Sidan 158 av 180 FörstaFörsta ... 58108148156157158159160168 ... SistaSista
Resultat 1 571 till 1 580 av 1799

Ämne: Vilka tar mc-kort nu??

  1. #1571
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Citat Ursprungligen postat av BeSt Visa inlägg
    Att försöka ta lappen utan möjligheten att övningsköra privat - nja, det känns dyrt.
    Jag förstår mycket väl, att ta körkort oavsett bokstav är ju ytterst individuellt, men jag undrar ändå hur mycket ni här i detta forum övningskörde ? Körskola resp privat. Något moment under uppkörningen som granskades/påpekades speciellt ?
    Kan vara intressant att sätta era svar i perspektiv till mitt eget mc-körande - vilket är, inget/nada/noll/tomt papper/fågelholk..... ;-)
    Alla har ju sina egna upplevelser och förberedelser. Själv skaffade jag moppe igen när äldsta dottern blev 15. Köpte en till henne och tyckte att det var så skoj så jag köpte en egen också. Åkte på den ett par år, kom upp i ca 1000 mil (mest pendling till jobbet) när jag började ledsna på att det den var liiiite seg i accet och inte gick så fort. Skaffade körkortstillstånd men hade ingen att övningsköra med. Efter ett år så hade jag fortfarande inte haft möjlighet att skaffa någon hoj att övningsköra med så inte en enda gång hade jag kört.

    Sedan anmälde jag mig till körskola, första lektionen rätt ut i trafiken. Men han hade frågat lite om min bakgrund, moppe när man var 15 och sedan kört 1000 mil på moppe precis innan. Via trafiken till en gocartbana (Tuvängen ni som håller till i sthlm) där vi började med att köra ett par varv på den. Sedan testade vi lite bromsprov, sedan undanmanöverbanan. Klarade den hyfsat. Sedan kom prövningen, krypkörningen. Huva. Ska du träna på något privat och har lätt till att hitta en parkeringsplats eller liknande rekommenderar jag att tragla det i timtal.

    Sammanlagt för mig blev det i alla fall 4 dubbellektioner, två med krypkörning och två i stadstrafik samt lite landsväg. Det var alles. Ja, iofs risktvåan får man nästan en heldag på hoj.

    Kvällen innan uppkörning fick jag hjälp av en granne (som inte haft kortet tillräckligt länge för att vara handledare) att öva krypkörningen på hans hoj nere på en parkeringsplats.

    Uppkörningen gick bra förutom en incident. Undanmanövern så välter jag första konan direkt, men fullföljer hela i alla fall. Fick köra om och välter sista konan innan man ska bromsa. Tredje gången gillt och det gick bra.

    Detta var som sagt i oktober, och man var överlycklig som fick köra tillbaka hojen till körskolan alldeles själv, körskoleläraren skulle vänta på nästa elev så jag fick åka i förväg.

    Sedan i april förra året fick jag tag på en hoj för ca 5000, inkl ställ och handskar, det enda som saknades var skor. Hittade ett par billiga på blocket och på den hojen lärde jag mig att meka (mycket att göra under den tiden jag hade den) och åkte ca 1500 mil innan jag skaffade den jag har nu.
    /Erik

  2. #1572
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    Vislanda, Kronoberg
    Inlägg
    276
    Jag tog mitt kort under sommaren och det är länge sedan jag körde moped sist, säkert 10 år iaf.
    Jag tog 2 st dubbellektioner och en enkel utöver Risk2.
    Så totalt 5 lektioner, totalt kostade kortet 10200 kr.
    Jag köpte en gammal Suzuki GS1100G -84 av grannen för 3500 kr som håller på att renoveras och ett begagnat Halvarssonsställ för 800 kr.
    Hjälm och stövlar för ca 1000 kr ihop...
    Än sålänge inga fantasisummor men jag har börjat sukta efter en Suzuki DL1000 V-Strom eller en BMW R1200GS Adventure...
    Using Tapatalk

  3. #1573
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Ale, 3 mil norr om Götlaborg
    Inlägg
    66
    haha jag känner mig som värsta retarden, men jag tog massor med lektioner. Säkert upp mot 15... Körde lite privat men då var det mest "skoj". Jag övade bara krypkörningen exempelvis på skolan. Sen hade jag mer problem med den än vad andra verkar ha. Även stadskörningen tog jag här.

    Sen kan jag erkänna att min budget för MC, kort och kläder var rätt så stor. Har ingen annan hobby direkt, så det fick kosta lite vad det ville. Men väldigt många jag har sett verkar hamna på under 10 lektioner...

  4. #1574
    Medlem BeSts avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    96
    Tack för svar.
    Ger en liten fingervisning iaf, det bör gå utan att behöva lägga en förmögenhet, tror jag... (?)

    Hade en liten snurrad ide´om att jag kunde bli "handledd" (övningsköra) fram till ett mindre, gammalt inhägnat flygfält inom ett militärskjutområde, bli avlämnad där och handledaren sedan kunde köra iväg några timmar å göra vad som helst. Under tiden skulle jag bara köra/bromsa/svänga/krypa/gasa.... höll på att skriva backa.... det blir nå´t att jobba på ;-)
    Men NO, enligt körläraren så räcker det inte med att det är inhägnat, det skall vara ett godkänt inhägnat område ! Mao i stort sett omöjligt att på ett enkelt sätt öva på ett inhägnat område (?)
    Men jag lär köra där ändå, med eller utan handledare... ;-)

  5. #1575
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Tror inte du behöver ha av någon myndighet godkänd inhägnad, utan bara den uppfyller vissa krav.

  6. #1576
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    101
    Hej!

    Ny här.. uppskrivning bokad och därefter uppkörning kvar.

  7. #1577
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Välkommen hit och får verkligen hoppas du hinner få klart före vintern.

  8. #1578
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    101
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Välkommen hit och får verkligen hoppas du hinner få klart före vintern.
    Tack!
    Ja, det börjar bli ont om tid.. men tror nog det ska funka om bara vädret håller sig så som det är och inte kryper ner i graderna för mycket. Har någon månad till på mig som det ser ut just nu

  9. #1579
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Jag körde upp 5:e oktober för två år sedan. Var bland de sista i Stockholm, finns senare tider om man åker söderut. Men inte mycket.
    /Erik

  10. #1580
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Mölndal
    Inlägg
    5
    Jag håller också på och tar kortet nu. Började sent och hoppas på att kunna ta kortet innan vintern. Ska förhoppningsvis köra Risk2an till helgen om jag blir ditsläppt, sen är det bara att ta teorin efter det. Jag kör på Kramérs i Göteborg. Otroligt bra lärare, de ser allt känns det som. De lär ut en väldigt lugn och defensiv körning. Tar man bara efter hälften av deras tips så kommer man vara en förhållandevis säker förare känner jag.

Liknande ämnen

  1. Ny på det här. Vilka mc-glasögon?
    Av Iceman7 i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2020-06-04, 16:23
  2. Vilka allvädershandskar?
    Av Mymlan i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-06-18, 00:05
  3. Vilka event ?
    Av pentti01 i forum Off topic
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-04-04, 03:00
  4. A1 kort, vilka kurser MÅSTE man gå?
    Av Dannne11 i forum MC-kort
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-04-25, 10:48
  5. Vilka kör ännu?
    Av Jonas i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-12-08, 17:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •