Sidan 4 av 13 FörstaFörsta ... 23456 ... SistaSista
Resultat 31 till 40 av 125

Ämne: Frågar man inte får man inte veta…

  1. #31
    Medlem pea_72s avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    87
    Satan vad bra att man kan ösa på med frågor, hur pinsamma de än månne vara, och svaren kommer direkt. Utmärkt! och tack alla för hjälpen.

    Jag har ett lås som jag sätter i bromsskivan fram och en kätting där bak med lås. Det är ju lite krångligt att ha med sig kätting och grejer när man är ute och kör...men folk är som gamar och man vill ju ha kvar sin hoj (eller i alla fall få ut det man kan på försäkringen) nu när man ändå slitit i hop till en. Så finns det en smidigare lösning än kedja? Berätta gärna hur ni gör och vilka låslösningar ni har så jag lär mig.

  2. #32
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Jag har inte sett nån släpa med sig sin kätting på hojturer, därmot enbart skivbromslås samt styrlåset i st'an t ex. Men är man på ett hojtätt café t ex är det ingen som låser hela hojen med skivbromslås och/eller styrlås.

  3. #33
    Var bara uppmärksam så att du INTE glömmer skivromslåset innan du kör iväg för det slutar med att du ligger där och är förnedrad och förbannad på dig själv. Jag har gjort missen en gång och många med mig. Det kan kosta en hel del att återställa hojen med.
    Jan-Olov

  4. #34
    Moderator Gerts avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Tormastorp-Hörby-Skåne
    Inlägg
    1 293
    Citat Ursprungligen postat av Katarina Visa inlägg
    Jag har inte sett nån släpa med sig sin kätting på hojturer, därmot enbart skivbromslås samt styrlåset i st'an t ex. Men är man på ett hojtätt café t ex är det ingen som låser hela hojen med skivbromslås och/eller styrlås.
    Nej det är det nog inte många som gör, och jag tror att f-bolagen kräver väl endast styrlåset + ett annat godkänt lås när den är parkerad hemma.
    Saddlebags can never hold everything you want, but they can hold
    everything you need.
    Gert Karlsson

  5. #35
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Tar bara med skivbromslås när jag är ute och åker dagsturer. Ett tips är att sätta skivbromslåset i bakdrevet om det är möjligt, en bromskiva är ofta lätt att klippa/skruva loss och hänga upp med buntband så man kan köra.
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  6. #36
    Mc-Bosse
    Gäst
    Jaha, ska man låsa hojen också? Det har jag aldrig gjort hittentills. Styrlåset är paj och något skivbromslås har jag inte köpt och kättingen som ligger i den ena sidoväskan är så jobbig att hantera.

    Men jag är ju som jag är, dum!
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2009-08-08 klockan 21:18.

  7. #37
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Ska man använda skivbromslås är det en stark rekommendation att använda någon form av "påminnare". Har själv numera, efter tre missöden, en spiralsladd inköpt på Biltema, för någon tia. Det är så lätt att glömma att ta bort låset. Fråga honom som välte utanför Röda kaféet för några år sedan. Han drog med sig, om jag minns rätt, fem hojar i fallet. Blev ingen billig historia eftersom en av hojarna var en Honda GoldWing.

    Använder aldrig lås annat om om hojen parkeras över natten. Inte om jag stannar på ett fik med hojen utanför, även om jag sett det förekomma. Dom jag sett som släpat med sig kätting är ofta, av någon anledning, dom som har hojar som är tjugo år gamla. Precis samma fenomen kan ses på bilsidan. Är det någon som har en rattkrycka i bilen är det en gammal rostig Volvo 240 eller liknande, som absolut ingen vill stjäla...

    Vill man stjäla en hoj så gör man det. Ett par man lyfter mycket snabbt in en lättare hoj, typ motard, i en skåpbil och försvinner. Hände utanför UD för en jobbarkompis för ett par år sedan. Ett annat sätt som har förkommit är att ställa upp hjulen på två skateboards och rulla iväg med hojen till ett mer obemärkt ställe. Med rätt verktyg forceras vilket lås som helst på mycket kort tid. Metoderna är många....
    ~ Mats

    Min blogg

  8. #38
    Citat Ursprungligen postat av Klippan Visa inlägg
    Nej det är det nog inte många som gör, och jag tror att f-bolagen kräver väl endast styrlåset + ett annat godkänt lås när den är parkerad hemma.
    Observera att inte alla styrlås är godkända. Åtminstone var det inte det på min gamla Honda.

    Observera också att en del försäkringar kräver att hojen skall stå inlåst om natten när den är på hemorten. Jag vet inte om det blir högre självrisk eller helt utebliven ersättning om man bryter mot det.

  9. #39
    Medlem pea_72s avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    87
    Citat Ursprungligen postat av Molgan Visa inlägg
    Ett tips är att sätta skivbromslåset i bakdrevet om det är möjligt,
    Nu är man ju ingen tekniker på NASA... Hur menar du att det skulle sitta?

  10. #40
    Citat Ursprungligen postat av pea_72 Visa inlägg
    Nu är man ju ingen tekniker på NASA... Hur menar du att det skulle sitta?
    Det är inget konstigt, du ser där när du bara tittar, men Molgan skitar du inte ner både låset och dig själv med den hanteringen?
    Jan-Olov

Liknande ämnen

  1. Ser inte bra ut.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-03-16, 21:31
  2. Inte konstigt att inte bilisterna ser oss ju
    Av erkagn i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-04-16, 20:33
  3. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-02-12, 12:08
  4. HLR, inte L-ABC
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-03-31, 12:56
  5. Om du inte kör hoj, vad kör du då?
    Av Nina i forum Off topic
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2007-11-10, 14:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •