Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 22

Ämne: Gruppåkning - rekommendationer & regler?

  1. #11
    Medlem Gurrags avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    736
    Jättebra information!

    En liten idé är att vi kanske skulle anordna en eftermiddag eller förmiddag i vår där Hojens medlemar övar att köra i kolon med tecken, bromsning m.m. Är detta intressant så kan jag skapa en ny tråd angående detta.

  2. #12
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    Jo 1 sek är tajt, de kanske tänker på den snett framför. Jag brukar hålla minst 3 sek till den rakt framför mig (jag räknar 1001, 1002, 1003 osv), den snett framför mig har jag ett öga på.
    Jo så tolkar jag det oxå. Men om man väljer eget spår i kurva så frångår man ju kort zick-zack. Och då blir det 1 sek till framförvarande.

  3. #13
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Personligen gillar jag den danska varianten bäst. Precis som Nina skriver ger den aktivitet och risken att tappa bort någon finns inte.

    Öppen grupp brukar inte funka så bra tycker jag. Några drar iväg som "skållade troll" för att sedan stå någonstans och vänta. Risken att tappa bort någon är uppenbar, sker nästan alltid. Den här varianten funkar bra för en liten grupp där alla kör ungefär lika och känner varandra. Ingenting för en grupp med blandade typer av hojar och erfarenhet. Den stackare som ligger sist kör ofta på gränsen av sin förmåga för att hänga med och så fort övriga ser honom/henne drar dom iväg och siste man får aldrig vila utan får pressa sig än mer för att hänga med.

    Den samlade gruppen kan också ge en del problem om man är på olika nivå. De mer erfarna förarna tycker ofta att det går för långsamt och börjar byta platser etc.

    Gruppkörning kan vara jätte-kul om alla är disciplinerade och håller sina platser. Efter ett tag lär man känna varandras sätt att köra. Bra om man har samma person bakom sig ofta. Bra är också att diskutera hur man vill ha det. Brukar diskutera med bakomvarande hur jag vill ha det genom att ge tips på placering och avstånd som passar mig. Åkte på en resa genom Finland och Norge på sammanlagt 350 mil i grupp och det gick mycket bra hela tiden tack vare att vi gått igenom det hela i förväg. Vi var så jämna i körstil att det funkade bra med en samlad, tight grupp.

    En annan sak som inte direkt berör körningen är att alla ska tanka samtidigt, oavsett om det behövs eller ej. Annars är det alltid någon som får slut på bensin med det strul det innebär med att leta mackar etc. Eventuella rökare ska tanka först, för att vara klara att åka när alla andra är det. Lite sådana enkla regler gör att körningen flyter så mycket bättre.

    Sammanfattningsvis kan jag säga att all form av gruppkörning kan fungera, med rätt typ av deltagare. Den danska modellen funkar nog bäst för vårt gäng när vi är ute, med tanke på våra olika typer av hojar och olika vana både vid mc-körning generellt och gruppkörning speciellt.

    Tycker att vi ska testa att köra danskt nästa gång vi ger oss ut, redan i morgon för en del av oss.
    ~ Mats

    Min blogg

  4. #14
    Medlem adaras avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    141
    Massor med bra information, tack!=)

    Ska bli kul att testa köra i grupp, men jag får nog köra en del själv först, man vill ju inte enbart hindra gruppen heller. Men ju mindre grupp desto enklare lär det ju bli.

    Den danska versionen låter väldigt kul! Kanske svårare för en nybörjare dock, det lär kräva lite mer av varje gruppmedlem. Öppen grupp kan också funka så länge man bestämmer fasta platser man ska vänta/samlas på och folk är såpass säkra i sig själv att dom inte försöka överprestera.

  5. #15
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av adara Visa inlägg
    Massor med bra information, tack!=)

    Ska bli kul att testa köra i grupp, men jag får nog köra en del själv först, man vill ju inte enbart hindra gruppen heller. Men ju mindre grupp desto enklare lär det ju bli.

    Den danska versionen låter väldigt kul! Kanske svårare för en nybörjare dock, det lär kräva lite mer av varje gruppmedlem. Öppen grupp kan också funka så länge man bestämmer fasta platser man ska vänta/samlas på och folk är såpass säkra i sig själv att dom inte försöka överprestera.
    Den danska versionen är den allra enklaste, framför allt för nybörjare. Ingen risk att komma bort, det står alltid en hoj vid nästa korsning du kommer till. Behöver aldrig fundera över vägval utan det flyter bara på. Oerhört effektivt sätt att köra på. Kräver egentligen inget mer än att du som två:a i gruppen stannar där ledaren anvisar och startar igen när du ser kö-karlen/väggen komma. Den personen ska lämpligen vara lätt att identifiera, gärna med en lysande väst eller jacka.

    Häng med nästa gång det blir dags, tror inte du kommer ångra dig. Någon gång måste vara den första och vi har alla varit nybörjare. Här har du ett utmärkt tillfälle att knyta kontakter och ställa frågor om allt du undrar över. Troligen har någon i gruppen erfarenhet eller kunskap om var svaret finns att finna.
    ~ Mats

    Min blogg

  6. #16
    Medlem adaras avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    141
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den danska versionen är den allra enklaste, framför allt för nybörjare. Ingen risk att komma bort, det står alltid en hoj vid nästa korsning du kommer till. Behöver aldrig fundera över vägval utan det flyter bara på. Oerhört effektivt sätt att köra på. Kräver egentligen inget mer än att du som två:a i gruppen stannar där ledaren anvisar och startar igen när du ser kö-karlen/väggen komma. Den personen ska lämpligen vara lätt att identifiera, gärna med en lysande väst eller jacka.

    Häng med nästa gång det blir dags, tror inte du kommer ångra dig. Någon gång måste vara den första och vi har alla varit nybörjare. Här har du ett utmärkt tillfälle att knyta kontakter och ställa frågor om allt du undrar över. Troligen har någon i gruppen erfarenhet eller kunskap om var svaret finns att finna.
    Sedär.. det lät ju bra! Jag hänger gärna på ngn gång, absolut - måste bara blir klar med styrlappen först=)

  7. #17
    Mc-Bosse
    Gäst

    Innan A:et finns på körkortet...

    Citat Ursprungligen postat av adara Visa inlägg
    Sedär.. det lät ju bra! Jag hänger gärna på ngn gång, absolut - måste bara blir klar med styrlappen först=)
    Jag tror faktiskt att det t o m skulle gå för sig att komma med bil/moped/cykel/hästkärra eller gåendes till startplatsen för kortegen med full skyddsutrustning innan man fått A på sitt kort och sen åka bakpå någon... men det är bara vad jag tror eftersom det är snällheten som flödar här på hojen.nu!

  8. #18
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Ja varför inte? Skulle kunna vara så att de som är vana att skjutsa som Mats t ex, skulle kunna köra förbi och ta med nån som ännu inte fått lappen. På så vis kan även de som vill men inte kan ännu följa med i alla fall. =)

  9. #19
    Medlem adaras avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    141
    Självklart ett väldigt lockande erbjudande men jag måste nog komplettera min utrustning först=) Fick dela upp det hela, det blev lite väl dyrt att köpa allt på en gång.

    Verkar som vi (sambon och jag) är i Uppsala nästa lördag så jag ska nog titta förbi Lelles MC. Dom verkar ha en hel del, iaf om man tittar på deras webbshop.

    Men jag ser fram emot att åka med ngn tur när jag har lappen, det känns som ett väldigt trevligt gäng man har hittat här=)

  10. #20
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    Ja varför inte? Skulle kunna vara så att de som är vana att skjutsa som Mats t ex, skulle kunna köra förbi och ta med nån som ännu inte fått lappen. På så vis kan även de som vill men inte kan ännu följa med i alla fall. =)
    Absolut, jag tar gärna passagerare om jag kör solo. Tror att detsamma även gäller för "Hobbe"(Niclas)
    ~ Mats

    Min blogg

Liknande ämnen

  1. Regler för Köp & Sälj!
    Av pewa i forum Köp & Sälj
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-09-17, 22:51
  2. Regler för ombyggnation customhoj?
    Av topsteen i forum Custom
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-03-29, 07:41
  3. Regler för bakskärm
    Av Slowmec i forum Mekhörnan
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-05-05, 23:19
  4. Regler för stelbent
    Av Grana i forum Mekhörnan
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-09-07, 22:29
  5. Regler för övningskörning
    Av Fredd i forum MC-kort
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2007-08-25, 12:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •