Sidan 101 av 180 FörstaFörsta ... 519199100101102103111151 ... SistaSista
Resultat 1 001 till 1 010 av 1799

Ämne: Vilka tar mc-kort nu??

  1. #1001
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    I Danmark
    Inlägg
    118
    Yihaaa! Jag överlevde motorvägskörningen! Nytt hastighetsrekord 115 km, men det var i en svag nerförsbacke. Min lilla 250 cc är inte så stark. Öm i r*ven är jag också efter två timmar. Men det gick.

  2. #1002
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Mohlin Visa inlägg
    Yihaaa! Jag överlevde motorvägskörningen! Nytt hastighetsrekord 115 km, men det var i en svag nerförsbacke. Min lilla 250 cc är inte så stark. Öm i r*ven är jag också efter två timmar. Men det gick.
    Lugn och fin! Hastighet på motorväg är bara blåst och rövar kan härdas.
    Ove

  3. #1003
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    140
    Uppkörningen sket sig

    Säkerhetskontrollen var ju galet lätt: Han sa att jag skulle kolla om "dödarfunktionerna" fungerade på hojen. Jag började med att starta hojen och sedan tryckte jag på dödarknappen på styret. Efter det förklarade jag att jag inte hade någon dödarfunktion i stödet, så man kan ha ettan i med stödet nere utan några problem.
    Jag försökte förklara för honom att det inte fanns något sånt på min gamle hoj (NSR125 -91), men han var helt beslutad om att en sådan funktion finns på alla hojar. Så han sa åt mig att jag skulle prova ändå, och mycket riktigt så dog inte motorn när jag hade ettan i och fällde ner stödet.
    Då sa han att jag skulle prova att ställa motorcykeln på stödet, lägga i ettan och släppa kopplingen. (Den kommer ju dö då pucko tänkte jag för mig själv) och självklart gjorde den det, eftersom ettan var i, och cykeln stod stilla vilandes mot stödet.
    Då sa han: Men nu funkar det ju!! (Jävel va dum??) Då går vi vidare.

    Klarade inte lågfarten... Jag fick lågfartsbana nummer 2.

    Problemet var att det lutade jävligt mycket där banan var (typ en gocartbana) och första gången klarade jag hela men inspektören tyckte att det gick alldeles för fort (inte så konstigt, om man håller in kopplingen så rullar man säkert snabbare än i gångfart...) Så jag fick ett nytt försök.
    Denna gången gick det bra, men han tyckte då att jag bromsade för mycket (Var ju tvungen så att det inte skulle gå för fort i medlutet). Det var då han skickade hem mig

    Fanns inga mer tider i Örebro, så nästa tid fick bli i Arvika, 15 mil härifrån, den 11:e september...

    Aja, bara att ta nya tag
    Senast redigerat av simonwellander den 2012-08-17 klockan 16:35.

  4. #1004
    Citat Ursprungligen postat av Jourtjänst Visa inlägg
    Jag kuggades första gången och fick vänta fem veckor på nästa tid. Det var oerhört surt och eländigt och jag tycker att Trafikverket får skärpa sig!

    Så jag förstår precis hur du känner - en liten miss och sedan en evighet att vänta.
    De värsta tycker jag att man har det färskt och kan manövrera.. då får man ligga i hårdträning en vecka innan, igen.. och de e så jävla understimulerande, och tidskrävande!!
    Tycker man kunde fått en ny uppkörning efter en vecka eller nått.. sjukt dåliga recurser de har.. och sesongen är snart slut.. jag började enså så smått i mars med att köpa grejer och så åka... trodde jag skulle vara klar runt midssomar.. men nej nej.
    Det blir inte roligare än vad du gör det till

  5. #1005
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    10
    Ja det är rent fördjävligt frustrerande med hela resan mot kortet.
    Kände nästan obehag varje gång man skulle till trafikskolan.
    Hade jag vetat det jag vet nu, så hade jag köpt en billig skrutthoj och bara övat lågfart och dom andra cirkusövningarna med, och sen bara tagit trafiklektioner. Men kämpa på alla för man grejar det till slut och känslan när man för första gången får köra själv utan den jävla gula skitvästen på är sååååååå skön : )

  6. #1006
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    I Danmark
    Inlägg
    118
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Lugn och fin! Hastighet på motorväg är bara blåst och rövar kan härdas.
    Jadå, jag vet. Men motorvägen var en dödsångestframkallande supergräns som skulle överlevas, och nu har jag gjort det.
    Dessutom kom vi mitt in i fredagstrafiken i Storköpenhamns-spagettin (bor i Danmark) där alla motorvägar flätar samma och delar upp sig i en enda röra. Det är 4 filigt med lastbilar och stressade efter-jobbet-bilister överallt. Jag hade mega träningsvärk i axlar och nacke dagen efter. Tar lite tid att slappna av i de situationerna.

  7. #1007
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av simonwellander Visa inlägg
    Efter det förklarade jag att jag inte hade någon dödarfunktion i stödet, så man kan ha ettan i med stödet nere utan några problem.
    Jag försökte förklara för honom att det inte fanns något sånt på min gamle hoj (NSR125 -91), men han var helt beslutad om att en sådan funktion finns på alla hojar. Så han sa åt mig att jag skulle prova ändå, och mycket riktigt så dog inte motorn när jag hade ettan i och fällde ner stödet.
    Då sa han att jag skulle prova att ställa motorcykeln på stödet, lägga i ettan och släppa kopplingen. (Den kommer ju dö då pucko tänkte jag för mig själv) och självklart gjorde den det, eftersom ettan var i, och cykeln stod stilla vilandes mot stödet.
    Då sa han: Men nu funkar det ju!! (Jävel va dum??) Då går vi vidare.
    Jo så funkar den "dödaren" - Du kan ställa den på sidostöder med motorn igång men med växel i och stödet nere bryts tändningen när du släpper kopplingen. Det är så för att du inte ska åka iväg med stödet nere.
    Ove

  8. #1008
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    140
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Jo så funkar den "dödaren" - Du kan ställa den på sidostöder med motorn igång men med växel i och stödet nere bryts tändningen när du släpper kopplingen. Det är så för att du inte ska åka iväg med stödet nere.
    Men jag förstår inte? Det är klart den dör eftersom stödet hindrar motorcykeln från att röra sig med ettan i?? Och eftersom man då släpper kopplingen och inte ger den någon gas så är det väl rätt naturligt att den dör? Haha, jag tror det är något jag har missat annars

  9. #1009
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av simonwellander Visa inlägg
    Men jag förstår inte? Det är klart den dör eftersom stödet hindrar motorcykeln från att röra sig med ettan i?? Och eftersom man då släpper kopplingen och inte ger den någon gas så är det väl rätt naturligt att den dör? Haha, jag tror det är något jag har missat annars
    Du har nog det.
    Ove

  10. #1010
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    140
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Du har nog det.
    Men om jag har ettan i och släpper kopplingen utan att ge den gas så dör den ju självklart? Iallafall min tvåtaktare som inte är så bottenstark?

Liknande ämnen

  1. Ny på det här. Vilka mc-glasögon?
    Av Iceman7 i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2020-06-04, 16:23
  2. Vilka allvädershandskar?
    Av Mymlan i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-06-18, 00:05
  3. Vilka event ?
    Av pentti01 i forum Off topic
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-04-04, 03:00
  4. A1 kort, vilka kurser MÅSTE man gå?
    Av Dannne11 i forum MC-kort
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-04-25, 10:48
  5. Vilka kör ännu?
    Av Jonas i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-12-08, 17:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •