Sidan 124 av 180 FörstaFörsta ... 2474114122123124125126134174 ... SistaSista
Resultat 1 231 till 1 240 av 1799

Ämne: Vilka tar mc-kort nu??

  1. #1231
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Idag var det dags för lite övningskörning. För dagen med en ny handledare och han hade faktiskt tänkt till lite så vi åkte runt och gjorde en del övningar. Bland annat inbromsningar som jag har lite problem med. Det gick inte helt perfekt men det tar sig. Samtidigt konstaterade jag att på torr asfalt så har jag nästan ABS på min glidare Jämfört med körskolans MC tar det ett evighet att få stopp på min hoj.

    Handledaren visade en plats som är perfekt för att träna inbromsningar på dessutom så nu vet jag vart jag kan åka för att träna det på ett bra sätt. Intill fanns det en parkeringsplats full med elstolpar så där kan man träna kryp och slalomkörning the hardcore way

    /Freddo

  2. #1232
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    I Danmark
    Inlägg
    118
    Vansinnigt avundsjuk på er i Sverige som kan köra privat.

  3. #1233
    Medlem paddyspubs avatar
    Reg.datum
    jan 2013
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    18
    Kör nere på min gårds parkering nu. Kan göra en 8a med två luckor. En som är 7 meter bred och en som är 6 meter bred. Skönt att klara det hemma med sämre förutsättningar än vad jag kommer ha på uppkörningen...

    en sak jag tänkte på dock. Vid inbromsningarna 70-och 90. Finns det krav på att ABS-en inte ska gå igång då? Samma vid inbromsningen efter höghastighetsbanan, får ABS-en kicka igång eller blir det underkänt/omkörning om den gör det?

  4. #1234
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    I Danmark
    Inlägg
    118
    Skulle tro det handlar om hur du hanterar bromsarna.
    Jag har inga ABS på min körskolehonda, och min ordning är :
    1 kopplingen,
    2. handbromsen hårt,
    3. bakhjul
    4. släpper bakhjulsbroms snabbt och tar den igen. Oftast låser jag den på andra gången och det får jag alltid "ok" för, då jag nästan står stilla. (Bam-bam!! liksom, i slutet, så att de ser att du använder båda bromsarna)

    Tror att det är en dålig ide att förlita sig på ABS:en helt. Att den kickar igång är nog ok, bara du tar det i slutet och bromsar mest med framhjulet.

  5. #1235
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    I Danmark
    Inlägg
    118
    Tips från min körlärare är att använda bakhjulsbromsen även när du kommer ut i trafiken. Det är viktigt att visa att man kan hantera båda, de tittar inte bara på hur du kör trafikmässigt, men också på hur du rör händer och fötter.

  6. #1236
    Medlem
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    50
    Bromsberedkap i trafiken innebär att du jobbat med både fram- och bakbroms, dvs. inte när du saktar in för ett övergångsställe el rödljus (då tar jag oftast bara den ena).
    När du tränar bromsar - ansätt bara bromsen/bromsarna en gång (gäller både fram o bak). Släpp dock efter på bakbromsen när du fått ned hastigheten en aning, detta för att inte låsa bakhjulet. Fram bör inte låsas om du ansätter en gång och håller kvar med samma bromsverkan.

  7. #1237
    Medlem Phaedres avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Svartsjö, Ekerö
    Inlägg
    271

    Sv: Vilka tar mc-kort nu??

    Håll ut alla ni som tvivlar! Idag firar jag 1 vecka med A-behörighet och det är så värt allt blod, svett och tårar! Pendlar nu med hojen till jobbet och njuter av varje meter. Helt annat än att sitta i bilen, eller ännu hellre bussen. Kämpa på! B-)

    Via Tapatalk
    ~~~~~~~~~
    Chin, chin!

  8. #1238
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    107
    Teori avklarad i måndags, nu är det en dryg månads väntan till uppkörning.

  9. #1239
    Medlem swedans avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Roslagen
    Inlägg
    385
    Citat Ursprungligen postat av paddyspub Visa inlägg
    ...Vid inbromsningarna 70-och 90. Finns det krav på att ABS-en inte ska gå igång då? Samma vid inbromsningen efter höghastighetsbanan, får ABS-en kicka igång eller blir det underkänt/omkörning om den gör det?
    När jag körde upp för 5 år sedan så hade vi hojar utan ABS som vi övade på.
    Läraren sa då att bakbromsen skall man vara väldigt lätt på, egentligen mest markera att man använder den.
    Vid själva uppkörningen så hade skolan bytt ut alla hojar mot nya med ABS.
    De instruktioner vi fick då var egentligen bara att bromsa fullt så sköter ABSen resten.
    Ingen fick omprov på bromsproven då.
    Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd

  10. #1240
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    51
    idag blev jag glader för idag klarade jag körkorte för a =)

Liknande ämnen

  1. Ny på det här. Vilka mc-glasögon?
    Av Iceman7 i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2020-06-04, 16:23
  2. Vilka allvädershandskar?
    Av Mymlan i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-06-18, 00:05
  3. Vilka event ?
    Av pentti01 i forum Off topic
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-04-04, 03:00
  4. A1 kort, vilka kurser MÅSTE man gå?
    Av Dannne11 i forum MC-kort
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-04-25, 10:48
  5. Vilka kör ännu?
    Av Jonas i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-12-08, 17:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •