Visa resultat för omröstning: Vilka skydd använder du?

Antal röster
108. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Hjälm

    108 100,00%
  • Handskar

    103 95,37%
  • MC-jacka

    101 93,52%
  • MC-byxor

    97 89,81%
  • MC-stövlar/kängor

    100 92,59%
  • Ryggskydd

    85 78,70%
  • Nackskydd

    3 2,78%
  • Annat

    13 12,04%
Flervalsomröstning.
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 26

Ämne: Skyddsutrustning räddar liv

  1. #11
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Goretexställ med skydd, hjälm, handskar, ryggskydd, grova stövlar ( nästan crosstyp )

  2. #12
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Sorry! Inte spec duktig.

    Har jag ett mål som ligger en bit bort och det kan räknas som en resa gäller hela kittet, men vid spontana småturer, som åka för att handla lite nån km bort så är det ofta bara hjälmen och sen glida iväg.

    Mitt värsta klädval- Gick ut en tidig fm. mitt i vintern skulle se till laddning. Det var torrt några minusgrader och sol. Kunde inte hejda mig - hjälm på och drog iväg några km i mjukbraller, morgonrock och pinketofflor. Fyy faaan va kallt men - va skönt mot åkabstinensen ( )

    Naturligtvis skall man ha rimliga skydd men ibland är det svårt när man använder hojen till i princip all transport.

  3. #13
    Medlem on2wheels avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Huvudstaden
    Inlägg
    202

    Skyddad.

    Skydd hit och skydd dit.
    Vad är att föredra.
    Skydd i form av de vi sätter på vår kropp, kläder, hjälm osv + det skydd som vi "vaggas" in i med all den personliga utrustningen.
    Eller inga skydd alls och lite mer "uppmärksamhet" eller med andra ord, följsamhet och lyhördhet istället, förutsatt att vi överlever det första "smärtorna".

    Kanske är det som i England, där daghemmen på vissa ställen förbjudit leksaker, både inne och ute, samt alla former av "överdrivet" skydd hjälmar i sandlådan, handskar innomhus osv för att det är då, som gud skapade oss, som vi kan lära oss om Livet och dess hårda törnar, och skapar oss lite mer med i matchen från början liktsom. Det är nog på sin plats att på peka att en sådan metod att vara utan skydd endast funkar från start..... Skrattar. Det visar sig dock att dessa smärtans barn är både lugnare, friskare, hjälpsammare och inte minst mindre olycks drabbade även efter smärtans daghem (märkligt). En dröm för ett samhälle med hårt ansträngd ekonomi kan tyckas.

    Allvarligt så är nog alla former av överdrivet skydd på villket område det månne vara inte till nytta för någon, mer än återigen de som möjligtvis livnär sig på att sälja dyliga skyddssaker till oss när vi är rädda.

    Det finns säkert en mix av dessa ting som är att föredra, och mixen är nog lite olika för olika personer, en rejäl dos av sunt förnuft kanske är på sin plats även här och framför allt när det gäller övergången för oss fram till idag, missat chansen att gå på "the hells garden".

    Vi älskar regler, bestämelser, ordningar osv kanske för att det är så enkelt att bara "ta till" istället för att ge oss tid, att lära känna den enskilde individen och mötta upp dennes unika behov.

    Hur som så kan vi nog inte bara klä in oss i "michelin gubbar" utrustning och tro att vi ska överleva för den skull.

    Och dessutom..... Naket syns allra bäst... 2o) *blink*
    Senast redigerat av on2wheel den 2009-09-04 klockan 14:12. Anledning: Felstavat bl.a syftnings och satsfel mm mm osv osv

  4. #14
    Medlem AT-gubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Vallentuna norr Stockholm
    Inlägg
    174
    Ovanstående har sina poänger, javisst. Men! Det finns andra trafikanter med hårda skal omkring sig som desssutom babblar i telefon bakom ratten, sådana kan hitta på saker som man ej trodde gick att fixa. Är så en hoj i vägen så är det säkert så att hojföraren är tacksam efteråt att skydd fanns på plats. Även om det blir en ordentlig smäll så minskar skaderisken.
    Sen finns det hojåkare som gillar att ta sig fram på mer löst underlag och gärna testar gränser i stora skogen. Dom upptäcker ibland att vägen inte riktigt räcker till och är oftast glada att skydd sitter på plats.

    Alla gör vi misstag i trafiken, både du och jag. Så använd dom skydd som du tror minskar skador vid en av någon missad uppmärksamhet i trafiken.

    Och även om man som hojåkare klär sig som "michelingubbe" så är ingen odödlig, jag tror inte någon erfaren hojåkare inbillar sig något sådant.

  5. #15
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Har man gjort ett par "resor" på asfalt, eller som jag på grusväg, tror jag att man är rätt nöjd över de skydd man hade på sig...
    ~ Mats

    Min blogg

  6. #16
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av on2wheel Visa inlägg
    Skydd hit och skydd dit.
    Vad är att föredra.
    Skydd i form av de vi sätter på vår kropp, kläder, hjälm osv + det skydd som vi "vaggas" in i med all den personliga utrustningen.
    Eller inga skydd alls och lite mer "uppmärksamhet" eller med andra ord, följsamhet och lyhördhet istället, förutsatt att vi överlever det första "smärtorna".
    Jag tycker personligen att vi alla ska få bestämma själva vilka risker vi vill ta och kör inte alltid själv i full mundering, men den där teorin att man skulle på nåt vis vaggas in i falsk säkerhet och börja köra vårdslöst bara för att man tar på sig skyddskläder begriper jag inte. Finns ju inga belägg för det och jag har aldrig märkt att jag ändrat mitt körbeteende beroende på vad jag tar på mig.

    Visst är aktiv säkerhet det absolut viktigaste men man kan inte påstå att man blir en bättre förare om man åker i bara mässingen.

    Men som jag sa på ett annat forum så tror jag att disussionen om skydd eller inte kommer att dö ut med tiden på samma sätt som den passiva säkerheten i bilar inte längre sticker folk i ögonen.
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  7. #17
    Medlem on2wheels avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Huvudstaden
    Inlägg
    202

    Svår fångat

    Tillsammans så blirt det nog en bra helhet, skydd och ett öppet hjärta, precis som vi är här på forumet, eller i den vanliga familjen. Ingen är ensam en ö och inget allena är starkt nog.
    Ha nu en trevlig helg allesammans 2o)

  8. #18
    11 tycken i dagsläget som svarat "Annat".
    Funderar från på mitt hårfäste uppe, ner min oklippta stortågsnagel....vad är det jag missat förutom nämnda val?

  9. #19
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    11 tycken i dagsläget som svarat "Annat".
    Funderar från på mitt hårfäste uppe, ner min oklippta stortågsnagel....vad är det jag missat förutom nämnda val?
    Det måste vara en buff.
    Jan-Olov

  10. #20
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    Huga. Snodde denna länk från sporthoj.
    http://home1.gte.net/res0ak9f/bike.htm

    Edit:
    Jag glömde varna för att det finns en del riktigt otäcka bilder...
    Senast redigerat av pewa den 2009-09-09 klockan 17:21.

Liknande ämnen

  1. Med eller utan skyddsutrustning ?
    Av Allaandranamnvarupptagna i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-07-30, 12:43
  2. Utveckling på skyddsutrustning?
    Av Motormannen i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2011-04-15, 14:03
  3. MC patrullen Räddar liv
    Av Christian91 i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-12-22, 17:56
  4. ABS-bromsar på motorcyklar räddar liv
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-06-25, 09:21
  5. Skyddsutrustning för cross
    Av Fredd i forum Offroad
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-05-29, 13:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •