Sidan 3 av 180 FörstaFörsta 123451353103 ... SistaSista
Resultat 21 till 30 av 1799

Ämne: Vilka tar mc-kort nu??

  1. #21
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430

    SV: Vilka tar mc-kort nu??

    Det är så roligt att läsa om er som tar era kort i år, jag saknar lite det där att kämpa och gno för att för att få lappen. Man ser andra med gröna skyltar på sig och öva runt på vägarna och man kan inte annat än le varmt och minnas när man själv satt där med skylten över ryggen. Hoppas det går bra för er och ge inte upp för ibland är hojen inte alls kompis med en vissa dar.

  2. #22

    SV: Vilka tar mc-kort nu??

    Whee.

    Körde i regn idag... Intressant att se hur det påverkar bromssträckan...
    Krypkörde idag.. Inte trodde jag att det skulle vara svårast...

    Nästa lektion blir ute i trafiken.

    Men nu är det helg. Ha en bra helg.

    Patrik

  3. #23
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689

    SV: Vilka tar mc-kort nu??

    Citat Ursprungligen postat av Katarina
    Det är så roligt att läsa om er som tar era kort i år, jag saknar lite det där att kämpa och gno för att för att få lappen.
    Vet inte, just nu känns det som att jag inte kommer att sakna det alls. =)

    Citat Ursprungligen postat av Zangarh
    Körde i regn idag... Intressant att se hur det påverkar bromssträckan...
    Krypkörde idag.. Inte trodde jag att det skulle vara svårast...
    Nä krypkörningen var knepigare än väntat. Fick göra det på en risig gammat cb750 med kärvande koppling.. Haft min andra lektion (med bättre hoj) då vi skulle nött högfarts, men på grund av hagel å snö så nöjde vi oss med lite bromsövning och sen lätt stadskörning. ABS känns som fusk, bara å nypa oavsett underlag. Ska få göra uppkörningen med den oxå. Trodde att man måste undvika att låta abs'en slå till på uppkörningen men det behöver man tydligen inte heller.

    När jag kört med skolhoj å sätter mej på min egen så inser jag hur jädrans stökig 800'an är, motorbromsen skickar mej in i instrumenteringen och minsta avvikelse från rätt varvtal får den å ruska på sej eller yla som en trimmad åkgräsklippare..
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  4. #24
    Medlem tomahs900s avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Skåne, Ystad
    Inlägg
    359

    SV: Vilka tar mc-kort nu??

    Abs e väl bra,men kanon om du får lära dig bromsa med en "riktig"broms oxå...
    Vv vet inte riktigt än hur dom ska ställa sig till det men de blir nog inte poppis om du
    nitar med abs på en uppkörning.
    De går ju trots allt att göra en kontrollerad inbromsning utan att andvända sig av abs,
    och det är väl det vv vill se på en uppkörning,dom skiter nog i själva bromssträckan så
    länge du visar att du har full kontroll.

  5. #25
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689

    SV: Vilka tar mc-kort nu??

    Citat Ursprungligen postat av tomahs900
    Abs e väl bra,men kanon om du får lära dig bromsa med en "riktig"broms oxå...
    Vv vet inte riktigt än hur dom ska ställa sig till det men de blir nog inte poppis om du
    nitar med abs på en uppkörning.
    De går ju trots allt att göra en kontrollerad inbromsning utan att andvända sig av abs,
    och det är väl det vv vill se på en uppkörning,dom skiter nog i själva bromssträckan så
    länge du visar att du har full kontroll.
    Absolut, och DR'en är perfekt att öva "riktig" bromsning på. ;D Problemet med abs'en är att den griper in tidigare än vad man kan pressa bromsarna utan abs, så det går inte att öva som man ska.
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  6. #26
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430

    SV: Vilka tar mc-kort nu??

    Om man inte kan koppla ur ABS:en förstås. Det kan jag göra på min BMW GS. ABS är väl bra men jag tycker det blir längre bromssträcka. Får jag själv pumpbromsa blir sträckan kortare, märkligt va'?

    I försvaret körde jag hårda inbromsningar med en skåpbil och fullt med folk i. Den med ABS kunde jag inte hantera men däremot den utan. Alla andra kunde hantera ABS-bilen men inte den utan ABS. Varför? Tydligen pumpbromsar jag per automatik för att undvika att låsa hjulen utan att jag ens tänker på det. Jag har kört mycket bredsladdande genom åren och bäst funkar jag i en bakhjulsdriven bil.

    Jag kan ta ett exempel nu hur ABS på grus funkar: hojen går bara rakt fram. Precis som det vore en framhjulsdriven bil, rakt fram bara. Jag fick uppleva detta i lördags när jag kom på grusvägen i hög fart och behövde tvärnita.

  7. #27

    SV: Vilka tar mc-kort nu??

    Vilken hoj man kör med gör en jäkla skillnad! Själv körde jag en Kawasaki 1200 under hela utbildningen men var tvungen att köra upp på en gammal Honda 400cc för att ajg var 20 och tog A med begränsning..

    Bromsarna på den bet inte riktigt lika bra men uppkörningsgubben hade lite överseende med att jag var ny med hojen.

    Första svänga helt själv med hojen var helt underbar!! ;D
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

  8. #28

    SV: Vilka tar mc-kort nu??

    Idag körde jag min 3e lektion i trafik samt på bana och slalomkörning. Slalomkörningen var riktigt kul

    Tyckte jag klarad e det riktigt bra för att vara första gången.. Höll dock inte riktigt den ahstighet jag skulle utan låg runt 40 istället för 45-50 som läraren sa...

    Det är skitjul att köra hoj

  9. #29
    Medlem turbos avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    södern
    Inlägg
    773

    SV: Vilka tar mc-kort nu??

    jag håller med katarin, man kommer ihåg hur spännande det var att ta mc-krot när man läser om era äventyr!

    hur ser uppkörningen ut numera? konbana, bromsning?

  10. #30
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689

    SV: Vilka tar mc-kort nu??

    Säkerhetskontroll, lågfartsbana, högfartsbana, bromsning, trafik.

    Nya reglerna från 1:a April -08.

    Finns 2 varianter på lågfartsbanor, dom väljer en åt en på uppkörningen. En nyhet (tror jag) är att det tydligen är viktigt att kunna leda hojen med avstängd motor, försäkringsbolagen är less å betala för folk som snubblar i garaget. =)
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

Liknande ämnen

  1. Ny på det här. Vilka mc-glasögon?
    Av Iceman7 i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2020-06-04, 16:23
  2. Vilka allvädershandskar?
    Av Mymlan i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-06-18, 00:05
  3. Vilka event ?
    Av pentti01 i forum Off topic
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-04-04, 03:00
  4. A1 kort, vilka kurser MÅSTE man gå?
    Av Dannne11 i forum MC-kort
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-04-25, 10:48
  5. Vilka kör ännu?
    Av Jonas i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-12-08, 17:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •