Sidan 4 av 4 FörstaFörsta ... 234
Resultat 31 till 36 av 36

Ämne: Tänker jag fel kring MC-kort?

  1. #31
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    Någon skrev någonstans att när du kör upp i Japan så börjar inspektören med att lägga ner mc:n och aspiranten måste kunna resa mc:n utan hjälp för att överhuvudtaget få fortsätta...
    Så är det. Du får inte köra större motorcykel än du kan resa upp efter en vältning. Vet inte hur det är nu, men för en del år sedan såldes inga hojar över en viss kubik (400 cc?) i Japan. Om man ville ha en större hoj var man tvungen att importera den från ett annat land. Känns inte helt logiskt att producera hojen inom landet, skicka den utomlands för att sedan hämta hem den igen...
    ~ Mats

    Min blogg

  2. #32
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    9
    En kanske konstig fråga, men är det någon skillnad mellan en moped- och en MC-hjälm? Har ju kört moped ett tag och den hjälmen har jag fortfarande kvar, funderade på om jag kan ha den när jag kör MC också? Eller är det skillnad på säkerhetsklass mellan dem?

  3. #33
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Vetauriel Visa inlägg
    En kanske konstig fråga, men är det någon skillnad mellan en moped- och en MC-hjälm? Har ju kört moped ett tag och den hjälmen har jag fortfarande kvar, funderade på om jag kan ha den när jag kör MC också? Eller är det skillnad på säkerhetsklass mellan dem?
    Mopedhjälmar brukar vara billiga plasthjälmar, som ska tåla att vanvårdas och tappas i backen under något år innan den slängs. Brukar inte satsas så mycket på säkerheten där. För egen del skulle jag aldrig köra varken moped eller motorcykel i en sådan hjälm.

    Mitt råd är att du köper en riktig mc-hjälm, känns väldigt dumt att snåla på den punkten.
    ~ Mats

    Min blogg

  4. #34
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    9
    Var det jag misstänkte, skulle man följa regeln att slänga moppehjälmen efter varje smäll i backen så vet jag många ungdomar som skulle vara mer eller mindre skuldsatta vid det här laget..
    Värt att fråga iallafall, frågar man inte får man inget veta

    Sen är iofs MC-hjälmar så mkt snyggare så det skulle vara värt en slant bara för den sakens skull Något speciellt man ska kolla efter när man köper skyddsutrustning överhuvudtaget? Märken?

  5. #35
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Vetauriel Visa inlägg
    Var det jag misstänkte, skulle man följa regeln att slänga moppehjälmen efter varje smäll i backen så vet jag många ungdomar som skulle vara mer eller mindre skuldsatta vid det här laget..
    Värt att fråga iallafall, frågar man inte får man inget veta

    Sen är iofs MC-hjälmar så mkt snyggare så det skulle vara värt en slant bara för den sakens skull Något speciellt man ska kolla efter när man köper skyddsutrustning överhuvudtaget? Märken?
    Det finns mycket skrivet om detta ämne.
    Om du använder sökfunktionen här i forumet kan du hitta en hel del under t.ex "Skyddsutrustning". Börja där så hittar du säkert svar på många frågor.
    ~ Mats

    Min blogg

  6. #36
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Det finns mycket skrivet om detta ämne.
    Om du använder sökfunktionen här i forumet kan du hitta en hel del under t.ex "Skyddsutrustning". Börja där så hittar du säkert svar på många frågor.
    Där kom du faktiskt med ett bra förslag på underforum, känns som ett hett ämne för alla hojåkare.
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

Liknande ämnen

  1. Customåkare kring Skövde?
    Av Brännjack i forum Custom
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-08-07, 23:07
  2. Lite funderingar kring hjälmköp
    Av Fallan i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-05-21, 17:23
  3. Stylingtankar kring min Shadow
    Av Greven i forum Custom
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-05-22, 22:47
  4. Handledare sökes kring Umeå!!
    Av virror i forum MC-kort
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-04-20, 01:12
  5. Mx1-2007.. Tankar kring SM..
    Av TcAnders i forum Offroad
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-05-05, 17:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •