Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 36

Ämne: Tänker jag fel kring MC-kort?

  1. #11
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    2 172
    Citat Ursprungligen postat av Vetauriel Visa inlägg
    Bra, då är jag inne på rätt spår iallafall! De är inte så jättedyra heller vilket är rätt skönt, så slipper man köra en förmögenhet i diket ifall olyckan är framme.
    Funderar nästan på att köpa en innan jag har kortet och försöka hyra en privat handledare, ju mer jag kan låta bli att betala till snikna bilskolor desto gladare blir jag! De får mer än tillräckligt av mig ändå..

    En fundering apropå höjd och längd och så, jag är ju bara 1,70 lång, det är ju iofs ganska normallångt för att vara tjej, men når man ner med fötterna på båda sidorna av motorcykeln? Tänkte om man måste stanna vid trafikljus och så, tippar jag över 200 kg på ena benet lär väl både knän och fötter ryka, eller? Jag har ju aldrig suttit på en motorcykel (för jag känner ju ingen som har nån!), så jag vet inte riktigt hur höga de är när man ser dem på avstånd.. Nåt man bör fundera på när man väljer kanske?
    frugan är 168 cm över havet å hon kör en yamaha xj600-86a den väger 205 kilo å har inga större problem med den ,den enda gången hon vill ha hjälp är när den ska upp på centralstödet så jag tror inte du ska ha några problem alls med en mc.

  2. #12
    F modellen är kåpförsedd och lite(dock snäll) framåtlutad sittställning.
    Är man 170 lång, lite klen och annars känner en osäkerhet, så är inte en kåpförsedd hoj lämplig hoj att ratta runt på körgården med.

    Finns bättre maskiner utan kåpor, tex gsx 750(utan F), Honda seven fifty samt Kawas z750.
    Alla dessa går att sänka, dock så har gsx:en och hondan retrostuk på sina dämpare, så en köpessänkning kostar skjortan(ca 4500:-)

    170 är annars inte så värst kort. Även retrona kan man spänna ner fjädringen längst ner och släppa upp gafflarna fram lite grann.

    Känner du dig fortfarande osäker, så finns det ju massor av lättare 25kw-hojar. Man får ju automatiskt tung efter 2 år och det sägs att 25kw går lika fort i 110km/tim som alla andra )

    Köp en hoj som du känner att du kan behärska själv, dvs inte bara körningen utan, du kan även knuffa runt den i garage etc etc. Mycket roligare om man kan sköta sig själv?

    Edit:
    Här har du en firma som säljer sänkningssatser. Bra att kolla prislappen innan köp:
    Välj meny "Hög hoj?"
    http://www.mc-kompaniet.se
    Senast redigerat av V Saarela den 2009-08-18 klockan 07:37.

  3. #13
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    Jag är 171 med korta ben... mycket korta ben. 74 cm till grenen.

    Är man lite kort och stödjer med enbart tåspetsarna så får man nog räkna med att man kommer lägga hojen några ggr innan man har 100% rutin.
    Custom cyklarna är de som passar oss bäst. Låg sitthöjd och tyngdpunkt. Men det är ingen cykel att föredra vid konbanorna och absolut inte om du tänker ha den att köra upp på.

    Mitt tips är att du gör som jag gjorde. Jag köpte en billig cykel på blocket just för övning och uppkörning som jag sedan kommer sälja för i stort sätt samma pengar. Spelar mindre roll om man tappar den i asfalten några ggr.

    Min var en Kawasaki Z750 -83:a. Lägre sitthöjd än nyare cyklar och mycket lättmanövrerad. Drömcykel på konbanorna.
    Senast redigerat av Linnex den 2009-08-18 klockan 07:59.

  4. #14
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    Här har du en firma som säljer sänkningssatser. Bra att kolla prislappen innan köp:
    Välj meny "Hög hoj?"
    http://www.mc-kompaniet.se
    Tack. Sidan är bokmärkt.

  5. #15
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Katarina Visa inlägg
    Vad heter det nu igen, det där jag är ute efter? Inte svängradien, det andra. Det som har med gaffellutningen att göra med; avståndet mellan centrum av navet och gaffelkronan. Se där, nu tappade jag ordet för vad det heter.
    Är det försprånget du är ute efter?
    ~ Mats

    Min blogg

  6. #16
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Är det försprånget du är ute efter?
    Ja just det, SÅ heter det! Tack!

  7. #17
    Medlem akemss avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    skåne
    Inlägg
    371
    Hej
    Till din längd tror jag inte det ska vara några som helst problem,både jag och min fru är kortare och vi har båda klarat att köra normala touring hojar utan några större problem,på vår körskola var en seven-fifty och det funkade bra

  8. #18
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av akems Visa inlägg
    Hej
    Till din längd tror jag inte det ska vara några som helst problem,både jag och min fru är kortare och vi har båda klarat att köra normala touring hojar utan några större problem,på vår körskola var en seven-fifty och det funkade bra
    Min fru, 160 cm lång, tog en prov-lektion på en körskola. Hon kunde utan problem hantera en Seven-Fifty, utan att ens ha kört moppe tidigare. Är man då en decimeter längre bör det inte vara några problem.
    ~ Mats

    Min blogg

  9. #19
    Mc-Bosse
    Gäst
    Vetauriel:

    Jag läser lite skämtsam osäkerhet i en del av dina inlägg och att du är rädd för att välta med en mc och så. Fullt förståeligt men det är faktiskt inte så märkvärdigt att hålla balansen på en mc, bara det rullar lite grann framåt. Rullar det inte så är det fot /tår eller fötter/tår i asfalten. Så länge du inte lutar en stillastående mc kraftigt åt ena hållet så är den inte alls tung att hålla. Min kortvuxne polare har kört min mc (Kawasaki 750 LTD, kolla mina album) och han når bara ner med tåspetsarna men har inga problem för det.

    Jag hade aldrig suttit på en mc för 3 månader sedan och se så glad en 45-åring kan vara med A-kort!

    Go for it Vetauriel!

  10. #20
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    Jag kan ju tillägg att jag har lyckats lägga min Kawasaki två ggr. Är man grön, orutinerad plus lite otur så...
    Men det är inte värre än att man får lyfta upp den igen.

Liknande ämnen

  1. Customåkare kring Skövde?
    Av Brännjack i forum Custom
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-08-07, 23:07
  2. Lite funderingar kring hjälmköp
    Av Fallan i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-05-21, 17:23
  3. Stylingtankar kring min Shadow
    Av Greven i forum Custom
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-05-22, 22:47
  4. Handledare sökes kring Umeå!!
    Av virror i forum MC-kort
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-04-20, 01:12
  5. Mx1-2007.. Tankar kring SM..
    Av TcAnders i forum Offroad
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-05-05, 17:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •