Sidan 165 av 180 FörstaFörsta ... 65115155163164165166167175 ... SistaSista
Resultat 1 641 till 1 650 av 1799

Ämne: Vilka tar mc-kort nu??

  1. #1641
    Medlem A76s avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Mölndal
    Inlägg
    17
    Jag har redan hoj Körde upp på min egna (men genom skolan). En Honda CBF 600 sa.
    Ja, det lär blir många körningar framöver - det finns kläder om man fryser - och handtagsvärmare Så, än ska inte "lillen" vinternattas

  2. #1642
    Medlem BeSts avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    96
    Citat Ursprungligen postat av A76 Visa inlägg
    Jag har redan hoj Körde upp på min egna (men genom skolan). En Honda CBF 600 sa.
    Ja, det lär blir många körningar framöver - det finns kläder om man fryser - och handtagsvärmare Så, än ska inte "lillen" vinternattas
    Ahhh, läste det nu i din text, står ju mitt framför näsan där står det ju vilken hoj du har !

    Yes, man börjar bli expert att läsa väderleksrapporter.
    Håller med, man får klä på sej (till en viss gräns)
    Regn är väl det som är det tradigaste......

    Så j*la gött att "få" köra helt på egen hand !
    Men det är ju också så, att nu fortsätter utbildningen. Kursplanen får man dock själv ansvara för....
    Senast redigerat av BeSt den 2014-10-21 klockan 14:41.

  3. #1643
    Medlem A76s avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Mölndal
    Inlägg
    17
    Det är ju nu den riktiga träningen börjar! Jag ser mej själv som nybörjare och mc-kortet är bara början på att kunna bli en bra mc-förare i framtiden Men visst är det såååå jäkla gött att ha kortet - maj gad vilken underbar känsla!! På första försöket oxå - och tjej (statistiken har talat emot mej - men den kunde tydligen ta sej i röven ) *känner mej grym*

  4. #1644
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Ale, 3 mil norr om Götlaborg
    Inlägg
    66
    Citat Ursprungligen postat av A76 Visa inlägg
    JAAAAAAAAAAA - jag har mc-kort!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Underbart skönt - jag är strålande GLAAAD nu
    Fan va gött *pustar ut*
    Så jäkla gôtt att höra! 100000000 grattis Det är verkligen en härlig känsla efteråt. Lättnad, glädje och lite stolthet, ja, grymt helt enkelt.

    Och jag håller med, bara fortsätta hänga på SMHI, kolla väder, be till vädergudarna och sen är det bara att köra. Att frysa lite är väl bara karaktärsdanande (tror mamma sa det). Kör försiktigt så syns vi på vägarna!

    /Pin

  5. #1645
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Pin Visa inlägg
    Så jäkla gôtt att höra! 100000000 grattis Det är verkligen en härlig känsla efteråt. Lättnad, glädje och lite stolthet, ja, grymt helt enkelt.

    Och jag håller med, bara fortsätta hänga på SMHI, kolla väder, be till vädergudarna och sen är det bara att köra. Att frysa lite är väl bara karaktärsdanande (tror mamma sa det). Kör försiktigt så syns vi på vägarna!

    /Pin
    Med den hoj du har kan du strunta i vädret. Som jag brukar säga, det är inställningen hos föraren och bra kläder, som avgör när vädret är för dåligt.
    Ett tips om du skall ha hojen till att pendla med, är att utrusta den med en vindruta och värmehandtag.

  6. #1646
    Medlem A76s avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Mölndal
    Inlägg
    17
    Värmehandtag är redan monterade! Och jag har varma kläder! Så jag kommer köra så länge det går (= inte är halt) :-)

  7. #1647
    Medlem BeSts avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    96
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    .......................... Med den hoj du har kan du strunta i vädret. Som jag brukar säga, det är inställningen hos föraren och bra kläder, som avgör när vädret är för dåligt.
    Ett tips om du skall ha hojen till att pendla med, är att utrusta den med en vindruta och värmehandtag.
    För min del så tar det emot att sticka ut när det regnar, och det är mest med omtanke om hojen....
    Pendlar man, och det har jag funderingar på att göra men under den varmare tiden på året, så har man inte mycket att välja på - regn, eller inte, köra måste man.

    Har hyfsat bra kåpa men den täcker inte händerna. En fråga - hur pass bra är skyddet för händerna (fartvind) med sk handtagssydd ?

    Köra under vintern, när väder tillåter - fick en tanke om det när jag hörde kommentaren:
    "jag kör inte när dom börjat salta vägarna, saltet tar för hårt på hojen".
    Men det bör man kanske ha i beaktande mest när vägarna är blöta ? Jag menar en torr vinterväg, som varit saltad, kan väl inte "skada" ? Iofs så kan grus som innehåller salt yra upp å lägga sej på hojen....... (?)

  8. #1648
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av BeSt Visa inlägg
    För min del så tar det emot att sticka ut när det regnar, och det är mest med omtanke om hojen....
    Pendlar man, och det har jag funderingar på att göra men under den varmare tiden på året, så har man inte mycket att välja på - regn, eller inte, köra måste man.

    Har hyfsat bra kåpa men den täcker inte händerna. En fråga - hur pass bra är skyddet för händerna (fartvind) med sk handtagssydd ?

    Köra under vintern, när väder tillåter - fick en tanke om det när jag hörde kommentaren:
    "jag kör inte när dom börjat salta vägarna, saltet tar för hårt på hojen".
    Men det bör man kanske ha i beaktande mest när vägarna är blöta ? Jag menar en torr vinterväg, som varit saltad, kan väl inte "skada" ? Iofs så kan grus som innehåller salt yra upp å lägga sej på hojen....... (?)
    När det gäller händerna, så finns det bara två lösningar vid häftigt regn, antingen riktigt vattentäta handskar, inte sk. waterproof, de funkar inte utan du blir fuktig inuti dem, eller handtagsmuffar. De som Biltema har är lite klumpiga , men funkar bra, håller händerna torra och framför allt, så håller de fartvinden borta.
    Handtagsskydd eller sk. musöron är bara kosmetika i dåligt väder.
    När det gäller saltning så är det ett problem eftersom hojarna har ett väldigt dåligt rostskydd.
    Ett helsike om man pendlar på vintern, för då kanske man inte kan tvätta hojen så ofta.
    Om man trots allt skall ge sig ut i saltet, så skall man nog spraya hojen med någon sorts tectyl (färglös) eller liknande som man får ta till avfettning senare för att få bort.

  9. #1649
    Medlem _marie_s avatar
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Gävleborg
    Inlägg
    56
    Verkar ha stått stilla lite i den här tråden - så jag kliver väl helt sonika in här och räcker upp en hand
    Jag har efter 26 år på 4 hjul äntligen bestämt mig för att prova hur det är med 2 hjul. Har väl alltid velat ta MC-kort men aldrig riktigt kommit till skott - och bättre sent än aldrig!
    Både jag och sambon har fått det här infallet nu och införskaffat varsin hoj för att köra igång. Eftersom jag är helt ny på det här med 2 hjul så har jag riktat in mig på att köra så mycket som möjligt i sommar för att nästa år satsa på att ta kortet.

  10. #1650
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Det är rätt! Jag tog A-kort nästan exakt 30 år efter B-kortet, skilde bara ca en månad. Det enda jag ångrar är att jag inte tog det tidigare. Men ungar och ekonomi har varit hinder på vägen.
    /Erik

Liknande ämnen

  1. Ny på det här. Vilka mc-glasögon?
    Av Iceman7 i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2020-06-04, 16:23
  2. Vilka allvädershandskar?
    Av Mymlan i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-06-18, 00:05
  3. Vilka event ?
    Av pentti01 i forum Off topic
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-04-04, 03:00
  4. A1 kort, vilka kurser MÅSTE man gå?
    Av Dannne11 i forum MC-kort
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-04-25, 10:48
  5. Vilka kör ännu?
    Av Jonas i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-12-08, 17:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •