hade gjort annat. Snälla vänner.

    Har förmodligen nytta av att ha haft B-körkort i 30 år, jobbat som privatchaufför och gått flera trafikkurser inom jobbet, bland annat en mycket givande skyddsförarutbildning. Sen har jag ju kört EU-moped i tre år och nu min MP3 i sommar. Jag har förstås fuskat lite också genom att övningsköra på vännernas hojar inom lämpliga enskilda områden.

    Finns det något som körskoleinstruktörerna och uppkörningsprövaren beaktar särskilt som man bör slipa extra mycket på?
    Jag övningskörde och körde upp 100% privat. 42 år och haft B-kort sedan man var 18 inbillade jag mig att jag hade den grundläggande trafikvanan och att jag behövde främst lära mig hantera MC'n.
    Jag la ner mesta tiden på konbanorna. Gjorde ett antal bromsprov. Detta lät jag videofilma så jag kunde se mig själv in action och då se vad jag gjorde för misstag. Hade flera handledare som gav mig lite olika tips.
    Och jag klarade kortet förra veckan på första försöket

    Lite tips förutom konbanorna om man tänker köra upp privat.
    Ut i trafiken tills man känner sig trygg. Veta hur man skall placera cykeln samt att man kör med framförhållning. Tex sänk farten i tid för minimera bromsning. Undvik brunnslock och målade markeringar som kan vara hala. Vara övertydlig när man tittar i speglar och kollar döda vinkeln.
    Även våga gasa på om de tar ut dig på grusvägar. De vill se att man "vågar" köra och att man är ett med cykeln.

    Men idag gäller även ecodriving. Dvs använd huvudet om och när du skall utnyttja kraften i bågen.

  3. #303
    Moderator Jonass avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    1 560
    Tack för tips. Konbana har jag aldrig kört med hoj och det ska bli intressant. Ecodriving har jag gått på kurs i, men med bil. Antar att de flesta principer där är domsamma. Ska friska upp minnet dock. Körning ute på väg bekymrar mig inte. Körning på grus däremot har jag aldrig provat med annat än en trimmad Zündapp KS50 i min ungdom. Då gick det bra, men jag antar att det är skillnad att köra på grus med en tung mc. Kör man mycket på grus på lektionstid?

    Tack för tips och grattis till A-kortet!!

  4. #304
    Mc-Bosse
    Gäst
    Kör man mycket på grus på lektionstid?
    Jag fick på körskolan köra en grusväg som blev smalare och smalare för att mynna ut till en 90-väg ibland när vi ändå var ute och körde. Det gäller att hålla lite fart, 50 typ, sänka farten vid hus och utfarter och visa detta med bromskjuset och visa att man klarar av att hjulen rör sig lite i sidled och inte ligga och lusa. Dock inget nötande eller bromsprov på något grus.

    Tipsen haglar över dig som ska gå från tre till två hjul...

  5. #305
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Jag fick också köra grusväg men det var bara en kort bit. Dock övade jag privat också och då var det hela dagar på grus. Så när jag körde upp och vi skulle ta grusvägen var det en ren baggis, jag var van med grus så honom torkade jag av och sprätte lite när jag vände. Trodde då att jag blev kuggad för grussprättandet men inte.
    ”Det var skönt med lite flås så här på morgon” sa han och gav mig godkänt.

  6. #306
    Moderator Jonass avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    1 560
    Ska be min instruktör att han tar mig med på nån grusväg någon gång. Ska bli riktigt kul.

  7. #307
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av sofo Visa inlägg
    Ska be min instruktör att han tar mig med på nån grusväg någon gång. Ska bli riktigt kul.
    Kan upplevas lite obehagligt om det går för sakta. Öka då farten och gyrokrafterna i hjulen gör att det plötsligen går mycket stadigare. Det vanliga felet är att man sänker farten när det blir lite obehagligt med påföljd att det går ännu vingligare. Det funkar inte att åka i trettio, fyrtio km/h utan måste nästan upp till femtio, sextio. Du kommer snart märka hur det funkar om du bara törs gasa...
    ~ Mats

    Min blogg

  8. #308
    Moderator Jonass avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    1 560
    Okej, det är memorerat. Man ska alltså sprätta mycket grus i så hög fart som möjligt för att inte ramla omkull. Nej, jag fattar och tackar för tipset!

  9. #309
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    En av mina handledare körde offroad och det var han som tog ut mig på grus. Första gången höll jag ungefär 40. "Det går köra fortare"
    Vände och höll 50. "Det går köra fortare"
    Tredje gången 60. "Det går köra fortare"
    Fjärde gången 65. "Det går köra fortare"

    Men det vågade jag inte

    Glömde ett tips tidigare. Man måste även öva omkörning. Görs lätt genom att handledaren håller långt ut till vänster på körfältet och leker bil.

  10. #310
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Linnex Visa inlägg
    En av mina handledare körde offroad och det var han som tog ut mig på grus. Första gången höll jag ungefär 40. "Det går köra fortare"
    Vände och höll 50. "Det går köra fortare"
    Tredje gången 60. "Det går köra fortare"
    Fjärde gången 65. "Det går köra fortare"

    Men det vågade jag inte
    Tycker 65 är en respektabel fart på grus. Kul att kunna stanna också...
    ~ Mats

    Min blogg

Liknande ämnen

  1. Ny på det här. Vilka mc-glasögon?
    Av Iceman7 i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2020-06-04, 16:23
  2. Vilka allvädershandskar?
    Av Mymlan i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-06-18, 00:05
  3. Vilka event ?
    Av pentti01 i forum Off topic
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-04-04, 03:00
  4. A1 kort, vilka kurser MÅSTE man gå?
    Av Dannne11 i forum MC-kort
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-04-25, 10:48
  5. Vilka kör ännu?
    Av Jonas i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-12-08, 17:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •