Visa resultat för omröstning: Vilka skydd använder du?

Antal röster
108. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Hjälm

    108 100,00%
  • Handskar

    103 95,37%
  • MC-jacka

    101 93,52%
  • MC-byxor

    97 89,81%
  • MC-stövlar/kängor

    100 92,59%
  • Ryggskydd

    85 78,70%
  • Nackskydd

    3 2,78%
  • Annat

    13 12,04%
Flervalsomröstning.
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 26

Ämne: Skyddsutrustning räddar liv

  1. #1

    Skyddsutrustning räddar liv



    Skyddsutrustning räddar liv
    Läste nyligen detta i tidningen och kom att tänka på att skyddsutrustning är ett
    intressant och viktigt ämne, som förtjänar lite plats i rampljuset.

    "En bil och en crossmotorcykel kolliderade på väg 1035 vid Myckelgensjö,
    Örnsköldsvik strax före klockan tio idag. MC-föraren skulle korsa vägen då han
    kolliderade med bilen och följde med ett 30-tal meter.
    Eftersom han hade en hel del skydd på sig skadades han bara lindrigt."


    Nu är det väl ingen större nyhet att bra skyddsutrustning kan rädda liv och
    undvika allvarliga skador, men det kan aldrig påpekas nog.
    På motorcykel är man extra utsatt och även om tekniken på hojarna går
    framåt med ABS-bromsar, airbags och annat så är det den personliga
    skyddsutrusningen som ofta är avgörande för skadeutgången.

    Omröstning: Vilken skyddsutrustning använder ni generellt när ni kör hoj?
    (Man kan välja flera alternativ)
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

  2. #2
    Moderator Jonass avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    1 560
    Numer hela stället med ryggskydd och integralhjälm. Körde tidigare med öppen hjälm, men det har jag helt slutat med. Fuskade med byxorna och körde i jeans och jympaskor när det var som varmast i somras (på kortare resor). Vidare försöker jag att inte ha nycklar och annat i stället som kan göra ont vid en omkullkörning. Läs gärna det här inlägget i SMC´s forum som beskriver en allvarlig vurpa och vad skyddet då betydde för utgången.

    http://forum.svmc.se/showthread.php?t=3936

  3. #3
    Medlem Gurrags avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    736

    Unhappy

    Riktigt bra initiativ att lyfta säkerheten. Man kan inte bli påmind om vikten av utrustning en gång för mycket. Alltid fastnar nått som kanske räddar ens liv i framtiden!

    En gammal men läsvärd rapport

    http://www.bilsport-mc.com/admin/upl...0125085907.pdf

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    8

    skydd

    alltihop alltid

  5. #5
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Gurrag Visa inlägg
    Riktigt bra initiativ att lyfta säkerheten. Man kan inte bli påmind om vikten av utrustning en gång för mycket. Alltid fastnar nått som kanske räddar ens liv i framtiden!

    En gammal men läsvärd rapport

    http://www.bilsport-mc.com/admin/upl...0125085907.pdf
    Den här djupstudien vill jag minnas visades på Hoj-X nyligen. Något missvisande med tanke på att det har ökat med tusental antalet hojförare. Givetvis ökar antalet olyckor ju fler som kör hoj, säger sig självt precis som när man ökar antalet tåg på rälsarna så ökar givetvis antalet olyckor där också.

    Jag kör med skydd, oavsett väder och temperatur. Hela kitet med ryggskydd, handskar med kevlar över knogarna, hjälm, kläder med skydd men det jag faktiskt inte tänkt på trots kurser i livräddning är att jag har min kamera och nycklar etc i fickorna... *skäms*
    Får investera i en tankväska (men magneter borde väl repa tanken pga motorvibrationer etc?).

  6. #6
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    Jag kör med skydd, oavsett väder och temperatur. Hela kitet med ryggskydd, handskar med kevlar över knogarna, hjälm, kläder med skydd men det jag faktiskt inte tänkt på trots kurser i livräddning är att jag har min kamera och nycklar etc i fickorna... *skäms*
    Får investera i en tankväska (men magneter borde väl repa tanken pga motorvibrationer etc?).
    Magnetväskor har den nackdelen att de kan avmagnetisera kreditkort. Mer än en knutte har blivit varse det på sin utlandssemester, när kortet plötsligen inte funkar längre. Finns många bra väskor, exempelvis Bagster, vars tanköverdrag kan sitta på hela tiden. Ett utmärkt tankskydd. Magnetväskor kanske inte är optimala till dina två hojar....annars är dom väldigt smidiga att hantera. Gäller bara att se till att tanken är ren innan man lägger på den. Eventuellt kan man "plasta" in tanken på lämpliga ställen där väskan ligger an, om man använder den mycket.

    Har haft telefon, nycklar, kamera och "plånbok" i form av ett metalletui i fickorna vid mina två krascher. Helt utan men, inte ens ett blåmärke. I normalfallet tror jag inte att det är så stor risk för annat än blåmärken. Lämpligt kan förstås vara att ha nycklar i ett etui för att gardera sig mot rivskador. Alla åtgärder för att skydda sig är naturligtvis av godo, så har man en tankväska för sina prylar är det utmärkt. I det fallet är jag nog, liksom många andra, alltför bekväm för att inte ha mina småsaker i fickorna. Har man en säkerhetsjacka under jackan ser jag risken för skador som förvinnande liten. Den risken är jag beredd att ta...
    ~ Mats

    Min blogg

  7. #7
    Medlem AT-gubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Vallentuna norr Stockholm
    Inlägg
    174
    Självklart använder jag full skyddsutrustning men kör numera med skyddsväst och ordentliga knäskydd, typ cross, i stället för skydd som är inbyggda i kläderna. Tycker det är väldigt praktiskt och det känns säkrare. Dessutom när värmen slår till så åker jackan av och en lämplig tröja sätts på. Svalt? Ja mycket svalare än med jacka. Far jag runt i skogarna så används crosshjälm, crossstövlar och glasögon, på asfaltturerna så kommer integralhjälmen och lite följsammare stövlar till pass. Vankas det regn så används kläder med membran och skiner sol så åker lättare kläder på. Men alltid med full skyddsutrustning under

    Många kläder blir det

  8. #8
    Medlem Seths avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kinne-vedum
    Inlägg
    165
    nästan full skyddsutrustning. har inget direkt nackskydd , och i annat kategorin inkluderar jag hörselskydd
    Smc Medlem

  9. #9
    Mc-Bosse
    Gäst

    Sortera intrycken

    och i annat kategorin inkluderar jag hörselskydd
    Precis hemkommen efter 15 mil på de skånska vägarna!

    Vindbrus är störigt men jag tycker mig sortera bort det rätt bra numera. Hjärnan lär sig ju att sortera intrycken. Jag hör t o m motorn i landsvägsfart tycker jag. Och ja den spinner på alla 4 cyl på ett betryggande sätt!

    Och jo, ställ med allt inkl ryggskydd använder jag i 90% av fallen jag grenslar hojen.

  10. #10
    Medlem CPHBs avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    33
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    Den här djupstudien vill jag minnas visades på Hoj-X nyligen. Något missvisande med tanke på att det har ökat med tusental antalet hojförare. Givetvis ökar antalet olyckor ju fler som kör hoj, säger sig självt precis som när man ökar antalet tåg på rälsarna så ökar givetvis antalet olyckor där också.

    Jag kör med skydd, oavsett väder och temperatur. Hela kitet med ryggskydd, handskar med kevlar över knogarna, hjälm, kläder med skydd men det jag faktiskt inte tänkt på trots kurser i livräddning är att jag har min kamera och nycklar etc i fickorna... *skäms*
    Får investera i en tankväska (men magneter borde väl repa tanken pga motorvibrationer etc?).

    Får jag rekommendera en SW-MOTECH "tankring"-väska. Jag har köpt den via Kawasaki men den finns ju även till andra modeller

    http://www.kawasaki.se/product.asp?I...Id=340E7B66662

    http://www.mo-tech.de/tankrucksackql/

    Denna väska är bra som en "handväska" för plånbok, nycklar,mobiltelefon mm. mm. Har tom en axelrem att knäppa på. Ingen risk att tanken repas Väskan är inte ens när tanken viket väl syns här:

    http://www.hojen.nu/forum/album.php?...pictureid=1463

    Lätt att ta av när du tankar


    När det gäller skyddsutrustning: Alla skydd-alltid

    MVH

    CPHB
    Senast redigerat av CPHB den 2009-09-03 klockan 20:50.
    Jag vågar vägra custom

Liknande ämnen

  1. Med eller utan skyddsutrustning ?
    Av Allaandranamnvarupptagna i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-07-30, 12:43
  2. Utveckling på skyddsutrustning?
    Av Motormannen i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2011-04-15, 14:03
  3. MC patrullen Räddar liv
    Av Christian91 i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-12-22, 17:56
  4. ABS-bromsar på motorcyklar räddar liv
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-06-25, 09:21
  5. Skyddsutrustning för cross
    Av Fredd i forum Offroad
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-05-29, 13:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •