Sidan 148 av 180 FörstaFörsta ... 4898138146147148149150158 ... SistaSista
Resultat 1 471 till 1 480 av 1799

Ämne: Vilka tar mc-kort nu??

  1. #1471
    Medlem pumpe3s avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    142
    Citat Ursprungligen postat av Attila Visa inlägg
    Jag har en tid nu 27 maj, valde Tullinge av logistiska skäl. Många dagar kvar men svårt att få loss min handledare, så möjligen köper jag till några timmar hos körskolan.

    666_Best: Vad jag kan se hos Trafikverket finns lediga tider i Uppsala från 15 maj.
    Tips för Tullinge är att Inte vända på vänster sida på pålamalmsvägen mot 257'an på vänster sida, ska se om jag kan hitta en karta och märka ut, men är precis innan ett krön ser bra ut men tydligen garanterad kuggning, för mötande ser inte ett smack.
    Visa tydlig bromsberedskap om du får åka via Tullinge villastad (hand på broms och fot på broms utan att bromsa såklart).

  2. #1472
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Solna
    Inlägg
    41
    Kul med Google Maps Street View Här är infarten till Förarprovet i Tullinge... sedan kan man följa hela vägan höger eller vänster:

    https://www.google.se/maps/@59.17296...CpNoKQ-eQQ!2e0
    Senast redigerat av Attila den 2014-04-06 klockan 09:51.

  3. #1473
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    196
    Bara ett tips till er som skall göra "framkörning" som det hette på den tiden jag tog B kort.
    Har ni kört bil några år...fokusera på manöverprovet! Det provet får ni göra först och är en mätsticka på huruvida ni behärskar cykeln. Ser inspektören att "där hoppar inga halta löss" så är de mer förlåtande vad det gäller "nervösa missar" i trafiken. Inspektörerna är mycket väl medvetna om att aspiranten är skakig och att körskolan inte skulle släppt fram eleven till provet om de inte trodde att han/hon skulle klara det.
    Påfart till motorväg: Håll bra tempo! Tryck på ordentligt till max fartbegränsning.
    Var också medveten om att inspektören INTE får lura er! Anser ni er lurade...överklaga, så kanske ni får nästa framkörning utan kostnad.

  4. #1474
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Solna
    Inlägg
    41
    TAck för tipset, Helgoson!

    En fråga..hur vänder man rätt på en landsväg? Gör man en U-sväng från mittlinjen eller stannar på vägrenen och vänder när det är fritt, eller?

  5. #1475
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Hitta en lämplig väg åt höger sida att svänga in på. Den ska ha bra sikt. Strax innan den här sa min inspektör åt mig att vända på lämpligt ställe. Jag fick lite panik (nervös) och svängde in på första bästa jag såg. Hade nog kunnat kosta mig kortet, men jag fick göra en till vändning där jag valde ett bättre ställe.

    Den här har skymd sikt åt båda håll (alltså att svänga in mellan pelarna. Åk en bit till och hitta ett bättre ställe.

    https://www.google.se/maps/@59.12779...v2BxsJWHgw!2e0
    /Erik

  6. #1476
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    196
    Citat Ursprungligen postat av erikn Visa inlägg
    Hitta en lämplig väg åt höger sida att svänga in på. Den ska ha bra sikt. Strax innan den här sa min inspektör åt mig att vända på lämpligt ställe. Jag fick lite panik (nervös) och svängde in på första bästa jag såg. Hade nog kunnat kosta mig kortet, men jag fick göra en till vändning där jag valde ett bättre ställe.

    Den här har skymd sikt åt båda håll (alltså att svänga in mellan pelarna. Åk en bit till och hitta ett bättre ställe.

    https://www.google.se/maps/@59.12779...v2BxsJWHgw!2e0
    Håller med dig, men där skulle jag ha vänt. Du har sikt åt ett håll (bakåt innan du vänder).
    Men det är kanske inte optimalt , men det fungerar om du i utnyttjar hojens acceleration.

  7. #1477
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Det var där jag vände. Och när man ska ut därifrån så är det inte långt till kurvan, det kan komma någon bakom. Inspektören gillade inte att jag vände där.

    via Tapatalk
    /Erik

  8. #1478
    Medlem fishbones avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    I ett hus
    Inlägg
    195
    Tjena Tjena, glömt att skriva här innan.

    Jag kör upp i maj i Uppsala och om ni som kört upp där vill dela med er av era tips/erfarenheter så tar jag mer än gärna emot dem

  9. #1479
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Solna
    Inlägg
    41
    Saxade från ett annat forum om uppkörningen i Uppsala:

    "Från banan körde jag till vänster ut mot österby (lite tightare landsväg många skymda kurvor tänk på placeringen) när vi senare kom ut på den större landsvägen (väg 72) som går in mot Uppsala igen så skulle jag göra en vänstersväng mot ströbylund (tror jag det hette?) direkt efter skulle jag vända och köra vidare mot stan.
    Genom alla trafiklysen, förbi flogsta och vidare in mot centrum på luthagsesplanaden.
    In på sibyllegatan och köra på mindre gator bland hus så tänk på hastigheten och att hålla rörlig blick (högerregeln!)
    Upp på Ringgatan och vidare mot trafikverket där uppkörningen tog slut.
    Min trafiklärare sa att han klockade rutten till 18 minuter vilket var väldigt kort men inspektören sa att dom hade tekniska problem med deras servrar, så om allt såg bra ut så tog det inte lång tid.

    Vi fick även den bättre inspektören enligt min trafiklärare så om du ser en stor silvrig bmw glida in till uppkörningen så vet du att du har fått en schyst inspektör, är 90% säker på att han hette Micke skallig glad kille. Men eftersom jag var först ut av de tre att köra så utgick jag från banan, de andra utgår ifrån trafikverket men rutten innehåller såklart samma moment."

  10. #1480
    Medlem ThompaBs avatar
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    143
    Ni som nu jobbar på kortet, jag förutsätter att ni utnyttjar det fina vädret och är ute och övar! Kör hårt men försiktigt! Glad Påsk!

Liknande ämnen

  1. Ny på det här. Vilka mc-glasögon?
    Av Iceman7 i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2020-06-04, 16:23
  2. Vilka allvädershandskar?
    Av Mymlan i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-06-18, 00:05
  3. Vilka event ?
    Av pentti01 i forum Off topic
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-04-04, 03:00
  4. A1 kort, vilka kurser MÅSTE man gå?
    Av Dannne11 i forum MC-kort
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-04-25, 10:48
  5. Vilka kör ännu?
    Av Jonas i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-12-08, 17:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •