Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 36

Ämne: Vindruta

  1. #1
    Mc-Bosse
    Gäst

    Vindruta

    Hej!

    Jag var och inhandlade bromsbelägg till hojen idag och diskuterade vindrutor med honom bakom disken i mc-butiken. Han avrådde mig från att köpa en dylik eftersom de flesta tydligen använder den ett tag men sen tar bort den. Vindtrycket på bröstet försvinner visserligen och det kan ju vara skönt vid långturer men det blir turbulens runt vindrutan som tydligen är irriterande och störigt, allt enligt butiksbiträdet.

    Åsikter?

  2. #2
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    Jag köpte en till min Kawasaki. Tog bort den när jag tränade manöverbanor men var snabb att sätta tillbaka den när jag skulle/skall ut på vägarna.
    I mitt fall så blev det betydligt bättre.

  3. #3
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Jag tog bort rutan på min Triumph, dock inte på grund av att den gav turbulens. Ville helt enkelt ha mer vind på mig. Blev väl varmt med rutan i min smak. Var helt suverän i regn. Eftersom den var justerbar borde det gå att få till ett fungerande läge för de flesta. Behövde aldrig röra den eftersom den funkade bra som den satt. En lustig sak var att med passagerare blev det turbulens utan rutan, borde varit tvärsom enligt alla "lagar".

    Det där med aerodynamik är riktigt knepiga saker. En endast liten justering kan göra stor skillnad och det som passar den ene passar inte den andre...

    Om du vill testa själv kan du få köpa min ruta för en femhundring, plus frakt.
    Senast redigerat av Mats Liifv den 2009-08-24 klockan 13:01.
    ~ Mats

    Min blogg

  4. #4
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Rutan på min Teneré skapar mest irriterande turbulens, om jag sitter ner när jag kör på landsväg kan hjälmen skaka så kraftigt att det inte går att fokusera blicken. Har plockat bort den nu, ska försöka modifiera den så att man får bort den dåliga luften (tror mycket beror på luften som trycks upp framför tanken). Kortare förare har dock inte samma problem. På SV'n funkar rutan mycket bättre, den har inte lika upprätt ruta och luftströmmen träffar strax under axelhöjd så man får en jämn luftström kring hjälmen.

    Tror enda sättet att veta om en ruta funkar är att testa.
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  5. #5
    ja det e bara att testa sig fram jag har ju en GTR 1400 och man märker ju stor skillnad i villket läge man ställt rutan ,

  6. #6
    Medlem Nickes avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Stockholm - Hägersten
    Inlägg
    403
    Jag upplever ingen 'jobbig' turbulens med min ruta iaf inte om man ser till fördelarna. När det regnar hissar jag upp rutan vilket gör att regnet 'missar' mig

    Det finns för och nackdelar med allt här i livet plus att för många är det en vanesak. Jag tycker som alla andra som svarat dig att du får prova dig fram vad som passar dig.

    Jag gissar på att du kommer att ha en ruta framöver

  7. #7
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Hobbelitos Visa inlägg
    Jag upplever ingen 'jobbig' turbulens med min ruta iaf inte om man ser till fördelarna. När det regnar hissar jag upp rutan vilket gör att regnet 'missar' mig
    Precis som "Hobbe" har jag inga problem med rutan på min BMW. Gör likadant, hissar upp den när det regnar. När den är i nedersta läget hindrar den inte kylluften för min del. Värre var det med den fasta på Triumphen, där blev det helt enkelt för varmt...
    ~ Mats

    Min blogg

  8. #8
    På den förra hojen hade jag en väldigt liten ruta en del kallade den för tummnagel. Jag gillade den för den tog vindtrycket på bröstet och ingen turbulens. http://www.touring.se/Servlet?page=11&anr=34-4101 den såg inte riktigt ut så här den var lite mindre, men den visar vad jag menar.
    Jan-Olov

  9. #9
    Medlem obans avatar
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Ale
    Inlägg
    177
    Hade en del problem med turbulens på min hoj. Sökte runt hos handlare och forum över ev. annan ruta, men det som fanns var 11 cm högre (eller nåt sånt) och jag tycker redan rutan är rätt hög på min.
    Men så fick jag i en mailinglista se tipset om det här:
    http://www.saeng.com/product.php?id=581&category=80
    en list som man sätter på rutan som tar bort turbulensen, fungerar kanon... (nu är det bara att hitta en tystare hjälm med så blir det nog riktigt bra )

    enda "problemet" var väl priset,$12 per fot med en minsta beställning på 3 fot som i.o.f.s. var exakt den längden jag behövde.... men frakten!! ... tror jag fick betala $22 för den >

    så kan rekomendera produkten, men se för sjutton till att göra en beställning med andra för att dela fraktkostnaden

  10. #10
    Min vindruta är ju bauta-stor. Fast jag är 1,88 lång så kan jag inte se över den. Har inte provat köra i regn, men kan tänka mig det kan bli svårt se igenom den om den blir blöt och skitig i ett regnväder.

    Hur är det, finns det någon tumregel hur hög en ruta ska vara för att vara effektiv? Jag har hört nåt om att man ska just se över den, så typ i näshöjd.

Liknande ämnen

  1. vindruta
    Av Evert i forum Köp & Sälj
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2020-03-06, 21:44
  2. Kapa vindruta....
    Av RobbeS i forum Mekhörnan
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2014-03-03, 22:47
  3. BMW F800GS vindruta
    Av jtr i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-09-02, 16:48
  4. Knep ställa in vindruta?
    Av lasrberglund i forum Mekhörnan
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-07-26, 20:20
  5. Vindruta till yamaha xt600E?
    Av lasrberglund i forum Offroad
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-09-01, 08:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •