Sidan 27 av 180 FörstaFörsta ... 1725262728293777127 ... SistaSista
Resultat 261 till 270 av 1799

Ämne: Vilka tar mc-kort nu??

  1. #261
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Daniel Larsson Visa inlägg
    Grattis, grattis. Vet hur det känns, fick mitt kort för 2 veckor sen!
    Grattis till dig också!

  2. #262
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Katarina Visa inlägg
    Ja det blir lätt så, en för vardera bruk som gruspis, asfaltsmisk och en att bara toura med.
    Precis så är det!

    Den perfekta kompromissen finns inte. Det närmsta jag kommit är med BMWs stora GS-modeller. Skulle jag bara ha en enda motorcykel till allt jag vill använda den till hade jag ganska säkert en sådan. Inte bäst på något men bra på allt. Som vanligt med kompromisser blir det lätt slätstuket, lite Volvo-kombi över det hela. Det är naturligtvis därför så många av oss byter hoj och hojtyper med ganska täta mellanrum.

    En tråkig men bra bil kan de flesta stå ut med. Samma förutsättningar när det gäller hoj brukar inte funka lika ofta. Hoj kör man för att det är roligt, bilen har man för att transportera sig med. En generalisering, visst, men tror att det stämmer för ganska många. En av mina jobbarkompisar är helt oförstående till mitt fordonsinnehav. Han har en ny SAAB som kostade honom mer pengar än vad mina tre hojar och bilen kostat tillsammans, runt en kvarts miljon. Bara lite olika prioriteringar angående vad man vill lägga sina pengar på.
    ~ Mats

    Min blogg

  3. #263
    Medlem Malinhes avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    19

    Hej hopp...

    Hej, är nu här. Håller på att förverkliga min dröm sedan jag hade moppe när jag var 15.
    Att äntligen få mc kort.

    Tyvärr så slutade bilskolan som hade A utbildning med det, här i stan så jag kör privat. Har en arbetskollega som gillar att köra mc så det har blivit många timmar övning..
    Hittade en perfekt övningsmc, en Honda cbx 400 från glada -82, som var billig och alldeles perfekt åt mig. Har strypt ner den så jag kan köra upp med den för begränsat, sen har jag då 2 år på mig att komma på vad jag vill ha för cykel.

    Har gjort teorin och har uppkörning 13 augusti. Gahh!!

    Körningen går bra men hade underlättats med bilskolas tips ock kunnighet. Men sambon har mc kort och är till mycket hjälp, likaså internet.

    Vad jag har lite problem med är bromsningen (svårt att veta när jag gjort en bra inbromsning), centralstödet, och i vissa fall placeringen på väg. Men jag jobbar på det.
    Så måste jag gå igenom säkerhetskontrollerna..

    Jaja jag ville bara säga hej och följa hur det går för er andra..

  4. #264
    Moderator Jonass avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    1 560
    Håller tummarna för dig! Själv tänkte jag ta A-kortet nästa sommar, men har bestämt mig för att göra teorin nu i augusti/september. Om det finns tider... Sen ska jag ta några lektioner på körskola för att lära mig något vettigt innan jag beställer tid för uppkörning senare i höst. Jag har stor nytta av att jag redan kör en 400cc och enligt mina vänner kör jag hoj som om jag inte hade gjort annat. Snälla vänner.

    Har förmodligen nytta av att ha haft B-körkort i 30 år, jobbat som privatchaufför och gått flera trafikkurser inom jobbet, bland annat en mycket givande skyddsförarutbildning. Sen har jag ju kört EU-moped i tre år och nu min MP3 i sommar. Jag har förstås fuskat lite också genom att övningsköra på vännernas hojar inom lämpliga enskilda områden.

    Finns det något som körskoleinstruktörerna och uppkörningsprövaren beaktar särskilt som man bör slipa extra mycket på?

  5. #265
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Malinhe Visa inlägg
    Hej, är nu här. Håller på att förverkliga min dröm sedan jag hade moppe när jag var 15.
    Att äntligen få mc kort.

    Tyvärr så slutade bilskolan som hade A utbildning med det, här i stan så jag kör privat. Har en arbetskollega som gillar att köra mc så det har blivit många timmar övning..
    Hittade en perfekt övningsmc, en Honda cbx 400 från glada -82, som var billig och alldeles perfekt åt mig. Har strypt ner den så jag kan köra upp med den för begränsat, sen har jag då 2 år på mig att komma på vad jag vill ha för cykel.

    Har gjort teorin och har uppkörning 13 augusti. Gahh!!

    Körningen går bra men hade underlättats med bilskolas tips ock kunnighet. Men sambon har mc kort och är till mycket hjälp, likaså internet.

    Vad jag har lite problem med är bromsningen (svårt att veta när jag gjort en bra inbromsning), centralstödet, och i vissa fall placeringen på väg. Men jag jobbar på det.
    Så måste jag gå igenom säkerhetskontrollerna..

    Jaja jag ville bara säga hej och följa hur det går för er andra..
    Inbromsningarna från 50, 70 och 90 ska vara kontrollerade, inte maximala. Håll aktuell fart, släpp gasen och dra i frambromsen ordentligt men inte panikartat och dra lite till på slutet. Fotbromsen ska du bara nudda för annars låser du bakhjulet.

    Placeringen på en landsväg ska vara aningen till vänster om var bilarna har högerhjulet. I stan med filer ligger du mitt i filen.

    Centralstödet? Stå bredvid hojen, trampa på centralstödet och lyft samtidigt i ramen till vänster om sadeln. Tips från en glad 45-åring som körde upp för två månader sedan!
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2009-07-26 klockan 13:19.

  6. #266
    Mc-Bosse
    Gäst
    Finns det något som körskoleinstruktörerna och uppkörningsprövaren beaktar särskilt som man bör slipa extra mycket på?
    Vad de kollar efter är om du helt enkelt har koll på vad du gör. De vill att du kör mc som man ska göra. Dvs. med vetskapen om att en mc är ett snabbt och smidigt fordon som ska köras därefter. Dock ska ju gällande hastigthetsskyltar följas. Men inte ligga i 60 på 70-vägar för att vara försiktig för då kuggas du direkt. När du ska ut från en stoptecken så behöver du inte ha marginaler som om du kör bil därför att du accelererar snabbare. Och accelerera duktigt (men inte till rött på varvräknaren) ska du göra för det tycker inspektörerna om! Samma sak vid ingång i cirkulationsplatser. Är där en lucka så kör! Du stör liksom inte med en mc.

    Detta är en del av mina erfarenheter efter min uppkörning.
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2009-07-26 klockan 13:17.

  7. #267
    Moderator Jonass avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    1 560
    Citat Ursprungligen postat av Kawasaki-Bosse Visa inlägg
    Vad de kollar efter är om du helt enkelt har koll på vad du gör. De vill att du kör mc som man ska göra. Dvs. med vetskapen om att en mc är ett snabbt och smidigt fordon som ska köras därefter. Dock ska ju gällande hastigthetsskyltar följas. Men inte ligga i 60 på 70-vägar för att vara försiktig för då kuggas du direkt. När du ska ut från en stoptecken så behöver du inte ha marginaler som om du kör bil därför att du accelererar snabbare. Samma sak vid ingång i cirkulationsplatser. Är där en lucka så kör! Du stör liksom inte med en mc.

    Detta är en del av mina erfarenheter efter min uppkörning.
    Okej, bra tips där. Och visst är det en fördel att man inte behöver de marginaler som du nämner, men jag antar att man måste tänka på att instruktören måste hinna hänga med också. :-)

  8. #268
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av sofo Visa inlägg
    Okej, bra tips där. Och visst är det en fördel att man inte behöver de marginaler som du nämner, men jag antar att man måste tänka på att instruktören måste hinna hänga med också. :-)
    Trots att han står bakom dig vid stoptecknet så kör han när du kör! Han kör inte fram och stannar vid stoplinjen. Så gjorde min indendent i varje fall. Han ville väl inte bli frånåkt av en sketen körskolehoj med sin BMW1200RT.

  9. #269
    Moderator Jonass avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    1 560
    Citat Ursprungligen postat av Kawasaki-Bosse Visa inlägg
    Trots att han står bakom dig vid stoptecknet så kör han när du kör! Han kör inte fram och stannar vid stoplinjen. Så gjorde min indendent i varje fall. Han ville väl inte bli frånåkt av en sketen körskolehoj med sin BMW1200RT.
    Okej, ska tänka på detta. Ser fram emot att äntligen komma till skott och ta det där A-kortet.

  10. #270
    Medlem Malinhes avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    19
    Citat Ursprungligen postat av Kawasaki-Bosse Visa inlägg
    Inbromsningarna från 50, 70 och 90 ska vara kontrollerade, inte maximala. Håll aktuell fart, släpp gasen och dra i frambromsen ordentligt men inte panikartat och dra lite till på slutet. Fotbromsen ska du bara nudda för annars låser du bakhjulet.

    Placeringen på en landsväg ska vara aningen till vänster om var bilarna har högerhjulet. I stan med filer ligger du mitt i filen.

    Centralstödet? Stå bredvid hojen, trampa på centralstödet och lyft samtidigt i ramen till vänster om sadeln. Tips från en glad 45-åring som körde upp för två månader sedan!
    Tack för tipsen.. Ja centralstödet vet jag hur jag ska få upp, men tycker den är trög ibland för mina svaga små armar Nej, vet att det är mset teknik och det är det jag ska träna in. MIn handledare åkte på en veckas semester och jag lovade att när han kommer tillbaka så fixar jag det. Lätt och smidigt!!!

Liknande ämnen

  1. Ny på det här. Vilka mc-glasögon?
    Av Iceman7 i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2020-06-04, 16:23
  2. Vilka allvädershandskar?
    Av Mymlan i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-06-18, 00:05
  3. Vilka event ?
    Av pentti01 i forum Off topic
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-04-04, 03:00
  4. A1 kort, vilka kurser MÅSTE man gå?
    Av Dannne11 i forum MC-kort
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-04-25, 10:48
  5. Vilka kör ännu?
    Av Jonas i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-12-08, 17:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •