Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 22

Ämne: Gruppåkning - rekommendationer & regler?

  1. #1
    Medlem adaras avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    141

    Gruppåkning - rekommendationer & regler?

    Nu går jag kanske händelserna lite i förväg här (har ju inte ens kortet än=) men jag är nyfiken..

    Hur ska man bete sig / vad är det man ska tänka på när man åker i grupp? Det självklara är väl att inte åka för nära utan fortfarande håller ett rimligt avstånd, men utöver det finns det ju säkert annat som är bra att veta.

    Finns det tex handsignaler man borde känna till? Åker man i ngn form av formation (tex varannan i vänstra/högra delen av körfältet)? Hur gör man vid ett rödljus, stanna i rad eller bredvid?

  2. #2
    Medlem Gurrags avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    736
    Bra att du lyfter ämnet. Behöver också lite kunskap i ämnet.

  3. #3
    Medlem obans avatar
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Ale
    Inlägg
    177
    Denna information har jag lånat rätt av ifrån YamahaCustomClub, tycker den är rätt bra.
    ------------
    MC KÖRNING I GRUPP OCH KOLONN
    Det är både fascinerande och kul att köra hoj i en grupp, men det är definitivt inte ofarligt.
    Det är därför viktigt att vi följer några enkla regler både för vår egen och andras säkerhet.

    Första hojen kör längst ut till vänster vid mittlinjen och därefter formerar man sig i zig-zag formation.

    Detta ger ett bättre synfält och manöverutrymme om något går snett.
    Bilisterna ser oss bättre och vill förhoppningsvis respektera oss.

    Se till att du inte placerar dig i framförvarandes "döda vinkel".
    I kurvor väljer du givetvis eget spår och utökar avståndet till framförvarande.

    Använd dina blinkers

    Dom där fyra gula grejorna på din hoj är inte bara en dekoration... Om hojen framför dig blinkar höger för att svänga av, använd dina blinkers du också! Dels visar du bakomvarande hoj att du ska svänga, dels är det även en "kvittens" till framförvarande hoj att du sett att ni ska svänga.
    Men du, kom ihåg att stänga av dina blinkers när du väl svängt.


    Det finns i lagen en regel som säger att man inte får bryta en kolonn utan den skall ses som ett fordon.
    Om detta gäller MC vet vi ej säkert.

    När du skall fylla på din "rad" görs det alltid bakifrån.
    SKIFTA ALDRIG RAD UNDER KÖRNINGEN!

    Överdriv din placering i formationen något.
    Förutom en ökad bromssträcka blir det aldrig någon tveksamhet om du är vänster eller höger hoj.
    Avståndet mellan cyklarna bestäms av hastigheten och naturligtvis vägförhållanden.
    Oftast vill det passa med 1 sekund mellan cyklarna dvs. ca 15 meter vid 60km/tim.

    När man skall stanna vid en vägkorsning eller liknande går höger hoj upp vid sidan om vänster hoj.
    Detta gör kolonnen kortare så man får en bättre uppsikt samt att man kommer fortare över korsningen.
    Normalt finns det utsedda "hjälpare" i gruppen som stoppar trafiken i respektive körbana så att alla kommer över på en gång.

    Längst fram i kolonnen kör vår vägvisare.
    Denna hoj håller en låg och jämn fart.
    Är du ovan med kolonnkörning eller om du har en mindre hoj bör du ligga så långt fram som möjligt.
    Ju längre bak du kommer ju ojämnare blir farten och ibland kan det gå mycket fort längst bak.
    Detta kallar vi gummibandsprincipen.
    Längst bak kör en "uppsamlare" som hjälper till om någon får problem.

    Omkörningar
    När kolonnen gör omkörningar går höger hoj ut bakom vänster hoj så att kolonnen blir en lång rad.
    När du kör om, tänk på hur många som hängde på och att även dom får plats mellan dig och fordonet ni körde om. Om du kör om direkt efter hojen framför dig, tänk på att bara för att han/hon hade tid och plats att köra om så är det inte automatiskt säkert även för dig att köra om.
    Om kolonnen får in en omkörande bil mitt i måste stor försiktighet iakttagas.
    Börja inte bråka med bilisten utan håll din plats i kolonnen.

    Ha en trevlig tur.

  4. #4
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Man kör i kolonn. I kolonnkörning ligger man varannan mc på lagom avstånd. Vissa kallar det zickzack-körning, man ligger aldrig rakt bakom framförvarande med tanke på siktsträcka och reaktions- och bromssträcka.
    Den första hojen (körkarlen) kanske ligger till vänster i körfältet, då kör mc nr 2 på höger sida i körfältet. Nr 3 ligger till vänster i körfältet och så där placerar sig hela gruppen till siste man som kallas för Väggen.

    Byter körkarlen placering till höger i körfältet byter hela gruppen sin placering. De som kan det här fullt ut är äldre mc-förare som kört bortåt 40-50 år. Där är det ingen osäkerhet, alla bara byter placering i ett nafs, det ser jättenajs ut när man kör med dom. =)

    Vad gäller tecken finns det lite olika har jag sett men man brukar oftast fatta vad som menas. Stopp är samma som polismans tecken, en arm upp med handflatan synlig framåt, höger/vänster pekas åt resp håll, pekas det på tanken behöver man tanka. Vissa kan blinka med handen, då har man glömt på blinkers medan andra pekar på blinkersen bak på den sida där det blinkar. Hem kan betyda att man knyter näven och lägger den ovanpå hjälmen (samma tecken som militären använder).

    Körning i rakt led (kurvig väg) är en sträckt arm rakt upp, handflatan är vänd mot föraren. Att man kanske inte kör kolonn på kurvig väg har att göra med att man kan behöva hela körfältets bredd, då vill man inte ha nån bredvid sig. För det kan hända att den snett bakomvarande hinner ikapp jämsides ibland.

    Har nog glömt nåt, fyll på.

  5. #5
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Ja just det, man håller räkningen och kollen bakåt. Om den bakomvarande stannat måste man stanna också. Man står kvar där man stannat, ingen vänder om och ser vad som är fel, det gör körkarlen längst fram. När man ser att de bakomvarande kommer körande kan man fortsätta.
    Senast redigerat av Nina den 2009-08-28 klockan 10:02.

  6. #6
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    Fundering. Nina skrev ett delvis svar men ställer ändå frågan.

    Yamaha klubben skriver 1 sek mellan hojarna samt att vid kurvor väljer man eget spår.
    Det låter som om det kan bli lite tight om det uppkommer en bromssituation i en kurva.

  7. #7
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Linnex Visa inlägg
    Yamaha klubben skriver 1 sek mellan hojarna samt att vid kurvor väljer man eget spår.
    Det låter som om det kan bli lite tight om det uppkommer en bromssituation i en kurva.
    Jo 1 sek är tajt, de kanske tänker på den snett framför. Jag brukar hålla minst 3 sek till den rakt framför mig (jag räknar 1001, 1002, 1003 osv), den snett framför mig har jag ett öga på.

    Det beror på hur kurvig vägen är, ibland kan man inte köra i kolonn på en väldigt kurvig väg och då får man köra på led så man kan utnyttja hela körfältets bredd.

  8. #8
    Hilda
    Gäst
    Finns nog lika många åsikter om kolonn/kortege körning som hojförare nästan

    Jag har kört i ganska många korteger, och det enda som är gemensamt för alla är att man kör i zick zack förutom på smala vägar där man kör på led och stannar om den bakom en stannar för att så småningom få stopp på kortegen hela vägen fram.

    Det som kan skilja mycket är hur man håller sina positioner, vissa gör precis som Nina beskriver medan andra blir vansinniga om du byter postition.Om någon lämnar kortegen skall bakomvarande hoj istället köra fram och ta den andras plats.

    Är det en organiserad körning brukar den som är Road Captain eller körkarl ha en genomgång innan start för att informera om just den körningens förhållningsregler.
    Om han inte gör det ... fråga.... så slipper man irritationer och obehagliga överraskningar.

    Angående 1 sek regeln, så är det ju inte lätt att hålla koll på tid eller klocka när man kör
    Jag fick ett kanonbra tips när jag var nybörjare, att när du ser framförvarandes ögon i hans backspegel har du lagom avstånd och marginaler. Då menar jag den som ligger framför dig i tex vänster led inte den snett framför dig till höger tex(vet inte om det blev tydligare nu )
    Senast redigerat av Hilda den 2009-08-28 klockan 09:54.

  9. #9
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Här är lite olika sorters gruppkörningar, sen kan det skilja lite ibland men ledaren bör ha genomgång hur det ska gå till under körningen.

    Dansk körning (min favorit):
    Denna syftar till att körkarlen vid varje korsning pekar på vägrenen vart mc nummer två ska stå. Den ska stå i den riktning som körkarlen kört och visar vart gruppen ska köra. Mycket bra system om det finns många korsningar etc.
    Detta system ger konstant full aktivitet och växling på positioner i gruppen, alla får bli mc nr 2 i tur och ordning. MC nr 2 låter hela gruppen passera och inväntar väggen, när han syns i spegeln kör man ut och placerar sig framför honom och är då näst sist i hela gruppen.

    Öppen grupp
    En snabb grupp, den snabbaste kör först, näst snabbast kör som nr 2 osv.
    Märker man att den bakom inte håller 3 sek släpps denne fram till lämplig position.

    Samlad grupp
    Gruppen kör ihop. Osäkra eller ovana förare placeras relativt långt fram i gruppen. Den som kör långsammast styr hela gruppens hastighet, därför är det bra att ha honom/henne långt fram.
    Senast redigerat av Nina den 2009-08-28 klockan 10:54. Anledning: Stavningskontroll

  10. #10
    Medlem Jonas76s avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    249
    Vi är nåra kompisar som brukar dra ut o köra i grupp, men för det mesta så brukar det bli att man har sitt eget tempo....allt från attack tempo till "kryp" tempo...fast vi brukar samlas upp vid nån korsning igen efter nåra kilometer sen blir det samma veva igen...det funkar för mig...å andra sidan kör jag gärna med lite högre tempo på kurviga vägar...personligen får jag ut mer av en sån körning.
    KTM 950SM

Liknande ämnen

  1. Regler för Köp & Sälj!
    Av pewa i forum Köp & Sälj
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-09-17, 22:51
  2. Regler för ombyggnation customhoj?
    Av topsteen i forum Custom
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-03-29, 07:41
  3. Regler för bakskärm
    Av Slowmec i forum Mekhörnan
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-05-05, 23:19
  4. Regler för stelbent
    Av Grana i forum Mekhörnan
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-09-07, 22:29
  5. Regler för övningskörning
    Av Fredd i forum MC-kort
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2007-08-25, 12:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •