Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 17

Ämne: Huvudbry

  1. #1
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430

    Huvudbry

    Hjälmvisiret ställde en del frågor i dag. På väg mot Rosenhill regnade det. Ett tag hade jag svårt att se vart vägen gick så jag torkade av visiret försiktigt med handsken. Vissa droppar satt kvar, de var visst på insidan av visiret. Åhå, så min hjälm regnar även på insidan? satt jag där och funderade. Jag krockade också med en geting, den lyckades på nåt vis hamna på insidan. Den föll ur när jag steg av hojen på en mack, den levde som tur var inte men frågan är hur tusan den kunde ta sig in. Liksom flughelvetet som föll ur när jag öppnade hjälmen på Rosenhill senare.

    Hemma letade jag och kikade var kryphålet är, hittar inget på hjälmen. Märkligt, eller hur?

  2. #2
    In under hjälmkanten? Där brukar i varje fall jag få in mina objudna gäster.

  3. #3
    I dag när jag satt på hojen och fällde ner solvisiret så satt det en tveskärt mitt i siktfältet, det var inte kul jag blev nästan rädd innan jag blev klok på vad det var. Att se något så nära är inte lätt.
    Jan-Olov

  4. #4
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Att jag undrar är för att jag har en haklapp under visiret. Den sitter åt väl under hakan (ska dämpa oljud, inte samla upp dregel, he he). På ovansidan har jag en öppning för luftning men det är inget hål där. På visirets ovankant finns ingen så pass stor glipa att en geting kan komma in. Under visiret finns ett lufthål för ventilation, inte ens där borde den kunna ta sig in för det är liksom ett galler i vägen där. Gissa om jag får huvudbry när jag inte hittar nåt ställe alls på hjälmen där de kommer in.

  5. #5
    Tror du inte att den satt i hjälmen redan när du tog på den, percis som tveskärten?
    Jan-Olov

  6. #6
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Nej, jag såg den krocka med visiret och sen kom den in nånstans.

  7. #7
    Mc-Bosse
    Gäst
    Kanske inte samma geting? En kröp in innan du tog på dig hjälmen och en slutade sina dagar vid dödskraschen med visiret?

    Irriterande är det när det börjar klia inne i örat när jag håller 90 men intergralhjälmen. Lättare är det med flip-uphjälmen för den kan jag lätt öppna och sticka in ett finger i örat och röra runt med om jag sänker farten lite.

    En tråd kallad "Småkryp var de inte ska vara hos en hojåkare" kanske?
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2009-08-23 klockan 09:57.

  8. #8
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Jag kollar alltid inuti hjälmen innan jag sätter på mig den, det var inga kryp i den. De kommer in nånstans men jag kan inte hitta var.

  9. #9
    Medlem Gurrags avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    736
    Väldigt många hjälmar har ventilationshål strax under hjälmens visir. Det är också vanligt att den luften styrs in mot visirets insida för att förebygga imma. kan det vara något sådant som orsakat vattendropparna på insidan?

  10. #10
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Gurrag Visa inlägg
    Väldigt många hjälmar har ventilationshål strax under hjälmens visir. Det är också vanligt att den luften styrs in mot visirets insida för att förebygga imma. kan det vara något sådant som orsakat vattendropparna på insidan?
    Pjaa... Säg det, snopen blev jag i alla fall! Kanske vattnet kommer in den vägen. Det sitter pinlock på visiret för att motverka imma på insidan, möjligt att vattnet satt mellan pinlocken och visiret.

    När getingen krockade med visiret var den innanför sekundsnabbt, jag vet inte vad den dog av men jag hade borstat tänderna på morgonen vet jag med säkerhet.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •