Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 36

Ämne: Tänker jag fel kring MC-kort?

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    9

    Tänker jag fel kring MC-kort?

    Alltså, jag har bestämt mig för att ta MC-kort, jag vet inte vad som fått mig till det men jag har funderat på det till och från det senaste året och känner att jag bara kommer ångra det om jag inte gör.

    Hur stor är skillnaden mellan att ta kort för tung motorcykel (A obegränsad) jämfört med de andra? För det känns ju som att det är lika bra att ta det på en gång, eller? Fyller 21 nu till hösten och kommer ändå inte börja övningsköra förrän till våren (häruppe finns det risk för is på vägarna redan i oktober, vill inte avbryta utbildningen). Eller ska man börja lätt och arbeta sig uppåt?
    Tips på nybörjarmotorcykel? Har hört att GSX 750 ska vara lättkörd, stämmer det? Isåfall, vad betyder beteckningen F efter namnet?

    Det var väl de frågor jag kan komma på just nu, kommer säkert fler

  2. #2
    Mc-Bosse
    Gäst
    Tungt ska du ta. Ingen skillnad i utbildningen jämfört med lättare behörighet.

    Ångra dig? Det går fler tåg och du kan vänta 24 år till. Det går bra att ta A-kort vid 45 års ålder också. Jag gjorde så för 3 månader sedan. Suzuki GS.. nå't... 750 körde jag på körskolan. Bra och lättkörd hoj.

    Välommen till hojen.nu och dess fina gemenskap!
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2009-08-17 klockan 11:37.

  3. #3
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Vetauriel Visa inlägg
    Isåfall, vad betyder beteckningen F efter namnet?
    På en Suzuki, vanligen att den har (hel)kåpa. En lämplig nybörjarhoj är en som inte får ägaren att gråta blod när den tappas i backen, alltså ganska lite plast som går sönder.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    9
    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    Ångra dig? Det går fler tåg och du kan vänta 24 år till.
    Men, tänk så mycket tid jag slösar isåfall när jag vill ta det redan nu, väntar jag 24 år så missar jag ju 24 års åkande helt i onödan

    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    Välommen till hojen.nu och dess fina gemenskap!
    Tackar, tackar! Jag tror jag kommer trivas här

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    9
    Citat Ursprungligen postat av Jåke Visa inlägg
    På en Suzuki, vanligen att den har (hel)kåpa. En lämplig nybörjarhoj är en som inte får ägaren att gråta blod när den tappas i backen, alltså ganska lite plast som går sönder.
    Kan ligga något i det, jag skulle nog inte bli helt överlycklig.. Å andra sidan har jag inte som ambition att köra den åt skogen heller, däremot finns nog risken att jag helt enkelt välter den för att jag är för klen för att hålla den upprätt, haha

  6. #6
    Medlem klauss avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    863
    om jag orkar hålla en Boss ,så bör du kunna orka hålla din

  7. #7
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Begagnade GSX 750, CB 750 och liknande hojar är perfekta att börja med. De är så att säga arketypiska, enkla hojar som är lättkörda, det är ju inte för inte som de är så vanliga på körskolorna. De är oxå rätt oömma. Vill inte kalla dem nybörjarhojar dock för jag tror alla kan ha trevligt med de här, och tillbehör och extrautrustning kan man ju nästan hitta på ICA. Sen kan man byta till nåt annat när man kört ett tag och har bättre koll på vad man vill ha, men det vill man nog oavsett vilken hoj man skaffar först. =)
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    9
    Begagnade GSX 750, CB 750 och liknande hojar är perfekta att börja med.
    Bra, då är jag inne på rätt spår iallafall! De är inte så jättedyra heller vilket är rätt skönt, så slipper man köra en förmögenhet i diket ifall olyckan är framme.
    Funderar nästan på att köpa en innan jag har kortet och försöka hyra en privat handledare, ju mer jag kan låta bli att betala till snikna bilskolor desto gladare blir jag! De får mer än tillräckligt av mig ändå..

    En fundering apropå höjd och längd och så, jag är ju bara 1,70 lång, det är ju iofs ganska normallångt för att vara tjej, men når man ner med fötterna på båda sidorna av motorcykeln? Tänkte om man måste stanna vid trafikljus och så, tippar jag över 200 kg på ena benet lär väl både knän och fötter ryka, eller? Jag har ju aldrig suttit på en motorcykel (för jag känner ju ingen som har nån!), så jag vet inte riktigt hur höga de är när man ser dem på avstånd.. Nåt man bör fundera på när man väljer kanske?

  9. #9
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Vetauriel Visa inlägg
    En fundering apropå höjd och längd och så, jag är ju bara 1,70 lång, det är ju iofs ganska normallångt för att vara tjej, men når man ner med fötterna på båda sidorna av motorcykeln? Tänkte om man måste stanna vid trafikljus och så, tippar jag över 200 kg på ena benet lär väl både knän och fötter ryka, eller? ?
    Nu tänker du lite tokigt. Då skulle ingen av oss kunna gå utan sitta i rullstol... Du ska ju inte lyfta upp hojen från marken när du stannar, den står ju fortfarande själv på hjulen eller hur? Alltså ska du bara hålla balansen med den/de fötter du har i backen, inte bära hojens vikt?

    En fot räcker gott och väl, och om man bestämmer sig några sekunder innan man stannar för vilken fot man vill sätta ner så man slipper få en överraskning varje gång man stannar (va, skulle jag stanna igen?) är det inga problem. Men du bör nå ner med åtminstone främre delen av båda fötterna på en sån hoj, även om det kanske blir lite vingligare än med t ex hela högerfoten stadigt i backen.

    Om man stöder sadeln mot innerlåret och har hela den foten i backen kan hojen vila där och luta ganska mycket innan den börjar bli tung, du ska ju som sagt inte lyfta den från backen...

    Många, framförallt kvinnor, väljer hojar utifrån att de ska nå ner med BÅDA fötterna platt i asfalten. Det gör att de väljer bort större delen av sortimentet. Helt i onödan. Det ÄR skakigt i början, men man lär sig liksom man lär sig köra. Man ska ju inte ha hojen för att stå stilla med den ändå
    Senast redigerat av Jåke den 2009-08-18 klockan 06:57.

  10. #10
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Det går att sänka en mc lite grann men 170 cm tror jag inte du har problem med, Vetauriel. En riktigt gammal CB750, t ex från -73 är inte rolig på en konbana, den är bökig att sno runt med men en modernare kan vara bättre, t ex CB750 SevenFifty. Farsta Trafikskola har/hade en sån (i alla fall 2007), borde vara enklare att sno den runt bland konorna med. Vad heter det nu igen, det där jag är ute efter? Inte svängradien, det andra. Det som har med gaffellutningen att göra med; avståndet mellan centrum av navet och gaffelkronan. Se där, nu tappade jag ordet för vad det heter.

    Min man är 160 cm lång och han når ner med tårna på min CB750 -73.

Liknande ämnen

  1. Customåkare kring Skövde?
    Av Brännjack i forum Custom
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-08-07, 23:07
  2. Lite funderingar kring hjälmköp
    Av Fallan i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-05-21, 17:23
  3. Stylingtankar kring min Shadow
    Av Greven i forum Custom
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-05-22, 22:47
  4. Handledare sökes kring Umeå!!
    Av virror i forum MC-kort
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-04-20, 01:12
  5. Mx1-2007.. Tankar kring SM..
    Av TcAnders i forum Offroad
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-05-05, 17:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •