Sidan 145 av 180 FörstaFörsta ... 4595135143144145146147155 ... SistaSista
Resultat 1 441 till 1 450 av 1799

Ämne: Vilka tar mc-kort nu??

  1. #1441
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    81
    Citat Ursprungligen postat av ThompaB Visa inlägg
    Jag var sketanervös inför uppkörningen, men det mesta släppte efter manöverprovet på bana. Däremot körde jag upp i Västerås som jag normalt aldrig kör i, som är en stad som har allehanda skyltar högt och lågt vilket var förvirrande.
    Jag bommade några väjningspliktskyltar där jag släppte fram när jag borde kört på, men hellre safe than sorry och jag blev godkänd ändå.
    God natts sömn innan är kanon och äta en stadig frukost. Tips, ta med något att äta då det kan ta några timmar!
    Jag ska gå på körskola i Västerås, så jag antar att jag kommer få köra upp där också. Hur svårt är det att köra i den stan?

  2. #1442
    Medlem Phaedres avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Svartsjö, Ekerö
    Inlägg
    271
    Citat Ursprungligen postat av 666_Beast Visa inlägg
    Jag ska gå på körskola i Västerås, så jag antar att jag kommer få köra upp där också. Hur svårt är det att köra i den stan?
    Ingen stad är svår att köra i när man väl blivit bekant med den. Ut och snurra i stan bara, överallt! Våga köra vilse :-)
    ~~~~~~~~~
    Chin, chin!

  3. #1443
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Alltså, i stora drag kvittar det ju om man hittar eller inte. Inspektören talar ju om vart man ska åka eller vilka skyltar man ska följa. Möjligen kan man lära sig en eller annan fälla men det är nog marginellt.

    Man blir väl heller inte fälld för att man kör fel utan de tittar väl mer på hur man hanterar situationen som uppstår när man inser att man missat en avfart eller vad det kan vara.

    /Freddo

  4. #1444
    Medlem ThompaBs avatar
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    143
    Citat Ursprungligen postat av 666_Beast Visa inlägg
    Jag ska gå på körskola i Västerås, så jag antar att jag kommer få köra upp där också. Hur svårt är det att köra i den stan?

    Om du går på körskola där så ordnar det nog upp sig bra. De lärarna har nog rätt bra koll vilka rutter som inspektörerna tar. Själv fick jag börja vid McDonalds vid Obs-butiken. Ingen aning var jag åkte, följde bara anvisningarna i örat "höger", "vänster". Det som jag missade var två korsningar där anslutande trafik hade väjningsplikt, de skyltarna syntes knappt pga buskage vilket gjorde att jag naturligtvis tog det väldigt lugnt och avvaktande vid dem. Bara att ta det lugnt annars och ta din plats på vägen!

    Lycka till!

  5. #1445
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Nu är jag inte den som är den, men väjningspliktsskyltarna som du bommade, de satt inte på din väg? Det är inte dem man ska behöva kolla efter, det ska sitta huvudledsskylt eller den att korsande väg har väjningsplikt på den väg man färdas på. Men tyvärr slarvas det å det grövsta tycker jag överallt, runt mig finns såna korsningar i massor.

    Har lovat i en annan tråd foton på dåligt skyltade korsningar då just den saken undergräver högerregeln. Men det har inte blivit något fotande än.
    /Erik

  6. #1446
    Medlem ThompaBs avatar
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    143
    Nej, givetvis missade jag inte de fall jag hade väjningsplikt. Hade nog knappast klarat mig då. Om du kanske kört i Västerås så skyltas det enligt mig rätt rörigt, visst hade man kunnat se bakvända triangulära skyltar vid anslutande vägar som ett trick om det inte vore så att de var svåra att se... Huvudledskyltar var det rätt sparsmakat med.

    Som min körskolelärare sa när han tyckte jag gjorde rätt "skulle det bli fel så är det ju du som kommer skada dig och inte bilen". Better safe than sorry är väl ett annat uttryck som skulle kunna användas.

  7. #1447
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Det var den här meningen jag tänkte på:
    Det som jag missade var två korsningar där anslutande trafik hade väjningsplikt, de skyltarna syntes knappt pga buskage vilket gjorde att jag naturligtvis tog det väldigt lugnt och avvaktande vid dem.
    Det betyder ju (tolkar jag in) att det inte fanns skyltar på din väg.
    /Erik

  8. #1448
    Medlem ThompaBs avatar
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    143
    Citat Ursprungligen postat av erikn Visa inlägg
    Det var den här meningen jag tänkte på:

    Det betyder ju (tolkar jag in) att det inte fanns skyltar på din väg.
    Korrekt

  9. #1449
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    OT, men det är här som högerregeln undergrävs. Man ska inte behöva åka och kolla efter vilka skyltar som finns på angränsande vägar för att veta om högerregeln gäller eller inte. Men högerregeln ska vi nog diskutera i en annan tråd, som kanske t.o.m. redan finns.
    /Erik

  10. #1450
    Medlem ThompaBs avatar
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    143
    OT jo...

    Ja, helt enkelt är det inte men det tycks ju som om inspektörerna har viss förståelse för att vissa saker kan vara svåra att se och att man agerar kring detta istället för att "bara köra på".

Liknande ämnen

  1. Ny på det här. Vilka mc-glasögon?
    Av Iceman7 i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2020-06-04, 16:23
  2. Vilka allvädershandskar?
    Av Mymlan i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-06-18, 00:05
  3. Vilka event ?
    Av pentti01 i forum Off topic
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-04-04, 03:00
  4. A1 kort, vilka kurser MÅSTE man gå?
    Av Dannne11 i forum MC-kort
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-04-25, 10:48
  5. Vilka kör ännu?
    Av Jonas i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-12-08, 17:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •