Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 30 av 36

Ämne: Vindruta

  1. #21
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av honda500 Visa inlägg
    Jag har kört några olika glidare med vindruta och har mest tyckt att det har varit jobbigt att ha ruta. Som jag har fattat så bör rutan sluta där halsen börjar eller vid näs tippen eller ? Lowers ska tydligen va bra för att minska turbulans men jag vet inte riktigt hur det funkar.

    Är det någon som har vindeuta och fått det fungera 100 procent utan turbulans och besvär?

    Tror ni att vindruta minskar eller höjer topphastigheten?

    // Amir
    Hade en GX 850, som var försedd med en ganska hög ruta. den funkade mycket bra. Skyddade mot både regn och vind och gav heller inte turbulens.
    Satte på en högre ruta av egen konstruktion på min TA vilken funkar mycket bra. Jag förordar absolut en ganska hög ruta om man vill åka bekvämt med upprätt körställning.
    Visst tar en ruta ner toppfarten en smula, men den som kör med ruta är nog inte intresserad av om man tappar några km/tim eller inte.
    Gäller bara att se till att rutan är lagom hög. För låg, så får man vinden i bröstet eller kanske värre, precis i underkant hjälmen. En del hojar har ju som tillbehör en sorts vindavvisare att montera uppe på rutan. Sen finns det ju en del som har hela skyltfönster monterade, men då kan man ju lika gärna ha en bil.

  2. #22
    Citat Ursprungligen postat av honda500 Visa inlägg
    Jag har kört några olika glidare med vindruta och har mest tyckt att det har varit jobbigt att ha ruta. Som jag har fattat så bör rutan sluta där halsen börjar eller vid näs tippen eller ? Lowers ska tydligen va bra för att minska turbulans men jag vet inte riktigt hur det funkar.

    Är det någon som har vindeuta och fått det fungera 100 procent utan turbulans och besvär?

    Tror ni att vindruta minskar eller höjer topphastigheten?

    // Amir
    På min Dragstar hade jag en liten så kallad tumnagel som satt över lycktan och den skapade ingen turbolens. Jag kände efter med handen och det var dragfritt på hela bröstet så hjälmen påverkades inte alls.
    Jan-Olov

  3. #23
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    11
    Jag har samma erfarenhet från mina två hojar, Honda VF750C och Triumph Rocket 3, båda med flyscreen. Det är bröstet som får mest hjälp, men någon jobbig turbulens har jag inte märkt av.
    Fabrikat jag använt, till hondan; National Cycle Flyscreen. Till engelsmannen; orginal.

  4. #24
    Medlem klauss avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    863
    har liten ruta, funkar suveränt, i och med att vinddraget försvann så kunde jag höja hastigheten. Har ni problem med rutan så är det oftast fel på inställningen

  5. #25
    Medlem fistkillers avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    skåne
    Inlägg
    70

    Ang ruta

    Hej har en suzuki intruder 1500 med ruta, den funkar bra upp till 80km sen blir det turbulens i hjälmen, vad göra några tips,

  6. #26
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av fistkiller Visa inlägg
    Hej har en suzuki intruder 1500 med ruta, den funkar bra upp till 80km sen blir det turbulens i hjälmen, vad göra några tips,
    Skaffa en annan storlek eller ta bort den. Troligen sitter du för långt ifrån så du missar det lugna området, isf är det bättre helt utan.

    Skickat från min Neo, ursäkta om jag är kortfattad.

  7. #27
    Citat Ursprungligen postat av fistkiller Visa inlägg
    Hej har en suzuki intruder 1500 med ruta, den funkar bra upp till 80km sen blir det turbulens i hjälmen, vad göra några tips,
    Jag hade samma problem då rutan var i högsta läget vilket löste sig då jag bytte hjälm! Trodde inte att det var sådan skillnad på olika hjälmar.

  8. #28
    Medlem klauss avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    863
    Citat Ursprungligen postat av fistkiller Visa inlägg
    Hej har en suzuki intruder 1500 med ruta, den funkar bra upp till 80km sen blir det turbulens i hjälmen, vad göra några tips,
    går rutan att justera,prova att sänka lite eller vinkla överdelen lite bakåt, finns även vinge att köpa för montering upptill,har du kantlist, om ja - ta bort, om nej - prova att sätta dit en
    det går att få rutan ok,det kan bara ta lite tid innan inställningen är väl prövad

  9. #29
    2001(med en 955i Tiger), precis som RobbeS så var det hjälmrelaterat. Under tiden jag hade den hojen så kunde jag inte använda min dyraste hjälm. Inte bara turbulens, utan skallen fladdrade åt alla håll och kanter.

    Annars så har jag upptäckt att trivselrutan(kör med visiret öppet) ska helst vara nära och att man ser precis över rutkanten, dvs...typ myggen hinner fladdra över hjälmen, medan humlor osv smackar in i ansiktet.
    Eller också så kan den vara riktigt hög också(tex som på PanEuropean 1300).

  10. #30
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    2001(med en 955i Tiger), precis som RobbeS så var det hjälmrelaterat. Under tiden jag hade den hojen så kunde jag inte använda min dyraste hjälm. Inte bara turbulens, utan skallen fladdrade åt alla håll och kanter.

    Annars så har jag upptäckt att trivselrutan(kör med visiret öppet) ska helst vara nära och att man ser precis över rutkanten, dvs...typ myggen hinner fladdra över hjälmen, medan humlor osv smackar in i ansiktet.
    Eller också så kan den vara riktigt hög också(tex som på PanEuropean 1300).
    Finns en annan lurig grej som man kanske inte tänker på. Det är luftströmmen mellan tanken och instrumenthållaren. Olika på olika hojar. På min gamla Dominator var det ett jäkla drag upp där. Fixade till de med en läderlapp. På min nuvarande Transalp inget drag alls. Har hög ruta på den. Kör dock aldrig utan glasögon med visiret uppfällt med tanke på vad en skalbagge kan ställa till med.

Liknande ämnen

  1. vindruta
    Av Evert i forum Köp & Sälj
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2020-03-06, 21:44
  2. Kapa vindruta....
    Av RobbeS i forum Mekhörnan
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2014-03-03, 22:47
  3. BMW F800GS vindruta
    Av jtr i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-09-02, 16:48
  4. Knep ställa in vindruta?
    Av lasrberglund i forum Mekhörnan
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-07-26, 20:20
  5. Vindruta till yamaha xt600E?
    Av lasrberglund i forum Offroad
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-09-01, 08:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •