Sidan 132 av 180 FörstaFörsta ... 3282122130131132133134142 ... SistaSista
Resultat 1 311 till 1 320 av 1799

Ämne: Vilka tar mc-kort nu??

  1. #1311
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Ingen aning vad jag förväntar mig för svar men det är ju gratis att fråga eller hur? Dessutom är det ju fullt möjligt att de glider lite på det första säsongen eftersom reglerna ändrades i januari. Konstigare saker har hänt.

    XJ6 är iaf på pappret lättkörda men mig passar dom inte alls. Eller mer är det väl att jag har typ 80 mil på en intruder och kanske 4 mil på en XJ6 varav kanske 20-30 minuter på lågfartsbana. Jag hade föredragit en Hornet som vi hade på R2:an.

    /Freddo

  2. #1312
    Medlem Phaedres avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Svartsjö, Ekerö
    Inlägg
    271

    Sv: Vilka tar mc-kort nu??

    Kan inte nog understryka vikten av blicken. Den är helt avgörande i ALLA moment!

    Prova att titta upp i himlen när du kör på bana. Du uppfattar konerna ändå

    Prova också att blunda medan du kör i små cirklar. Låter helt livsfarligt och ska naturligtvis göras på avspärrat område, men det är väldigt nyttigt för att hitta känslan.

    Och att köra runt i åttor med bara vänster hand på styret. Fick det tipset på Start2ride och provade sedan på körskolans hoj. Nyttig övning för att hitta rätt sittställning, men det bör vara plant underlag så du slipper motorstopp.

    För övrigt väldigt bra att träna kraftig inbromsning med bara höger hand på styret. För att lära sig att hålla emot med ben, mage och rygg och inte lägga tyngd på styret i inbromsning. Upp med blicken! Lite till! Tänk på att inte bromsa ned till mer än 20-25 km/h för annars dör hojen

    Kämpa på! Det är sjukt värt det

    Via Tapatalk
    ~~~~~~~~~
    Chin, chin!

  3. #1313
    Medlem ThompaBs avatar
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    143
    Citat Ursprungligen postat av TheCrow Visa inlägg
    Ingen aning vad jag förväntar mig för svar men det är ju gratis att fråga eller hur? Dessutom är det ju fullt möjligt att de glider lite på det första säsongen eftersom reglerna ändrades i januari. Konstigare saker har hänt.

    XJ6 är iaf på pappret lättkörda men mig passar dom inte alls. Eller mer är det väl att jag har typ 80 mil på en intruder och kanske 4 mil på en XJ6 varav kanske 20-30 minuter på lågfartsbana. Jag hade föredragit en Hornet som vi hade på R2:an.

    /Freddo
    Du får hålla oss uppdaterade det där om effekten

    Ja, det kan ju vara olika det där. Det är ju sällan skolorna har olika hojar för att passa olika förare. Vore rätt trevligt om så var fallet dock. Om du bara kört 20-30min lågfart med den så förstår jag att det inte sitter direkt. Ge det lite tid.

  4. #1314
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    9
    Jag körde också på en xj6 när jag gick på skolan, gillade inte heller den, ingen ork på låga varv, lätt att få gubbstopp tyckte jag, och att det stod alltid 6kmh på
    Mätaren..
    Klarade uppkörningen i den hastigheten, men sen provade jag med min ducati.. SÅ mycket lättare, kunde göra lågfarten i 2-3 km/h.. Sen tror jag mätarna diffar ganska ordentligt i låga farter på olika modeller och märken.
    Så om du snittar 6 km/h runt konorna och 7 km/h i svängen på xj6 kommer du bli godkänd, om förrättaren tycker du hanterar hojen bra..

  5. #1315
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Klart jag inte ska ge upp, det känns bara lite surt att riskera kuggning pga en hoj som man inte trivs med.

    Men det där med hastighetsmätaren har jag inte tänkt på. Jag vet att jag gärna tittar till den för att veta vart man ligger. Visar den typ alltid minst 5km/h så är det ju inte konstigt att bromsar den ur balans.

    /Freddo

  6. #1316
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    107
    Kan mätaren på XJ6 visa mindre än 5km/h? Brukar inte stirra så mycket på den, men har uppfattat det som att den aldrig visar något mellan 0 och 5, och att den kan slå över till 6 lite när som helst, utan direkt koppling till den faktiska hastigheten.

  7. #1317
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Angående effekten fick jag ett byråkratsvar som nerkortat till vanlig svenska betyder nej, de gör inte undantag för en kW. Synd att den är heltypsgodkänd, annars hade bytt avgassystem och reggat om den...

    /Freddo

  8. #1318
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Nu har jag varit in och provkört lågfartsbanan med Intruderna. Det är ju kanske inte problemfritt men på typ 20 minuter så fixade jag iaf banan några ggr iaf...

    Det var lite trångt att komma runt med Intrudern

    /Freddo

  9. #1319
    Medlem ThompaBs avatar
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    143
    Citat Ursprungligen postat av TheCrow Visa inlägg
    Nu har jag varit in och provkört lågfartsbanan med Intruderna. Det är ju kanske inte problemfritt men på typ 20 minuter så fixade jag iaf banan några ggr iaf...

    Det var lite trångt att komma runt med Intrudern

    /Freddo
    Haha, byråkratsvar om effekten javisst! Föga förvånande, men det var ju värt ett försök. Du var nog inte den första som frågat.

    Inte för att det nu spelar någon roll att fortsätta öva med din hoj om du inte får köra upp på den, men hur funkar högfartsbanan med den?

  10. #1320
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Jag har inte provat den på högfartsbanan än. Fast där har jag å andra sidan inga problem med körskolans mc så det är nog rätt lugnt.

    Jag kommer att öva utifrån taktiken att kommer runt med en intruder så måste det ju bara gå med en XJ6:a efter lite uppvärmning.

    Nån som vet varför man gör två bromsprov? Borde det räcka med att göra ett i nittio?

    /Freddo

Liknande ämnen

  1. Ny på det här. Vilka mc-glasögon?
    Av Iceman7 i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2020-06-04, 16:23
  2. Vilka allvädershandskar?
    Av Mymlan i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-06-18, 00:05
  3. Vilka event ?
    Av pentti01 i forum Off topic
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-04-04, 03:00
  4. A1 kort, vilka kurser MÅSTE man gå?
    Av Dannne11 i forum MC-kort
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-04-25, 10:48
  5. Vilka kör ännu?
    Av Jonas i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-12-08, 17:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •