Sidan 121 av 180 FörstaFörsta ... 2171111119120121122123131171 ... SistaSista
Resultat 1 201 till 1 210 av 1799

Ämne: Vilka tar mc-kort nu??

  1. #1201
    Medlem pumpe3s avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    142
    Citat Ursprungligen postat av Phaedre Visa inlägg
    Lustigt hur olika saker går bra respektive dåligt beroende på dagsformen. I torsdags satt 50-banan som en smäck medan krypet gick kass. I morse funkade krypet hyfsat medan 50-banan gick i 35 men sen började konerna flyga. Får väl hoppas att uppkörningsdagen blir den där dan när allt sitter B-)

    Via Tapatalk
    Ett tips (om du inte redan gör det) är att köra 50 banan på typ 3'an så det inte blir så ryckigt och du kan koncentrera dig på att motstyra och bara njuta av den roliga banan.

  2. #1202
    Medlem Phaedres avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Svartsjö, Ekerö
    Inlägg
    271

    Sv: Vilka tar mc-kort nu??

    Citat Ursprungligen postat av pumpe3 Visa inlägg
    Ett tips (om du inte redan gör det) är att köra 50 banan på typ 3'an så det inte blir så ryckigt och du kan koncentrera dig på att motstyra och bara njuta av den roliga banan.
    Bra tips! Kör den faktiskt bäst på 4:an men det blir lite stressat vid nedväxlingen inför konrundningen. Ska satsa på 3:an imorgon och se om det blir bättre.
    Jag tycker att det kan vara lite svårt att hinna accelerera upp till 50 så att det går jämnt och fint innan inbromsningen. Något tips som jag kan prova?

    Via Tapatalk
    ~~~~~~~~~
    Chin, chin!

  3. #1203
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Var första gången på konbanan idag, gick väl sådär på gränsen till dåligt skulle jag säga. Klarar inte högfartsdelen i rätt tempo och jag har lite problem med bromstekniken. Gissningsvis till följd av flera års cyklande på MTB där bromstekniken i stora drag går ut på att göra allt som man inte ska på mc. Så bl a lyckas jag varva till motorn stup i ett när jag drar åt frambromsen, bakbromsen känner jag inte alls förrän ABS:en kickar in...

    Blir nog att lägga nån timme på det där...

    Lektionen avslutades med att jag höll på bli tacklad av en bilist i stadstrafiken, inte mitt fel förvisso men det kändes ju inte som man hade flyt idag direkt...

    /Freddo

  4. #1204
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2013
    Ort
    Kalmar (fel sida av järnvägen)
    Inlägg
    73
    Gissningsvis till följd av flera års cyklande på MTB där bromstekniken i stora drag går ut på att göra allt som man inte ska på mc.
    Som cyklist känner jag igen det du skriver om. På MC sitter ju bromsarna på motsatt sida jämfört med cykel, funderar på hur jag kommer att reagera vid en panikbromsning.

    En annan ovana som jag har fått landsvägscyklist är att jag ligger för långt ut till höger på landsvägen och inte använder hela bredden. Svårt att träna bort många hundra timmars landsvägscykling.

  5. #1205
    Mc-Bosse
    Gäst

    Sv: Vilka tar mc-kort nu??

    Citat Ursprungligen postat av Grusbusen Visa inlägg
    funderar på hur jag kommer att reagera vid en panikbromsning.
    Det undrar faktiskt jag också trots 4 år med A och 1600 mil med endast höger handtag för att bromsa. Hoppas reptilhjärnan vet vad den ska göra i ett skarpt läge. Antagligen så faller jag ändå för jag har inga abs-bromsar för nog drar man fullt?

  6. #1206
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    Det undrar faktiskt jag också trots 4 år med A och 1600 mil med endast höger handtag för att bromsa. Hoppas reptilhjärnan vet vad den ska göra i ett skarpt läge. Antagligen så faller jag ändå för jag har inga abs-bromsar för nog drar man fullt?
    Det här med inlärda vanor är inte lätt att bryta. ABS har ju underlättat för många.
    Vad jag tänker på är de som nu tränar för sitt kort och kanske råkar ut för en liten paniksituation på en grusfläck, kanske har bättre chans än en gammal gubbe med reptilhjärna.
    Som sagt det här, som många tycker, fåneriet med konbanorna har sina fördelar trots allt.

  7. #1207
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Citat Ursprungligen postat av Grusbusen Visa inlägg
    Som cyklist känner jag igen det du skriver om. På MC sitter ju bromsarna på motsatt sida jämfört med cykel, funderar på hur jag kommer att reagera vid en panikbromsning.

    En annan ovana som jag har fått landsvägscyklist är att jag ligger för långt ut till höger på landsvägen och inte använder hela bredden. Svårt att träna bort många hundra timmars landsvägscykling.
    Nja, på MTB sitter nog bromsen på rätt sida förvisso men tekniken är ju helt annorlund. På MTB nyper jag med två fingrar och håller mig fast i styret med två. Samtidigt som man ofta drar ner handleden av olika orsaker. Det leder till att jag på MC vrider till på gasen och det verkar vara svårt att bryta.

    På MTB spänner man armarna eftersom det är enda chansen att sitta kvar, på MC ska man vara avslappnad i armarna. Också en vana svår att bryta, eller växla eftersom jag tänker fortsätta cykla MTB.

    Placeringen är ju en annan sak, som cyklist gör man sitt bästa för att hålla sig undan för att slippa bli överkörd. Något man gärna tar med sig till MC.

    Så det blir väl lite öva på det där så man bryter mönsterna och sedan hoppas att det klickar rätt när det verkligen behövs i en nödsituation.

    /Freddo

  8. #1208
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    140
    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    Han blev godkänd men det var på håret för det gick helt enkelt för sakta.
    Men hur kan det bli -för- sakta när det gäller lågfarten

    Desto långsammare desto bättre, är det inte så?

  9. #1209
    Mc-Bosse
    Gäst

    Sv: Vilka tar mc-kort nu??

    Citat Ursprungligen postat av simonwellander Visa inlägg
    Men hur kan det bli -för- sakta när det gäller lågfarten

    Desto långsammare desto bättre, är det inte så?
    Det finns en gräns åt det hållet också fick jag höra. Du ska ju manövrera hojen i en låg hastighet. Inte i princip stå stilla och knappt köra framåt. Någon kan säkert få en vettigare förklaring av en körlärare och skriva här.
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2013-05-07 klockan 23:43.

  10. #1210
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    140
    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    Det finns en gräns åt det hållet också fick jag höra. Du ska ju manövrera hojen i en låg hastighet. Inte i princip stå stilla och knappt köra framåt. Någon kan säkert få en vettigare förklaring av en körlärare och skriva här.
    Roligt att kugga på lågfarten för att man var för bra liksom.. Men förstår väl att man inte kan ta 15 minuter på sig att göra lågfarten haha

Liknande ämnen

  1. Ny på det här. Vilka mc-glasögon?
    Av Iceman7 i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2020-06-04, 16:23
  2. Vilka allvädershandskar?
    Av Mymlan i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-06-18, 00:05
  3. Vilka event ?
    Av pentti01 i forum Off topic
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-04-04, 03:00
  4. A1 kort, vilka kurser MÅSTE man gå?
    Av Dannne11 i forum MC-kort
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-04-25, 10:48
  5. Vilka kör ännu?
    Av Jonas i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-12-08, 17:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •