Sidan 149 av 180 FörstaFörsta ... 4999139147148149150151159 ... SistaSista
Resultat 1 481 till 1 490 av 1799

Ämne: Vilka tar mc-kort nu??

  1. #1481
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Solna
    Inlägg
    41
    Jag körde igår, men är svårt att få loss mina handledare, man är utlämnad åt dem.
    Glad Påsk!

  2. #1482
    Erfarenheter från uppkörning i Sandviken skulle uppskattas. Uppkörning inom kort...

  3. #1483
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    Vislanda, Kronoberg
    Inlägg
    276
    Jag ska börja på kortet nu...
    Risk 1A den 30/5 sen bär det av med övningskörning.
    Using Tapatalk

  4. #1484
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2013
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    9
    Tjena!

    Har precis börjat jobba mot att ta A-kortet i sommar, va ute och körde lite lågfart på en kompis Kawa ZR-7. Fy fasike va svårt det va!

    Jag tänkte lite kaxigt att det skulle gå helt okej eftersom jag kört massa moppe och lite cross innan men icke. Det största problemet är helt klart 180 graders vändningen där jag har stora problem att motluta för att hålla balansen vid fullt styrutslag.

    Tips mottages tacksamt, ska ut och nöta på måndag kväll igen.

  5. #1485
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Citat Ursprungligen postat av Karocko Visa inlägg
    Tjena!



    Har precis börjat jobba mot att ta A-kortet i sommar, va ute och körde lite lågfart på en kompis Kawa ZR-7. Fy fasike va svårt det va!



    Jag tänkte lite kaxigt att det skulle gå helt okej eftersom jag kört massa moppe och lite cross innan men icke. Det största problemet är helt klart 180 graders vändningen där jag har stora problem att motluta för att hålla balansen vid fullt styrutslag.



    Tips mottages tacksamt, ska ut och nöta på måndag kväll igen.

    Ett tips är att nöta, nöta & nöta. Sen kommer känslan automatiskt när du börjar få in känslan för hojens vikt, koppling och gas.
    Samtidigt är det ju rätt så kul så det är ju inte någon uppoffring direkt :-D


    Så kan det gå…

  6. #1486
    Medlem ThompaBs avatar
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    143
    Citat Ursprungligen postat av Karocko Visa inlägg
    Tjena!



    Har precis börjat jobba mot att ta A-kortet i sommar, va ute och körde lite lågfart på en kompis Kawa ZR-7. Fy fasike va svårt det va!



    Jag tänkte lite kaxigt att det skulle gå helt okej eftersom jag kört massa moppe och lite cross innan men icke. Det största problemet är helt klart 180 graders vändningen där jag har stora problem att motluta för att hålla balansen vid fullt styrutslag.



    Tips mottages tacksamt, ska ut och nöta på måndag kväll igen.

    Höj blicken och titta dit du ska istället för att titta på var du är så ska du se att det löser många balansproblem.

  7. #1487
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Solna
    Inlägg
    41
    Citat Ursprungligen postat av Karocko Visa inlägg
    Tjena!

    ..... Det största problemet är helt klart 180 graders vändningen där jag har stora problem att motluta för att hålla balansen vid fullt styrutslag.

    Tips mottages tacksamt, ska ut och nöta på måndag kväll igen.
    - Testa medluta och inte motluta om du lutar åt samma håll du tenderar att tippa, så vrids höften åt motsatt håll och håller mc-n upprätt.

    - När du styr och svänger tex vänster....tryck med högerhanden istället för att dra med vänsterhand. Och vice versa.

    - Konbana...håll blicken 2 koner framför....

    - Använd fotbromsen när det behövs...
    Senast redigerat av Attila den 2014-04-27 klockan 07:19.

  8. #1488
    Medlem Phaedres avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Svartsjö, Ekerö
    Inlägg
    271
    Citat Ursprungligen postat av Karocko Visa inlägg
    Tjena!
    ....
    Tips mottages tacksamt, ska ut och nöta på måndag kväll igen.
    Jag föreslår att du testar att sitta så långt fram du bara kan, och håll åt lite med knäna. Det ökar kontakten mellan höfterna och mc och ger bättre kontroll.
    Sen är det olika hur man själv upplever det men det är ju bara att testa varje tips några gånger, tills man hittar det som funkar bäst för en själv.
    Och egentligen är väl det enda vettiga tipset att nöta, nöta ännu mer och sen nöta lite extra. Till slut sitter det :-D

    Just det, blicken i skyn, inte bara långt fram utan verkligen uppåt, tills man slappnar av och börjar lita på sitt perifera seende. Kanske inte ska börja bland konerna med det :-P
    Senast redigerat av Phaedre den 2014-04-27 klockan 09:06.
    ~~~~~~~~~
    Chin, chin!

  9. #1489
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    196
    Övning och åter övning. Till slut kommer det som en blixt från klar himmel. Skitlätt när man väl förstått tekniken. Jag hade jätteproblem med just lågfarten/manöver , men klarade högfarten direkt på första försöket. Andra hade problem med högfartsprovet och fick nöta på det. Det där kommer av sig själv om du bara kör på. Regel nr 1 vid lågfartsprovet: Håll blicken dit du skall!

  10. #1490
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Tänk på att det är lågfart och inte parkering. Med det avses att det förvisso ska sakta men du ska ju inte stå still.

    /Freddo

Liknande ämnen

  1. Ny på det här. Vilka mc-glasögon?
    Av Iceman7 i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2020-06-04, 16:23
  2. Vilka allvädershandskar?
    Av Mymlan i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-06-18, 00:05
  3. Vilka event ?
    Av pentti01 i forum Off topic
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-04-04, 03:00
  4. A1 kort, vilka kurser MÅSTE man gå?
    Av Dannne11 i forum MC-kort
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-04-25, 10:48
  5. Vilka kör ännu?
    Av Jonas i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-12-08, 17:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •