Sidan 105 av 180 FörstaFörsta ... 55595103104105106107115155 ... SistaSista
Resultat 1 041 till 1 050 av 1799

Ämne: Vilka tar mc-kort nu??

  1. #1041
    Medlem
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    18
    Citat Ursprungligen postat av Susie Visa inlägg
    Om nästan två veckor är det äntligen dax att återigen äntra hojen för en 2:a uppkörning ute på Gillinge i Stockholm. Efter två lååånga, långa månaders väntan på min bokade tid. Det har varit segt, traggligt, småmotigt och helt underbart roligt under den här tiden.

    Det har krävts en hel del karaktär att fortsätta nöta kryp och bromsningar, tyvärr ej högfarts delen då vi ej kunnat hitta nån stans att köra. Utan jag har försökt att dela upp banan och övat delarna varförsig.. Jag har kört i mörker, regn (men det har vi väl alla gjort denna sommar herregud :-) ), långturer, kortturer, fikat med Ove och Håkan i Askersund i sommar, som introducerat mig här på hojen .nu. Varit på knixkurs (förra helgen i Tuvängen) hur skoj som helst med super duktiga instruktörer och en himla massa trevliga hojåkare i alla åldrar. Tyvärr körde en kille omkull och skadade sig så körningen avbröts av förståeliga skäl.Jag hoppas av hela mitt hjärta att det gick bra för honom.

    Så nu sitter jag här och väntar i regnet på att min körskolelärare ska höra av sig på min förfrågan om en sista bantid så jag kan nöta högfartsdelen en sista gång innan uppkörningen.

    Lycka till alla ni som också kämpar & tragglar och stort GRATTIS till alla er som blivit klara den här sommaren, blir så glad varje gång jag läser att någon fixat det för det sporrar en att nöta på. Sist men inte minst vilka pärlor ni alla andra är som peppar oss här på forumet!!

    Avslutningsvis, Frank Tagliano i Lilyhammer;

    "I just want to drive a car (mc) not a space shuttle"
    Vet inte riktigt var du bor, men finns ett riktigt bra ställe som körskolor använder dagtid,söder om stan. Men helger funkar det perfekt att öva, två högfartsbanor och flertalet lågfartsbanor uprpitade.

    http://kartor.eniro.se/m/9wQkN

    Övade själv där en hel dag innan uppkörning nu för inte så länge sen, hjälpte mig enormt mycket.

  2. #1042
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    I Danmark
    Inlägg
    118
    Skulle gärna öva själv, men då måste man ha en egen MC...

  3. #1043
    Medlem Susies avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Roslagen
    Inlägg
    218
    Men du är väl en pärla äntligen ett ställe som kan funka, bor i Åkersberga så det är inga problem.
    Stort tack för tipset!

    Citat Ursprungligen postat av withberg Visa inlägg
    Vet inte riktigt var du bor, men finns ett riktigt bra ställe som körskolor använder dagtid,söder om stan. Men helger funkar det perfekt att öva, två högfartsbanor och flertalet lågfartsbanor uprpitade.

    http://kartor.eniro.se/m/9wQkN

    Övade själv där en hel dag innan uppkörning nu för inte så länge sen, hjälpte mig enormt mycket.

  4. #1044
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    I Danmark
    Inlägg
    118
    Den första danska övningen är en 90 graders sväng till vänster. Ca två meter fram, två meter till vänster från stillastående, och en sorts slalom efter det. Det är en f*ing bitch när man sitter där och är nervös och ska få ordning på balans, kopplingspunkt och tillräckligt mycket gas för att inte få motorstopp - alternativt för mycket gas så man kör rakt igenom. Bredden mellan konerna är en meter.
    I övrigt är nog banan lite enklare än den svenska, bara bromsning från 50 km tex.
    För er som vill se hur man gör i andra länder

  5. #1045
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    36
    Citat Ursprungligen postat av Mohlin Visa inlägg
    Den första danska övningen är en 90 graders sväng till vänster. Ca två meter fram, två meter till vänster från stillastående, och en sorts slalom efter det. Det är en f*ing bitch när man sitter där och är nervös och ska få ordning på balans, kopplingspunkt och tillräckligt mycket gas för att inte få motorstopp - alternativt för mycket gas så man kör rakt igenom. Bredden mellan konerna är en meter.
    I övrigt är nog banan lite enklare än den svenska, bara bromsning från 50 km tex.
    För er som vill se hur man gör i andra länder
    Ge gas mest hela tiden "så att du har o ta av" och flytta på dig enbart med hjälp av koppling - hitta dragläget och ligg precis under driv - och ge en "drivpuff" när du behöver.

    Lätt framåtlutad, sitt långt fram mot tanken, avslappande armar men fötter o knän lite mer fast mot hojen.
    Svänger du höger - vinkla ut vä armbåge lite o lägg lite kroppsvikt åt vä.
    Svänger du vänster - tvärtom.

    Öva maxutslag på styret. Kör i åttor. Och titta dit du vill komma!


    Hjälpte mig mkt tycker jag. Övningsplatsen där vi kungens kurva är bra! Lite kort ansats innan högfarten dock men man får gasa på. Billiga koner 28cm kan köpas på Intersport (som också finns där). Citygross hade en mindre konvariant: 4 st för 34.90.
    Senast redigerat av FCM den 2012-08-31 klockan 18:56.

  6. #1046
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    10
    Pröva att åka ner till Jarlas körgård vid Solvalla, där brukar t.om konerna stå kvar.
    Sista lektionen brukar vara slut runt 18.00 har jag för mig. Dom har inget att invända mot att den används (har frågat) men egentligen är det en parkeringsplats men polisen bryr sig inte.

  7. #1047
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    I Danmark
    Inlägg
    118
    Jag har funderat på en ny approach tillden där jäkla balansövningen.
    Eftersom det är den första man ska igenom (här i Danmark) så är man ju nervös. Om, när man tränar, hittar ett varvtal där MCn går bra, där det är lätt att kontrollera farten med kopplingen och ingen risk för stopp, så kan man í alla fall vara säker på det. Så är det bara att gasa upp lite och börja rulla, istället för att sitta och "känna efter" när man startar. På min lilla skit (250cc) så ligger det nog runt 2 - 2500 varv. Men det ska jag kolla nästa gång.
    Köra lite 8-or i det varvtalet, osv. Använda den informationen som finns tillgänglig. Att kolla hastighet är ju lönlöst då det går i sådär 5 km.

  8. #1048
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    140
    Klarade uppkörningen idag! Körde upp i Arvika den här gången, och det gick galant.
    Inspektören var bra tyckte jag! Lugn osv.
    Fick t.o.m. beröm på lågfartsbanan, som jag kuggade på förra gången..
    Riktigt jävla härligt

  9. #1049
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av simonwellander Visa inlägg
    Klarade uppkörningen idag! Körde upp i Arvika den här gången, och det gick galant.
    Inspektören var bra tyckte jag! Lugn osv.
    Fick t.o.m. beröm på lågfartsbanan, som jag kuggade på förra gången..
    Riktigt jävla härligt
    Stort grattis till rätten att öva på egen hand! Kör försiktigt!
    ~ Mats

    Min blogg

  10. #1050
    Medlem Susies avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Roslagen
    Inlägg
    218
    Citat Ursprungligen postat av thunderstruck Visa inlägg
    Pröva att åka ner till Jarlas körgård vid Solvalla, där brukar t.om konerna stå kvar.
    Sista lektionen brukar vara slut runt 18.00 har jag för mig. Dom har inget att invända mot att den används (har frågat) men egentligen är det en parkeringsplats men polisen bryr sig inte.
    Det var ett toppentips övat hela helgen där och det gick vägen igår!! År så superglad!
    Körgården är ju "perfekt" då den är i så dåligt skick för att sedan köra upp på glidar Gillinge! Banmässigt menar jag

Liknande ämnen

  1. Ny på det här. Vilka mc-glasögon?
    Av Iceman7 i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2020-06-04, 16:23
  2. Vilka allvädershandskar?
    Av Mymlan i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-06-18, 00:05
  3. Vilka event ?
    Av pentti01 i forum Off topic
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-04-04, 03:00
  4. A1 kort, vilka kurser MÅSTE man gå?
    Av Dannne11 i forum MC-kort
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-04-25, 10:48
  5. Vilka kör ännu?
    Av Jonas i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-12-08, 17:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •