Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 16 av 16

Ämne: Tysta hjälmar

  1. #11
    Mc-Bosse
    Gäst
    Jag med mina billiga (dock ECE 22.05 godkända) hjälmar säger att skillnaden i oljud mellan en CAN-intergral för 595: - från Ö&B och en öppningsbar MAX-intergralhjälm med inbyggt solvisir för 1 000: - inköpt hos sharkspeed.se är ingen. Om det inte hade varit så att MAX-hjälmen sticker ut en bit från hakan och låter därmed mer på grund av vinden som går upp mellan hjälmen och hakan. Håller jag upp handen under/framför hakan så blir det rätt mycket tystare än med Ö&B-hjälmen.

    Ö&B-hjälmen sluter nästan tätt till hakan så där blir inget vinddrag och oljud det hållet. Jag har en skinnbit också i hjälmens framkant som ligger mot hakans underkant.

    Men MAX-hjämen har ju inbyggda solbrillor så jag har börjat använda den mer och mer och att kunna öppna den utan att ta den av sig är ganska bra det också. Men när det blir kallare så blir det CAN-hjämen igen för den sluter som sagt nästan tätt till hakan och jag har ju den immfri med Pinlock monterat.
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2009-08-27 klockan 15:15.

  2. #12
    Medlem Nickes avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Stockholm - Hägersten
    Inlägg
    403
    Jag har svårt att få tag i en STOR hjälm men vill även ha en TYST hjälm. Just nu får jag nöja mig med det första alternativet, STOR

    Jag har ett öppningsbar i storlek XXL (63-64) som sitter precis. Så när jag nyser i hjälmen så åker visiret upp Skojar bara;D (men jag skulle kunna tro att det är fullt möjligt) Men den är inte särskilt tyst tycker jag. Så jag har två problem i ett om ni förstår vad jag menar

    Jag vill ha en stor öppningsbar som är tyst, eller tystare
    Försöker att hålla mig till tråden, fast modet är trådlöst

  3. #13
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Hobbelitos Visa inlägg
    Jag vill ha en stor öppningsbar som är tyst, eller tystare
    Svår begäran att uppfylla!

    Öppningsbara hjälmar är alltid ljudligare än en icke öppningsbar. Likadant om det är mycket utstickande delar på den. Så slät som möjligt för lägsta ljudnivå är det som gäller, samt naturligtvis öronproppar.
    ~ Mats

    Min blogg

  4. #14
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    …och eftersom jag är bullerkänslig i ena örat sa örondoktorn åt mig nu i höstas att jag SKA utsätta det örat för en massa ljud. Då vänjer sig örat vid ljud och rekommendationen var att köra MED hörapparaterna. Så jag kör hoj med hörapparaterna och de hade rätt angående bullerkänslighet! Det trodde jag aldrig.
    Med andra ord så låter min hjälm mer…?

  5. #15
    Medlem Gurrags avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    736
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    …och eftersom jag är bullerkänslig i ena örat sa örondoktorn åt mig nu i höstas att jag SKA utsätta det örat för en massa ljud. Då vänjer sig örat vid ljud och rekommendationen var att köra MED hörapparaterna. Så jag kör hoj med hörapparaterna och de hade rätt angående bullerkänslighet! Det trodde jag aldrig.
    Med andra ord så låter min hjälm mer…?
    Ibland tycker jag att min hjälm bullrar så mycket att jag jag är förvånad att min tinnitus inte ökat i styrka efter körning. Det skulle vara intressant och höra doktorns motivering till varför det är bra (mer än att man vänjer sig).

  6. #16
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Gurrag Visa inlägg
    Det skulle vara intressant och höra doktorns motivering till varför det är bra (mer än att man vänjer sig).
    Det sa nåt om att man flyttar på smärttröskeln och faktiskt så stämmer det dom sa.
    Nu är jag van med min hjälm, i början tyckte jag den var så tyst men jag har vant mig.

Liknande ämnen

  1. Hjälmar
    Av Hondamannen i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2014-01-16, 10:27
  2. Hjälmar
    Av honda500 i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 44
    Senaste inlägg: 2012-05-05, 08:36
  3. Hjälmar
    Av Gurrag i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-08-07, 20:19
  4. Coooola hjälmar!!
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-07-28, 11:00
  5. Ang hjälmar
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-05-01, 20:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •