Sidan 178 av 180 FörstaFörsta ... 78128168176177178179180 SistaSista
Resultat 1 771 till 1 780 av 1799

Ämne: Vilka tar mc-kort nu??

  1. #1771
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av polymoog Visa inlägg
    Grattis Patrik, visst är det härligt, när man äntligen får denna frihet
    Var inte riktigt samma sak då jag tog lappen. Efter godkända prov fick man vänta i nästan två veckor innan det kom på posten. fanns ju den möjligheten att själv hämta lappen på dåvarande länsstyrelsen efter tre dagar. Innan dess var de absolut förbjudet att köra.
    En kompis klarade lappen och tog sin bil två dagar efteråt och stack till länsstyrelsen och hämtade ut den efter att först ha kollat om den var färdig. På väg hem blev han stoppad av en polis i Norrtäljs som länge försökt få fast honom och flera andra för olovlig körning. Äntligen utbrast polisen nu har jag dig fast för olovlig körning. Döm om hans min, då kompisen visade upp sitt nya körkort.

  2. #1772
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Täby
    Inlägg
    27
    Härligt Con! Nu är det inte långt kvar! Teorin sätter du!

  3. #1773
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Var inte riktigt samma sak då jag tog lappen. Efter godkända prov fick man vänta i nästan två veckor innan det kom på posten. fanns ju den möjligheten att själv hämta lappen på dåvarande länsstyrelsen efter tre dagar. Innan dess var de absolut förbjudet att köra.
    En kompis klarade lappen och tog sin bil två dagar efteråt och stack till länsstyrelsen och hämtade ut den efter att först ha kollat om den var färdig. På väg hem blev han stoppad av en polis i Norrtäljs som länge försökt få fast honom och flera andra för olovlig körning. Äntligen utbrast polisen nu har jag dig fast för olovlig körning. Döm om hans min, då kompisen visade upp sitt nya körkort.
    2 veckor, oj vad drygt! Ja det är smidigt att kunna köra på en gång nu för tiden.

    Jag blev också stoppad av polisen då jag en vecka efter provet hade varit in till stan och hämtat ut nya kortet, de bad om att få se det så jag rev upp kuverten och sa "jag hoppas allt stämmer, har inte hunnit kolla än!" men det gick bra och de tyckte det var roligt att jag hade precis fått det.

  4. #1774
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Täby
    Inlägg
    27
    Seg vecka för mig! Dels är jag hemma förkyld och dels väntar jag på lördagen då jag skall köra upp. Var ute på en tur med grannen igår kväll och körde runt här i Täby. Känns bra ute i trafiken, så jag hoppas att det skall gå bra på lördag. Återkommer med besked om hur det gick!

  5. #1775
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Arvidsjaur
    Inlägg
    33
    Spännande höra hur det går på lördag Ernst.

    Jag klarade teoriprovet idag!
    Skönt som tusan, jag har varit lite nervös men jag hade hygglig marginal.
    61 av 65, kravet var 52.

  6. #1776
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Täby
    Inlägg
    27
    Grattis Con! Jag var aldrig orolig för dig, förstod att du skulle greja det enkelt! Jag återkommer med rapport imorgon efter uppkörningen. Med lite tur så klarar jag mig från regn, kanske mulet och 10 grader!

  7. #1777
    Grattis Con , och lycka till imorgon Ernst

  8. #1778
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Täby
    Inlägg
    27
    Här kommer min berättelse från dagens uppkörning! Egentligen var det tänkt att jag skulle vara själv från körskolan och få en hoj utkörd till Trafikverket på Gillinge! Men det ändrades nära inpå, så vi var tre stycken från körskolan. Jag hade missuppfattat informationen och visste inte att vi kunde få värma upp med vår körskollärare. Jag hade uppkörningstid 8.10 och kom inte fram till Gillinge förrän 7.30. Jag fick snabbt ta mig bort till övningsområdet och ansluta till de andra två som hade kommit dit en kvart innan. Vi körde igenom höghastighetsbanan och körde inbromsning från 70 och 90. I Höghastighetsbanan började jag med att riva koner i de första två försöken. Inbromsningen gick hyfsat ok! Som avslutning körde vi krypkörning. När de andra två var klara höll jag fortfarande på och lyckades tappa balansen och välte hojen! Första gången jag gjorde det! Vet inte vad jag höll på med men det kan ha varit lite nerver inblandat. Sen drog vi iväg till Uppkörningsområdet. Jag hade tur att få börja i min grupp. En kille hade inte tagit bild för körkortet, så han fick börja med att åka in till Trafikverket i stan och ta bild. Som tur var hade han en 125:a så han drog iväg snabbt men hann tillbaka i tid. Våran inspektör var trevlig och berättade att de såg på helheten och att vi skulle se framåt om vi gjorde någon miss, för det behövde inte betyda att det var kört. Jag fick göra en säkerhetskontroll på lager, vilket gick bra. Krypkörningen och höghastighetsbanan liksom inbromsningarna gick bra, jag blev godkänd! Efter ca 45 min väntan var det min tur att börja köra i trafik. Jag fick köra mot Vallentuna och ut på en grusväg. När vi hade kört några kilometer bad han mig vända på en lämplig plats. Typiskt nog fick jag motorstopp vid vändningen, men det var inget jag oroade mig för. Sedan blev det 70-, och 80-väg tillbaka till Gillinge. Fick sedan beskedet att jag var godkänd! Kändes skönt! Det har ändå blivit ett par månader där jag har lagt ganska mycket tid på teori och körning. Totalt blev det 5 lektioner på Gillinge och en Landsväg och en Trafik (totalt 7 st). Direkt när jag kom hem luftade jag min Triumph Bonneville! Var egentligen första gången jag åkte på den på riktigt. Jag har försökt bara att köra på sonens Honda CB500f som påminner mer om körskolans hoj. Det var lite annan känsla att köra bonnevillen! Tiden får utvisa vilken jag kommer att gilla mest! Nästa steg under sommaren blir att tipsa sonen om det jag har lärt mig, han vill köra upp i september när han fyller 18 år. En av de viktigaste sakerna jag vill tipsa er andra om är att hålla upp blicken. Både vid krypkörningen och vid inbromsningen är det viktigt. Självklart är det också minst lika viktigt ute i trafiken. Jag håller tummarna för er som ligger på tur! Mvh Jonas

  9. #1779
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Arvidsjaur
    Inlägg
    33
    Stort grattis till körkortet!! Fasen så skoj :-)

  10. #1780
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Täby
    Inlägg
    27
    Tack Con! Du tar ditt snart också!

Liknande ämnen

  1. Ny på det här. Vilka mc-glasögon?
    Av Iceman7 i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2020-06-04, 16:23
  2. Vilka allvädershandskar?
    Av Mymlan i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-06-18, 00:05
  3. Vilka event ?
    Av pentti01 i forum Off topic
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-04-04, 03:00
  4. A1 kort, vilka kurser MÅSTE man gå?
    Av Dannne11 i forum MC-kort
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-04-25, 10:48
  5. Vilka kör ännu?
    Av Jonas i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-12-08, 17:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •