Sidan 134 av 180 FörstaFörsta ... 3484124132133134135136144 ... SistaSista
Resultat 1 331 till 1 340 av 1799

Ämne: Vilka tar mc-kort nu??

  1. #1331
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Det är möjligt, men jag tänker att det borde gå att hitta på att vara två på hoj. Jag är ju bara prospect på ett körkort så jag vet inte. Men t ex så kunde det väl vara bra att träna inbromsningar på ett säkert sätt när man är två? Inbillar mig att det är en massa situationer som blir annorlunda när man är två istället för en.

    /Freddo

  2. #1332
    Citat Ursprungligen postat av TheCrow Visa inlägg
    Det är möjligt, men jag tänker att det borde gå att hitta på att vara två på hoj. Jag är ju bara prospect på ett körkort så jag vet inte. Men t ex så kunde det väl vara bra att träna inbromsningar på ett säkert sätt när man är två? Inbillar mig att det är en massa situationer som blir annorlunda när man är två istället för en.

    /Freddo
    Jag körde privat men tog några lektioner också. De första lektionerna satt läraren bakpå medan jag körde och tränade att bromsa. Sedan körde jag ca. 600 mil privat med farsan på pallen innan det blev uppkörning.

    Jag tycker inte skillnaden är så stor förutom att man får använda musklerna mer när man bromsar och att allt blir segare. Detta förutsatt att man har en passagerare som är någorlunda duktig på att åka. Har hört skräckhistorier om kompisar som skjutsat någon som aldrig åkt förr och tyckte att det blev obehagligt när hojen lutade så dom kompenserade genom att luta åt andra hållet.

  3. #1333
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Jo, men det är ju det jag också tänker. Jag hade också läraren på första lektionen och det var inte så märkvärdigt. Men å andra sidan gjorde vi inget avancerat som inbromsningar eller serpentinkörningar och vad som mer skulle kunna vara bra.

    Min poäng är att när jag får körkort så kommer sambon att sitta på bönpallen och hon har aldrig åkt mc tidigare och har inga planer på att ta eget kort. Så jag tänker att en kurs som är lika mycket till för nya mc-förare som ska köra med passagerare som för passageraren själv borde vara en rätt bra grej.

    Men folk kanske inte tycker att det är så stora problem att börja köra med passagerare eller så råkar de inte ut för några incidenter.

    /Freddo

  4. #1334
    Jåke
    Gäst

    Sv: Vilka tar mc-kort nu??

    Såhär: Det finns inga hojkurser riktade mitt passagerare. Å andra sidan behövs det inte så länge föraren vet vad hen gör. Passageraren gör precis lika förutom håller i styret!

    Skickat från min MT15i med Tapatalk 4 Beta

  5. #1335
    Jåke
    Gäst

    Sv: Vilka tar mc-kort nu??

    Till, såklart. Inte mitt.

    Skickat från min MT15i med Tapatalk 4 Beta

  6. #1336
    Jåke
    Gäst

    Sv: Vilka tar mc-kort nu??

    Har tyvärr svårt att vara utförligare än så och täcka upp alla frågor via text på forum.

    Skickat från min MT15i med Tapatalk 4 Beta

  7. #1337
    Hej. Ny här på forumet! Har läst mycket här och tycker det absolut är en vettig sida. Jag har uppkörning imorgon i katrineholm och börjar bli lite nervig nu. Nån som kört upp där?mvh Daniel från Stockholm.

  8. #1338
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2013
    Ort
    Kalmar (fel sida av järnvägen)
    Inlägg
    73
    cbr600f: Jag körde upp idag i Kalmar och blev godkänd. Tänk på att inspektören vill se helheten så låt inte några enstaka missar låta dig tappa fokus på körningen. Jag gjorde några små missar på både manöverbanorna och i trafiken men helheten såg tydligen bra ut.

    Slappna av, tänk på att köra hoj hela tiden och var uppmärksam på allt som händer runt dig. Det är svårt att komma med konkreta råd men slappna av och lita på din egen förmåga.

    Märkte idag att jag fick ett mycket bättre flyt i min stadskörning när jag inte hade en lärare/inspektör efter mig. Man tappar lätt fokus på körningen om man hela tiden tänker på den som ligger bakom och observerar dig.

    Återkom gärna med rapport om hur det gick.

    Lycka till!

  9. #1339
    Medlem pepe1302s avatar
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    63
    Hej
    Ännu en som tänkte försöka sig på A-behörigheten på ålderns höst (46 år). Fick mitt intyg i fredags och ska gå riskettan på Lördag. Tänkte boka upp 5 lektioner på trafikskolan och övningsköra med min svåger så mycket som möjligt och boka in risktvåan ganska snart.

    Teorin tänkte jag plugga själv och försöka klara av innan augusti för att sedan köra, köra, köra och boka uppkörning redan i höst.

    Fortsättning följer.....

  10. #1340
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    140
    Citat Ursprungligen postat av Grusbusen Visa inlägg
    cbr600f: Jag körde upp idag i Kalmar och blev godkänd.
    Man får ta och gratulera!

    Citat Ursprungligen postat av pepe1302 Visa inlägg
    Fortsättning följer.....
    Kör hårt!

Liknande ämnen

  1. Ny på det här. Vilka mc-glasögon?
    Av Iceman7 i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2020-06-04, 16:23
  2. Vilka allvädershandskar?
    Av Mymlan i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-06-18, 00:05
  3. Vilka event ?
    Av pentti01 i forum Off topic
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-04-04, 03:00
  4. A1 kort, vilka kurser MÅSTE man gå?
    Av Dannne11 i forum MC-kort
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-04-25, 10:48
  5. Vilka kör ännu?
    Av Jonas i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-12-08, 17:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •