Sidan 131 av 180 FörstaFörsta ... 3181121129130131132133141 ... SistaSista
Resultat 1 301 till 1 310 av 1799

Ämne: Vilka tar mc-kort nu??

  1. #1301
    Medlem Phaedres avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Svartsjö, Ekerö
    Inlägg
    271

    Sv: Vilka tar mc-kort nu??

    Kul att du klarade teorin "TheCrow" :-)

    Vad gäller att ta kortet på 2 veckor så ligger begränsningen egentligen bara hos föraren och på möjligheten att boka provtider. Håller med tidigare inlägg; ta kontakt med traktens trafikskolor och kolla om de har några inskuggade tider och lägg sedan fokus på att toköva privat på de saker du lär dig på skolan. Har du klart med handledare?

    Via Tapatalk
    ~~~~~~~~~
    Chin, chin!

  2. #1302
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Så då har vi haft en körlektion till och lärarna är på det hela taget nöjda, men jag fixar inte krypkörningen. I vart fall inte med körskolans mc och bana A(tror jag), dvs den med start i vinkel och sen serpentin och tillbaka. Så det ska jag naturligtvis göra.

    Sedan hade jag att välja på att boka tid och köra upp privat eller vänta till slutet av augusti, för läraren går på semester så det hinns inte med innan. Så nu är planen att pysa iväg en dag och nöta koppling och se om man kan få kläm på den där lågfartsbanan.

    /Freddo

  3. #1303
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Citat Ursprungligen postat av TheCrow Visa inlägg
    Så då har vi haft en körlektion till och lärarna är på det hela taget nöjda, men jag fixar inte krypkörningen. I vart fall inte med körskolans mc och bana A(tror jag), dvs den med start i vinkel och sen serpentin och tillbaka. Så det ska jag naturligtvis göra.

    Sedan hade jag att välja på att boka tid och köra upp privat eller vänta till slutet av augusti, för läraren går på semester så det hinns inte med innan. Så nu är planen att pysa iväg en dag och nöta koppling och se om man kan få kläm på den där lågfartsbanan.

    /Freddo
    Nöter samma banor. Blicken högt, mot nästa mål. Dvs konan i banan när du skall ta 90 gradaren. Det hjälper mig iaf. Blicken är a&o bannemig i allt gällande mc körning.
    Du kanske redan testat? Vad funkar för dig?

  4. #1304
    Medlem ThompaBs avatar
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    143
    Citat Ursprungligen postat av TheCrow Visa inlägg
    Så då har vi haft en körlektion till och lärarna är på det hela taget nöjda, men jag fixar inte krypkörningen. I vart fall inte med körskolans mc och bana A(tror jag), dvs den med start i vinkel och sen serpentin och tillbaka. Så det ska jag naturligtvis göra.

    Sedan hade jag att välja på att boka tid och köra upp privat eller vänta till slutet av augusti, för läraren går på semester så det hinns inte med innan. Så nu är planen att pysa iväg en dag och nöta koppling och se om man kan få kläm på den där lågfartsbanan.

    /Freddo
    Vet inte om det är till någon tröst eller om det gör nervositeten ännu värre, men det var just den krypkörningen jag fick på min uppkörning. Tricket är att hålla upp blicken och titta dit du ska och inte på framhjulet, samt ta ut svängen vid vändningen ordentligt.

    Personligen hade jag en tendens att köra för långsamt så jag tappade balansen, vilket min lärare påpekade. Körde nog lite fortare under själva uppkörningen, fick ingen anmärkning på det. Det kallas ju kryphastighet, men kör i långsam gångfart så ska du se att det går bra.

  5. #1305
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    4
    Fick själv lappen förra veckan och vad gäller krypkörningen så har jag, under hela utbildningen, försökt få reda på om jag kör för fort eller för sakta utan att egentligen fått detta klargjort. När det väl var dags att prestera tänkte jag mer att det skall rulla sakta men samtidigt tillräckligt fort för att det skall funka bra. Om kontrollanten tycker det går för fort får han säga till och kan man tänka, det gick alldeles ypperligt

  6. #1306
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Citat Ursprungligen postat av Shades Visa inlägg
    Fick själv lappen förra veckan och vad gäller krypkörningen så har jag, under hela utbildningen, försökt få reda på om jag kör för fort eller för sakta utan att egentligen fått detta klargjort. När det väl var dags att prestera tänkte jag mer att det skall rulla sakta men samtidigt tillräckligt fort för att det skall funka bra. Om kontrollanten tycker det går för fort får han säga till och kan man tänka, det gick alldeles ypperligt
    Jo, lite så har det varit för mig också. Dom(lärarna) tycker att det går liiiite för fort, när jag tittar på mätaren så visar den typ 5km/h i bästa fall. Jag har ju heller inga problem att kryssa mig fram bland bilar och folk när jag är ute i vanlig trafik så det är just på banan som jag har problem.

    Ett litet problem i sammanhanget är väl att min mc och skolans mc skiljer sig ganska mycket m a p dragläge och varvvillighet. Min twin är ju rätt sävlig i varvet och gör jag lika dant på skolans så bara skriker det i motorn.

    Nu är min privata mc inte tillåten att köra upp med längre, åtminstone inte på pappret. Det saknas en kW i effekt. Fast jag vet inte hur hårda de är på det.

    Men jag vet ju vissa saker som jag måste nöta bort, blicken t ex. Klassiskt, tittar på konan, kopplingen och överallt utom där jag borde. Även när jag har någorlunda rörlig blick så blir det lätt att jag fastnar på nån punkt och det kan lika gärna vara på en kona som på en björk en kilometer bort. Farten, som jag upplever som för låg. Vet inte ens om jag skulle klara det på vanlig cykel, men 5km/h känns som ok ändå och många ggr verkar jag ligga under det när jag tippar. Sedan måste jag öva bort reflexen att bromsa när det börjar tippa och istället få lite mer drag...

    Men jag får ta någon dag och bara nöta, problemet bli ifall det funkar med min mc(som inte är godkänd på pappret) men inte med körskolans. Då måste jag lägga pengar bara på att låna den så jag lär mig den hojen...

    /Freddo

  7. #1307
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Glömde säga att värsta är nog att starta upp till krypfart och sen direkt 90 grader vänster/höger. Det gör att jag spänner mig och kommer fel redan från början. Den andra lågfarten är det inte så stora problem med utom möjligen hastigheten att jag bromsar ner mig för hårt.

    /Freddo

  8. #1308
    Medlem ThompaBs avatar
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    143
    Citat Ursprungligen postat av TheCrow Visa inlägg
    Glömde säga att värsta är nog att starta upp till krypfart och sen direkt 90 grader vänster/höger. Det gör att jag spänner mig och kommer fel redan från början. Den andra lågfarten är det inte så stora problem med utom möjligen hastigheten att jag bromsar ner mig för hårt.

    /Freddo
    Ta det lugnt och känn dragläget ordentlig innan du lyfter fötterna. Kasta ett öga på varvräknaren, minsta dipp och det är läge att börja rulla. Ha som mål att inte få utslag på hastighetsmätaren alls. Vad är det du kör för modell på skolan?

    Jag vet en som körde upp med mig på en glidare, gick bra på krypningen men högfarten blev för svårt med undanmanövern. Väldigt låg tyngdpunkt på dem så jag kan förstå att krypningen går fint med en sån...

  9. #1309
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Hemma: Intruder M800 och på skolan en Yamaha XJ6. Den hemma är ju som en traktor, ingen gas behövs om det inte lutar medan körskolans är mycket känsligare. Skickade in en fråga till trafikverket och undrade hur knussliga de är på den där kilowatten som saknas... Högfartsbana har jag aldrig provat med min.

    /Freddo

  10. #1310
    Medlem ThompaBs avatar
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    143
    Citat Ursprungligen postat av TheCrow Visa inlägg
    Hemma: Intruder M800 och på skolan en Yamaha XJ6. Den hemma är ju som en traktor, ingen gas behövs om det inte lutar medan körskolans är mycket känsligare. Skickade in en fråga till trafikverket och undrade hur knussliga de är på den där kilowatten som saknas... Högfartsbana har jag aldrig provat med min.

    /Freddo
    Xj6? Okej, inte för att vara den som är den men det borde ju vara en rätt lätt hoj att hantera. Knip ihop ordentligt med benen bara och slappna av i överkroppen och allt det andra jag skrev tidigare.

    Vad tror du att du får för svar från en myndighet egentligen? Skulle förvåna mig mycket om de tummade på den effektregeln..

Liknande ämnen

  1. Ny på det här. Vilka mc-glasögon?
    Av Iceman7 i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2020-06-04, 16:23
  2. Vilka allvädershandskar?
    Av Mymlan i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-06-18, 00:05
  3. Vilka event ?
    Av pentti01 i forum Off topic
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-04-04, 03:00
  4. A1 kort, vilka kurser MÅSTE man gå?
    Av Dannne11 i forum MC-kort
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-04-25, 10:48
  5. Vilka kör ännu?
    Av Jonas i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-12-08, 17:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •