Sidan 167 av 180 FörstaFörsta ... 67117157165166167168169177 ... SistaSista
Resultat 1 661 till 1 670 av 1799

Ämne: Vilka tar mc-kort nu??

  1. #1661
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Pin Visa inlägg
    Helt rätt inställning! Precis som Pippi Långstrump. "Det där har jag aldrig gjort, så det är jag säkert bra på".
    Du får låna det valspråk min omgivning tycker jag skall ha " det går nog bra "

  2. #1662
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    81
    Tog kortet förra året, tog mig 7 veckor från att aldrig suttit på en hoj till klarad uppkörning.

  3. #1663
    Medlem _marie_s avatar
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Gävleborg
    Inlägg
    56
    @666_Beast - Det kanske finns hopp även för mig så som heller aldrig har kört hoj tidigare

    Ni som har tagit kortet på kort tid - har ni kört privat eller mest via körskola?
    Själv har jag tänkt köra så mycket som möjligt privat för att hålla kostnaden nere.

  4. #1664
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    1000 mil på moppe till från jobbet, köpte en egen när dottern fyllde femton och jag upptäckte hur kul det var med tvåhjuling igen. Men ledsnade på den låga hastigheten till från jobbet efter tre år.
    4 dubbellektioner + risktvåan
    noll privat då jag inte hade egen hoj eller handledare tillgänglig
    /Erik

  5. #1665
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    81
    Jag körde en intensivkurs på 4 dagar plus två lektioner dagarna innan uppkörningen. Det var mycket att lära sig på så kort tid men helt klart värt det när det gick så fort. Jobbigaste var väntetiden för teoriprovet och uppkörningen.

  6. #1666
    Medlem BeSts avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    96
    Hade samma planer som du, att köra så mycket som möjligt privat.
    Det hela slutade med 10 körlektioner (dubbel-lektioner när det gällde mc) och uppkörning på skolans hoj. Blev inte mer än 3-4 privata övningskörningar, av olika anledningar.
    Klarade A-lappen på första försöket och detta i 11:e timmen då det var sista uppkörningstillfället i denna regionen, innan dom stängde för säsongen. Det tog lite mindre än 1 månad att bärga lappen.
    Tilläggas kan att jag tidigare aldrig ens suttit på en motorcykel, endast moppekörning för mer 35 år sedan.... ;-) Med det vill jag säga att allting går om man satsar och är intresserad av att lära sej, allt.

  7. #1667
    Medlem _marie_s avatar
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Gävleborg
    Inlägg
    56
    Äntligen har jag fått varit ut på min första tur!!
    Vi började lite lätt på en parkering. Testa svänga, växla och allt sånt. Jag har ju aldrig kört hoj tidigare så det var lite nervöst.
    Efter en halvtimme tyckte min handledare att det räckte...... "Vi åker och hämtar min hoj och västen så drar vi en runda"
    Gick hur bra som helst och jag har alldeles ont i kinderna efter att ha suttit och fånflinat hela tiden.

  8. #1668
    Medlem BeSts avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    96
    Citat Ursprungligen postat av _marie_ Visa inlägg
    Äntligen har jag fått varit ut på min första tur!!
    Vi började lite lätt på en parkering. Testa svänga, växla och allt sånt. Jag har ju aldrig kört hoj tidigare så det var lite nervöst.
    Efter en halvtimme tyckte min handledare att det räckte...... "Vi åker och hämtar min hoj och västen så drar vi en runda"
    Gick hur bra som helst och jag har alldeles ont i kinderna efter att ha suttit och fånflinat hela tiden.
    Ja, det är en fantastisk känsla !
    Varför inte gå "all in" å satsa på att ha lappen i näven lagom till sommaren o semestertider
    Hur som helst - lycka till med hojandet o lappen !

  9. #1669
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Ale, 3 mil norr om Götlaborg
    Inlägg
    66
    Citat Ursprungligen postat av _marie_ Visa inlägg
    Äntligen har jag fått varit ut på min första tur!!
    Vi började lite lätt på en parkering. Testa svänga, växla och allt sånt. Jag har ju aldrig kört hoj tidigare så det var lite nervöst.
    Efter en halvtimme tyckte min handledare att det räckte...... "Vi åker och hämtar min hoj och västen så drar vi en runda"
    Gick hur bra som helst och jag har alldeles ont i kinderna efter att ha suttit och fånflinat hela tiden.
    Härligt att det gick bra Då tenderar man att slappna av mer och så går ännu bättre nästa gång. Och att man tycker det är roligt är ju en viss drivkraft med

    Visst är det en underbar känsla! Och man får mersmak väldigt snabbt och vill bara köra mer och mer.

    Fortsatt lycka till!

  10. #1670
    Medlem _marie_s avatar
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Gävleborg
    Inlägg
    56
    Hmm.. hade nån sån där vision om att köra mycket i år och ta lappen nästa år - eller hur!! Jag SKA ha lappen i sommar!
    Synd bara att det inte finns en enda körskola i närheten som har risktutbildningarna! Dom annonserar för mc-kort, men det enda dom har är körlektioner typ. Så gubben och jag får åka 10-11 mil för riskutbildningarna. Och den närmsta körskolan som ligger ca 8 mil bort har inte ens fått igång hojarna för lektioner än!! Den andra körskolan 12 mil bort har fullbokat till slutet av juli. Hade tänkt ta åtminstone en lektion på körskola för att höra hur man ligger till.
    Jaja, det blir nog bra

Liknande ämnen

  1. Ny på det här. Vilka mc-glasögon?
    Av Iceman7 i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2020-06-04, 16:23
  2. Vilka allvädershandskar?
    Av Mymlan i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-06-18, 00:05
  3. Vilka event ?
    Av pentti01 i forum Off topic
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-04-04, 03:00
  4. A1 kort, vilka kurser MÅSTE man gå?
    Av Dannne11 i forum MC-kort
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-04-25, 10:48
  5. Vilka kör ännu?
    Av Jonas i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-12-08, 17:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •