Sidan 77 av 180 FörstaFörsta ... 2767757677787987127177 ... SistaSista
Resultat 761 till 770 av 1799

Ämne: Vilka tar mc-kort nu??

  1. #761
    Medlem Phaedres avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Svartsjö, Ekerö
    Inlägg
    271
    Citat Ursprungligen postat av MrFluke Visa inlägg
    JAAAAAAAAAAA!!!
    Första försöket
    Supergrattis!! Väl kämpat!
    ~~~~~~~~~
    Chin, chin!

  2. #762
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Stockholm/Vällingby
    Inlägg
    15
    Vill höra mer om momenten och hur det gick för MRFluke och er andra. Griniga uppkörnings-vakter eller va dom trevliga och avslappnade osv ?

  3. #763
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    38
    Jag vill veta lite ni som har kört upp.

    Jag blev som sagt kuggad, på lågfartsdelen då han ansåg att jag hade fel kopplingsteknik.
    När ni körde er lågfartsdel, låg ni och slirade på kopplingen genom hela banan?
    Jag klarade banan på första försöket, men jag har ju duttat med kopplingen, och det var tydligen fel.

    Men att ligga och slira på kopplingen känns ju inte heller som någon bra ide, vilka ligger så i trafiken med sina cyklar, dvs om man nu inte vill misshandla kopplingen under längre perioder

  4. #764
    Jag tycker det låter som misshandel av kopplingen att ligga och slira hela tiden. Nu tog jag mc-kortet när jag var 16 för många år sedan. Det var en annan manöverbana då och en garagevändning. Men inte minns jag att man låg och slirade på kopplingen hela tiden. Det måste vara nåt nymodigt dem kommit på.

  5. #765
    Mc-Bosse
    Gäst
    Det är gas, koppling och i undantagsfall bakbromsen som gäller. I med ettan och släppa kopplingen gör att det går för fort i manöverbanorna. Kanske att inspektören menade att du drog och släppte för mycket med kopplingen. Alltså släppte, drog, släppte och drog hela tiden så det syntes tydligt. Det räcker med typ 1 eller 2 mm skillnad i läge med kopplingshandtaget för att få motorn till att driva/inte driva. Jag vet inte men inspektören kan ha tyckt att du inte hade den riktiga kopplingkänslan.

    Att slira med kopplingen så pass mycket är bara något du praktiserar just på uppkörningen för att du ska visa att du kan köra extremt sakta men ändå med kontroll och balans.
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2010-09-16 klockan 13:05.

  6. #766
    Medlem MrFlukes avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    69
    Förrättaren var en genomtrevlig och avslappnad medelålders prominent man.
    Eftersom jag inte kört banorna på riktigt innan utan bara dragit igenom dom snabbt på min första lektion fick jag förklarat hur det gick till att köra dom.
    Det hela började med samling vid infarten till området, sen pruttade vi ner till området.
    Jag fick värma upp hojen en stund innan det var min tur, sen åkte jag ner till förrättaren och stannade.
    Säkerhetskontroll -> lager. Eftersom cykeln redan stod på centralstödet fick jag plocka ner den och traska med den förbi en 90 graders sväng och sen backa med den, ställa på sidostöd.
    Direkt därifrån fick jag sätta mig på den och påbörja lågfartsbanan. Jag använde kopplingen väldigt aktivt, dock ej konstant slirande, fick använda bromsen lite också då det lutade lite nedåt på ett ställe(bakbromsen). När det var godkänt blev det dags för undanmanövern, eftersom det regnade/haderegnat/skulleregnaännumer så bad han oss tänka på underlaget. Jag fick åka upp till starten på den banan och fick sedan förklarat för mig hur jag skulle köra den. (eftersom jag inte visste hehe)
    Jag tog god ansats och låg och puttra strax över 50 /3ans växl på undanmanöver och efterföljande slalomjippo, vändningen gick relativt smärtfritt och tydligen blev jag godkänd även på bromsningen som avslutade den delen. Bromsprov i 70 och 90 är precis som det låter, inte speciellt avancerat.

    När det var klart så blev det vidare färd till ett fik, där vi intog kaffe och vad det nu blev sen åkte vi en efter en iväg för trafikdelen.
    För min del blev det följa skylt mot mål, följ skylt mot annat mål, lite vänster höger vänster höger, ännu mer vänster vänster höger vänster, landsväg, 30,50,70, 90 och annat smått och gott innan vi till slut parkerade där vi börjat
    Jag fick gå och ge com-radion till nästa slaktoffer medans förrättaren grejade lite med sina papper.
    När jag kom tillbaka fick jag veta att det gått kalas och att jag nu kunde köra hem motorcykeln själv.

    Jag hade släpkärra för att frakta motorcykeln eftersom min handledare inte kunnat närvara.

    Så kompisen som jag hade tagit med mig som hjälp fick köra bilen med släpet och jag kunde åka iväg mot horisonten på min motorcykel...

    En vägg av text, men svårare är det faktiskt inte Kämpa på alla som försöker, det är så jäkla värt besväret.

  7. #767
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    38
    jo det är möjligt, jag har hela tiden dragit in kopplingshandtaget till styret då detta inte framkommit i den text som ligger ute på trafikverkets hemsida.

    Men jag får helt enkelt öva uta helvete i helgen, på lågfartsbanorna.
    Sedan när min handledare kommer tillbaka får jag öva högfartsbanan, jag vill så jäkla gärna klara detta innan sommaren/hösten/säsongen är över.

    måste vara en sån känsla att få köra iväg själv, minns hur glad man blev när man klarat bilkortet...

  8. #768
    Medlem Motormannens avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Västernorrlands län
    Inlägg
    361
    Stort grattis, MrFluke!

    På onsdag morgon är det min tur, hoppas att klara det på första försöket jag med!
    Bayerische Motoren Werke - Freude am Fahren
    Vägrapportör 5023, Trafikverket
    Suppleant i SMC Västernorrland
    Utvald Vägrapportör

  9. #769
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Stort grattis!! Bara att fortsätta öva på egen hand nu.

  10. #770
    Medlem MrFlukes avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    69
    Tack alla! Jag kör försiktigt och lyssnar alltid på dom erfarna Ska till rörken på söndag och få lite tips och så. Tänkte försöka hinna med så mycket som möjligt fram tills att det blir halt.
    Det är skadat skönt att kunna hoppa upp på skurken och dra iväg som jag vill Helt underbar känsla!

    Livgardisten: Stooooort lycka till på onsdag, vi kommer vara många som kollar forumet efter nåt tecken jag är säker på att det kommer gå galant. Det var verkligen inte speciellt svårt, se bara till att kontrollera dina nerver. Du vet att du kan hantera hojen så ut och ha roligt bara!

Liknande ämnen

  1. Ny på det här. Vilka mc-glasögon?
    Av Iceman7 i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2020-06-04, 16:23
  2. Vilka allvädershandskar?
    Av Mymlan i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-06-18, 00:05
  3. Vilka event ?
    Av pentti01 i forum Off topic
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-04-04, 03:00
  4. A1 kort, vilka kurser MÅSTE man gå?
    Av Dannne11 i forum MC-kort
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-04-25, 10:48
  5. Vilka kör ännu?
    Av Jonas i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-12-08, 17:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •