Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 28

Ämne: Manuell scooter (Honda Innova)

  1. #1
    Mc-Bosse
    Gäst

    Manuell scooter (Honda Innova)

    Hej!

    Såg en ny Honda på konsums parkering igår. Ser ut som en scooter eller kanske inte? Med manuell växellåda och automatkoppling. Konstigt var det också att se en kick på höger sida av motorn. En scooter av idag tycker jag har ett golv där man håller fötterna men inte denna. Modern med retrostuk? Vanlig på sydliga breddgrader tydligen där de åker 5 personer + en hund på den.

    Hittade mc:n ifråga här.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2009-08-27 klockan 10:37.

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    2 172
    skotern är nog framtidens fortskaffnings medel ,skulle vara perfekt att pendla med om man har nån mil till jobbet O0

  3. #3
    Nog för att jag kör en hel del hoj(ca 3500 mil) per år, men just nämnda Innova tillhör min favorit, speciellt på långturer

    Är nu inne på min andra Innova. Bytte bort den första mest pga att det en lite uppdatering.
    Brukar också göra nån norgeresa med den lite då och då också, bl a Nordkap. Funkar perfa, blir bara lite överpackad
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  4. #4
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Från www.saarela.se, bänkning pågår. Notera acrapovic-ljuddämparen:



    Över 8 otyglade hästar!
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  5. #5
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    Nog för att jag kör en hel del hoj(ca 3500 mil) per år, men just nämnda Innova tillhör min favorit, speciellt på långturer

    Är nu inne på min andra Innova. Bytte bort den första mest pga att det en lite uppdatering.
    Brukar också göra nån norgeresa med den lite då och då också, bl a Nordkap. Funkar perfa, blir bara lite överpackad
    Det är knappt man kan tro att det smala däcket kan bära all packning!
    Vad är toppfarten och sackar den i uppförbackarna?

  6. #6
    Molgan
    Vill ju inte skryta om min körskicklighet, men jag är nu nära, väldigt nära att lära mig tygla alla åtta bakhjulskusarna.


    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    Det är knappt man kan tro att det smala däcket kan bära all packning!
    Vad är toppfarten och sackar den i uppförbackarna?
    Hastigheten varierar väldigt mycket. Finns ju bigbore kit att köpa till dom, men då tappar man ju hela tjusningen med den tycker jag.

    Här en liten story som kanske kan ge förståelse för hur der hela funkar vad gäller hastighet osv
    http://www.saarela.se/aktuellt/aktue...06/060624.html


    Förresten, ett citat som jag tycker är kul "vad ska man med vridmoment när det finns växellåda?"

  7. #7
    Honda Innova verkar ju va en fin skoter med stora hjul. Är lite sugen själv på en sådan. Men frågan är ju om man kommer använda den när man har en riktig MC i garaget. Är nog stor risk den mest skulle få stå.

    I och för sig skulle man kunna använda den för kortare turer. Men eftersom jag har den pricipen att alltid ha full skyddsutrustning. Så skulle jag ju känna mig tvungen klä på mig alla mc-kläderna för att även köra den. Och då skulle ju mycket av smidigheten och tidsvinsten vara borta.

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av erkagn Visa inlägg
    Honda Innova verkar ju va en fin skoter med stora hjul. Är lite sugen själv på en sådan. Men frågan är ju om man kommer använda den när man har en riktig MC i garaget. Är nog stor risk den mest skulle få stå.

    I och för sig skulle man kunna använda den för kortare turer. Men eftersom jag har den pricipen att alltid ha full skyddsutrustning. Så skulle jag ju känna mig tvungen klä på mig alla mc-kläderna för att även köra den. Och då skulle ju mycket av smidigheten och tidsvinsten vara borta.
    Jag pendlar mellan Boden och Luleå 7-8 mil varje dag. Från början av april till slutet av oktober så kan jag på min ena hand räkna på fingrarna dom gånger jag tar bilen. innovan brukar jag börja använda som pendlarkärra nångång i slutet av Juli.

    Dom gånger jag måste ta bilen så är det en jäkla cirkus. Vanliga kläder ska på och alla nycklar, kort etc etc etc ska flyttas över. Det har alltså blivit en rutin det där med mc-kläder och att ta bilen är bara ett besvär.

    För mig: Den lilla mertid det tar att klä av och på mc-utrustning(jo, jag använder det även på Innovan) vinner mani tillbaka lite genom att man också slipper köra bilen till parkeringar etc.

    För att inte tala om driftskostnaden. Min Innova(är nu inne på nummer 2) har i dagsläget gått 1200 mil. Billig service(inte så mycket plast), försäkring dryga tusenlappen. Bytt bakdäck, kostade 583:- samt bytt kedja(bara kedja) som kostade 270:-
    Tankar gör jag från en 10-liters dunk och det går väl en dunk i veckan

    Ja osså det viktigaste......den är så jäkla mysig att köra (jo, jag har riktiga motorcyklar också)
    Senast redigerat av V Saarela den 2009-11-14 klockan 10:29.

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    Jag pendlar mellan Boden och Luleå 7-8 mil varje dag. Från början av april till slutet av oktober så kan jag på min ena hand räkna på fingrarna dom gånger jag tar bilen. innovan brukar jag börja använda som pendlarkärra nångång i slutet av Juli.

    Dom gånger jag måste ta bilen så är det en jäkla cirkus. Vanliga kläder ska på och alla nycklar, kort etc etc etc ska flyttas över. Det har alltså blivit en rutin det där med mc-kläder och att ta bilen är bara ett besvär.

    För mig: Den lilla mertid det tar att klä av och på mc-utrustning(jo, jag använder det även på Innovan) vinner mani tillbaka lite genom att man också slipper köra bilen till parkeringar etc.

    För att inte tala om driftskostnaden. Min Innova(är nu inne på nummer 2) har i dagsläget gått 1200 mil. Billig service(inte så mycket plast), försäkring dryga tusenlappen. Bytt bakdäck, kostade 583:- samt bytt kedja(bara kedja) som kostade 270:-
    Tankar gör jag från en 10-liters dunk och det går väl en dunk i veckan

    Ja osså det viktigaste......den är så jäkla mysig att köra (jo, jag har riktiga motorcyklar också)
    Låter som en fin liten hoj. Och motorn och växellådan är väl ganska lik Daxens oxå. Härligt med stånka.

  10. #10

Liknande ämnen

  1. Pimp my scooter
    Av rolfmm i forum Scooter
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-07-02, 22:49
  2. Scooter, riktig hoj?
    Av Reject i forum Scooter
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2011-12-28, 18:09
  3. Scooter på vintern?
    Av Ove i forum Scooter
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2011-06-14, 14:39
  4. MINI E Scooter
    Av Nina i forum Scooter
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-11-05, 07:32
  5. Ny forumdel - Scooter
    Av pewa i forum Om hojen.nu
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-06-23, 22:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •