Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 19 av 19

Ämne: Däck - slang eller ej

  1. #11
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av Guzzi-Leif Visa inlägg
    Moderna ekerhjul = slanglöst (Guzzi var mig veterligen först med det konceptet, pilutta dig Mats ;-)
    Är väl bara ekerhjul till storbumsar och landsvägshojar som har slanglöst, alla nya offroadhojar jag sett har slang av praktiska skäl.
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  2. #12
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Citat Ursprungligen postat av Molgan Visa inlägg
    Är väl bara ekerhjul till storbumsar och landsvägshojar som har slanglöst, alla nya offroadhojar jag sett har slang av praktiska skäl.
    Du har förstås rätt.
    Jag sitter för hårt fast i asfalten...

  3. #13
    Mc-Bosse
    Gäst
    Hittade var man kan köpa originaldelar till en Honda CB 250 -81. Allra längst ner på sidan under Tyres Section finns Inner Tube både fram och bak att köpa så jag tycker då att Evavinds mekare verkar ha klart för sig.

    http://www.wemoto.com/index.dyn?oid=24969

  4. #14
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Kul,

    Vill alltid bredda mitt vetande. Var Guzzi före BMW alltså? Trodde i min enfald att BMW:s GS-modeller var först, vilket alltså var fel. Vet att Guzzi varit innovativa inte minst vad det gäller bromsar. Är alla moderna Guzzi, med eker-hjul slanglösa?
    Jag sökte lite i mina böcker för att kunna ange källan till mitt påstående om Guzzis tidighet men hittar det inte. Alltså får jag ta tillbaka det där.

    Jag TROR att det varit spridda skurar med slanglösheten på senare tid men VET att min Stelvio är slanglös.

    Ingen bra dag för mig och min trovärdighet.... Måste skärpa mig!

  5. #15
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    "Ekrarna var nitade vid själva fälgen på något sätt.
    Klart det var så, Comstar-fälgarna hade ju gjuten eller valsad fälgbana och sen plåtekrar som var nitade vid en kant i dessa. Så var det ju

    Fortfarande går de nog att köra med slanglösa däck om man monterar såna, å lika bra med slang i slangdäck förmodligen.

  6. #16
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Vad får man för negativa konsekvenser av att ha slang i ett däck avsett att köras slanglöst?
    Du kan bl a få luft mellan slang och däck vilket kan ge ökad värmeutveckling iom att slangen då kan röra sig. Poof! om man har otur. Ett däck gjort för slang är ju inte tätt utan släpper igenom luft då slangen är mediet som håller luften, ett Tubeless är tätt i sig vilket ger två täta lager som potentiellt kan gnida mot varandra när däcket rör sig över underlaget...

    En inte helt akademiskt korrekt beskrivning... men på ett ungefär

  7. #17
    Medlem on2wheels avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Huvudstaden
    Inlägg
    202

    Ekerfälgar!

    Tjaba
    Ser att diskutionen handlar om slang eller ej.

    Min erfarenhet ang detta är att ekerfälgar med ekrar placerade mitt i fälgbanan typ äldre ekerfälgar "läcker" luft i eker infästningen om vi använder slanglösa däck, hitils så har alla tätningsförsök varit misslyckade, inte till en början kanske, men efter några tusen km så börjar det läcka lite här och där och med tanke på att det är några hundra hål i fälgbanorna så är det inte så konstigt att läckage uppstår, och att det dessutom helatiden rör på sig lite i vartenda hål då ekern är just flexibel, så är det nog svårt att uppnå absolut täthet i fälgen antagligen.

    BMW R 1200 GS Adv. Te.x. har sina ekrar placerade i ytter kant på fälgen och påverkar således inte slanglösheten. En djävligt snyg ekerfälg för övrigt, i mitt tycke då!!

    Mins inte nu, om det var Husqvqrna eller Husaberg som till i år har tagit fram ett patent på en ekerfälg med centralt placerade ekrar och som är slanglöst.
    De fälgarna har ett 4 mm tjockt och 45 mm brett gummiband ipressat i en speciell fals (två falsar en på varje sida i fälg banan) mot ekerinfästningen och som i och med det gör fälgen luft tät.

    Fast säkert så finns det både fler lösningar och många fler försök att lösa detta dilemma, men generelt så är bästa lösningen hitils en slang för allt från stora tungafordon, då med delade fälgar för varma/kalla klimat som runt öken områden och så, så att fälgen kan absorbera alla de tempraturskilnader och storleks förändringar som uppstår mellan iskall natt till stekande dag, antagligen flera mm åt alla håll och kanter, till ett vanlig enkelt cykel hjul!

    Men antagligen finns det undantag och varianter som jag har missat.... Är ju precis som er, liktsom bara människa typ.

    2o)
    Senast redigerat av on2wheel den 2009-08-28 klockan 09:21.

  8. #18
    Medlem on2wheels avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Huvudstaden
    Inlägg
    202

    För övrigt!

    Hej igen.
    Lite mer tid nu!
    Så har jag precis konverterat min GS 750 L 1981, den på avataren, från slang till slanglöst, inga som helst "tapp" av lufttryck ännu, har rullat nu i 33 dagar med de nya däcken eller 1300 km, super nöjd.

    Behövde ett par konverterings ventiler och ordentlig rengöring av fälgbanorna invändigt, från åratal av gummi avlagringar och vägsmuts.

    Mina alufälgar hade ingen "smälla på kant/list" i fälgen utan var helt släta i fälgbanan så det lät nästan ingenting när jag luftade i däcken, lite märkligt kanske men helt klart så funkade det ändå.

    Risken som kan finnas idag är om lufttrycket sjuker till en såndan låg nivå att däcket tappar kontakten med fälgsargen så.... psssssss......
    Har kollat lufttrycket istortsätt var och varannan dag, för att kunna lära mig om detta. Ser bra ut och återgår sedan en tid så sakterliga till en mer normal luft koll, ett par tre gånger i månaden eller så!

    Lite luft är däckens bödel......

    Vi syns på gatorna kanske.... 2o)

  9. #19
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Min förra Guzzi, med gjutna hjul och slanglösa däck, blev en riktig rysare under en period. Hade sådan korrosion på framfälgens insida att det blev pyspunka. Ibland kunde det gå någon månad utan att tappa ett millipascal och sedan kunde det vara tomt tre morgnar i rad.
    Tre olika däckgubbar försökte sig på att fixa men först när en fälgrenoverare tog över blev det bra.

    Min nuvarande Guzzi har ekrarna mot fälgmitt enligt gammalt snitt. Hur det funkar vete tusan men det är säkert ett högteknologiskt fälgband som on2wheel beskriver.
    Snyggt är det i allla fall.

Liknande ämnen

  1. Slang kawasaki er6f
    Av Floann i forum Mekhörnan
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2018-03-21, 08:22
  2. Placering av slang?
    Av pentti01 i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2017-01-06, 14:43
  3. 260 eller 280 däck på min M1800?
    Av Johnnys i forum Custom
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2016-03-06, 23:50
  4. Slang eller slanglösa däck?
    Av tonsve i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-04-20, 21:31
  5. Släng av otur igen
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-08-22, 10:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •