Sidan 5 av 13 FörstaFörsta ... 34567 ... SistaSista
Resultat 41 till 50 av 125

Ämne: Frågar man inte får man inte veta…

  1. #41
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av pea_72 Visa inlägg
    Nu är man ju ingen tekniker på NASA... Hur menar du att det skulle sitta?
    Funkar ju bara om man har lås av hänglåsvarianten, drevet är oftast för glest för de där propplåsen (vad nu facktermerna för dessa är..). Därför jag la till "om det är möjligt".
    Citat Ursprungligen postat av Jan-Olov Visa inlägg
    men Molgan skitar du inte ner både låset och dig själv med den hanteringen?
    Ja, därför kör jag alltid med snustorr kedja för att slippa kladdet. Nä, lite skitigt kan det bli men man övar upp fingerfärdigheten efter ett tag så man minimerar svartfärgningen + att jag alltid har låset i väskan som följde med när jag köpte det.
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  2. #42
    Ja rent allmänt kjänns det som att låset i drevet vore bättre. Men att ändra rutin är inte lätt det är nog ännu lättare att glömma.
    Jan-Olov

  3. #43
    Medlem pea_72s avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    87
    När vi ändå snuddar vid ämnet... hur ofta skall man smörja kedjan? Och en fråga som liksom lite hör till...man får ju lära sig att det inte skall vara några "hajfenor" på kugghjulet...men hur länge kan man räkna med att drevet håller sig innan man måste byta? Snackar vi åratal eller?

  4. #44
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av pea_72 Visa inlägg
    När vi ändå snuddar vid ämnet... hur ofta skall man smörja kedjan? Och en fråga som liksom lite hör till...man får ju lära sig att det inte skall vara några "hajfenor" på kugghjulet...men hur länge kan man räkna med att drevet håller sig innan man måste byta? Snackar vi åratal eller?
    En del smörjer och gör rent sina kedjor nästan varje gång de kört. Själv är jag lat på den fronten och smörjer inte speciellt ofta. Mycket smörjning gör kedjan kladdig och den drar till sig mer skit, som i sin tur sliter på drivpaketet. Rengöring av kedjan blir det mycket sällan. Brukar byta drevpaket någonstans kring femtonhundra mil. Kedjan brukar för mig vara den komponent som blir sliten först för mig. När det är dags att byta den blir det också byte av dreven, även om dom skulle hålla ett tag till. Man byter oftast allt på en gång. Lämpligt att smörja kedjan efter körning, när den är varm. Sprayar du och kör på en gång slungas mycket smörjmedel av och kladdar bara ner bakfälgen.
    Senast redigerat av Mats Liifv den 2009-08-09 klockan 20:26.
    ~ Mats

    Min blogg

  5. #45
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    En del smörjer och gör rent sina kedjor nästan varje gång de kört. Själv är jag lat på den fronten och smörjer inte speciellt ofta. Mycket smörjning gör kedjan kladdig och den drar till sig mer skit, som i sin tur sliter på drivpaketet. Rengöring av kedjan blir det mycket sällan. Brukar byta drevpaket någonstans kring femtonhundra mil. Kedjan brukar för mig vara den komponent som blir sliten först för mig. När det är dags att byta den blir det också byte av dreven, även om dom skulle hålla ett tag till. Man byter oftast allt på en gång.
    Det där med att smörja kedjan någon gång då och då gör jag. Milintervallen vet jag inte men med 500 mils körning med mc:n så har jag väl sprayat tre gånger. Enkelt att bara spreja samtigt som jag snurrar på bakhjulet. Kladd blir det överallt där bak men vem bryr sig? Inte jag i varje fall. Bättre att försöka hålla sitt nya drivpaket i gott skick så länge som möjligt. Rengjort kedjan med något för ändamålet lämpligt medel har jag dock aldrig gjort, bara sprejat. Sprejen rengör väl antagligen också kan jag tänka mig.

  6. #46
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    Någon som kör med vax?
    Jag har ingen kedja på mina MC då kawasakin har kardan och V3:an har rem.

    Dock är vax det ända jag använder på min trampförsedda racercykel (maler en del mil per år på den). Och det bästa vaxet jag testat är avsett för MC.
    Fördel med vax är ju att inget fastnar eller kladdar. Nackdel är att det inte är så hållbart i regn.

  7. #47
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Är en usel hojputsare, tvättar aldrig mina hojar och utför endast service när nåt går sönder. Har dock försökt lära mig att kolla drivpaketet då och då, man har ju hört skräckhistorier om vad som kan hända när en kedja brister. Vissa påstår att man ska smörja var 200'e mil, har även hört om nån som i vetenskapens namn aldrig smort sin kedja och den rullar på fortfarande efter 2000 mil eller va det var. Det skiljer nog rätt mycke mellan hojar hur det funkar, hur mycke man behöver smörja och hur länge ett drivpaket håller, då drivlinan belastas olika beroende på körstil och motoreffekt. Kör man i regn, mycke grus o liknande kan det oxå ha betydelse.

    Tror det bästa är att lära sig att undersöka kedjan regelbundet och smörja, rengöra och spänna vid behov. Yamahan har jag smort en gång på 1400 mil, drivpaketet ser ut som nytt. Sukazukin har jag hunnit smörja 4-5 gånger på 1200 mil. Lite konstigt då enstånkor är kända för att äta drivpaket, och jag har inte kört den speciellt snällt. =/

    Vill man ha lite tips ang. drivpaket kan man kolla här.
    Senast redigerat av Molgan den 2009-08-09 klockan 22:17.
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  8. #48
    Det finns några "genvägar" om man vill slippa tänka på det:

    1. Kardandrift. Jag har enbart ägt kardanförsedda hojar, även om det inte varit medvetna val.

    2. Automatiska kedjesmörjare. Scottoiler är väl den mest kända, men det finns andra varav minst en som är riktigt lågbudget men uppges fungera bra.

    Lite intressant nu när jag tänker på det är att jag under mina dryga två år som motorcyklist, då jag kört med diverse folk och deltagit i några träffar, aldrig sett någon smörja sin kedja eller ens tala om det. Har aldrig sett hur det går till i praktiken. Och då har jag inte enbart kört med stor-BMW-folk (=kardan).

  9. #49
    Medlem pea_72s avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    87
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Kedjan brukar för mig vara den komponent som blir sliten först för mig. När det är dags att byta den blir det också byte av dreven, även om dom skulle hålla ett tag till.
    ...och hur vet man att kedjan är sliten då?

  10. #50
    Medlem pea_72s avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    87
    Citat Ursprungligen postat av Gnistvändaren Visa inlägg
    1. Kardandrift. Jag har enbart ägt kardanförsedda hojar, även om det inte varit medvetna val.
    mm har också tänkt så...när jag får mitt kort skall jag fira genom att på allvar kolla runt efter en sådan som jag gillar. Men nu får jag slita på på kedjedrivna Yamaha en vecka till. (i bästa fall )...

Liknande ämnen

  1. Ser inte bra ut.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-03-16, 21:31
  2. Inte konstigt att inte bilisterna ser oss ju
    Av erkagn i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-04-16, 20:33
  3. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-02-12, 12:08
  4. HLR, inte L-ABC
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-03-31, 12:56
  5. Om du inte kör hoj, vad kör du då?
    Av Nina i forum Off topic
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2007-11-10, 14:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •